(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ik heb gisteren Gardners World op de BBC gekeken en ben zo jaloers op de borders van Monty :heart_eyes:

Niet de mooiste foto maar dit is echt mijn droom:

Met hondjes :smiling_face_with_three_hearts:

15 likes

Rondom deze geraniums is het gewoon een lawaai door alle hommels en bijen :smiling_face_with_three_hearts:

10 likes

Oh super slim! Mijn zus heeft een konijn dus kan van haar vast wel wat stro krijgen :sunglasses:

1 like

ik ben gezwicht voor de moestuinbak van de M.akkelijke M.oestuin! Inclusief moestuingrond en voeding. Ik merk dat de grond veel langer vochtig blijft dan grond uit de winkel. Geen idee of dat goed is, maar makkelijk is het wel. Ik heb er nu vleestomaat, cherrytomaat, paprika en ui in staan, al is de ui helaas aan het verleppen. Verder heb ik twee keer basilicum in potten (en hier gisteren de eerste pesto van gemaakt!) en munt die het leuk doet.

Edit: ik heb nog een tip, namelijk de site Diana’s Mooie Moestuin. Zij heeft een eigen kas en een groot stuk grond, en heeft veel ervaring met wanneer je wat plant en hoe. Wel even scrollen soms😅 https://www.mooiemoestuin.nl/kruiden/basilicum/

6 likes

Wat is jouw aardbeigeheim? :grin: Mij lukte het niet om ze op te kweken vorig jaar, ik heb vast iets over het hoofd gezien.

Ik ben een echte beginner, en heb wat vragen over bemesten. Hoe bemesten jullie je tomatenplanten en aardbeienplanten? Ik wil het graag wel zo biologisch mogelijk doen. Is de voeding van de makkelijke moestuinmix een aanrader?

Weet iemand trouwens wat je met uitgebloeide bloemen van de clematis moet doen? Hij groeit als kool maar het ziet er niet uit alsof er ook nieuwe bloemknoppen komen. Terwijl ik deze variant juist had gekozen vanwege de lange bloeiperiode (nelly moser). Moet ik ze eruit knippen voor nieuwe bloei of???

Ik heb het net maandag toegepast, en tot nu toe groeien de planten er lekker op! Maar ik kan nog niet echt een goed oordeel geven… Op de site staat dat het 100% organisch is en dat het tot 5 maanden lang voedt

1 like

De plantjes waar nu aardbeien aanzitten komen van een tuincentrum :flushed: Heb ze dus alleen in de pot gezet en geef ze dagelijks een beetje water.

1 like

Moeten alle zaden eerst binnen worden gekweekt? Ik wilde ze eigenlijk gewoon in de tuin gaan zaaien. Ik heb bijvoorbeeld reukerwt, vingerhoedskruid, dahlia, dropplant, lupine, strobloem, kogeldistel, ijzerhard. Ik denk dat het te laat is om dat nu allemaal nog binnen te gaan zaaien? Mijn uiteindelijke doel is zo’n tuin als de foto’s van @MyMoon

Dit vind ik zooo mooi:

16 likes

Ja dit vind ik ook echt prachtig!
Wij hebben de hele tuin van het najaar omgegooid en hebben tot nu toe voornamelijk gekregen planten dus het is hier nog een zooitje. Maar dit is zeker wel het einddoel!
Onze tuin is wel op het noorden, dus dat geeft nog een extra uitdaging. In een border hebben we veel zon, de andere 90% schaduw.

1 like

Aardbeienplanten moeten elke maand voeding hebben. Ik gebruik kalium/tuinkali en doe het altijd op de 1ste van de maand. Lekker makkelijk onthouden haha. Ik heb dit trouwens uit een boek over moestuinieren. Mijn aardbeienplanten zitten vol bloemetjes trouwens, dus het lijkt te werken.

2 likes

Vanuit zaad! Ja ik denk dat de standplaats het probleem was, ga ze volgend jaar meer zon geven!

Oh wat leuk nog iemand die gardeners world kijkt😊. Mijn vriend en ik kijken dat altijd heel kneuterig op de zondagochtend, dat is de herhaling. En ik wil ook Montys tuin! Hij heeft ook gewoon verschillende thema’s zoals de mediteraanse tuin, cottage tuin enz.

Ik probeer dit ook een beetje in mijn tuin te creëren. Eerst dacht ik dat dat al heel makkelijk was, maar vind het nog best een uitdaging. Op dit soort foto’s lijkt het net alsof er zomaar wat is gedaan, maar er is wel echt nagedacht over het kleurenschema en over plantensoorten enzo. Bij mij lijkt het soms nog zo rommelig😅

1 like

Niet heel trouw hoor! Maar ik vind het wel een fijn programma. We kenden Monty helemaal niet, maar sinds we Big dreams, small spaces hebben gekeken zijn we fan :relaxed:
Al vinden Engelsen wel iets al snel een kleine tuin hoor!

2 likes

Hier ook even wat mooie bloeiers, nu wachten op mijn oleander, mijn dahlia’s die uitkomen en hangende geranium zodat het lekker vol bloei word :heart_eyes:

Kan niet wacht tot ik een tuin heb. @Demelza wanneer word dat programma precies uitgezonden? Lijkt me leuk!

13 likes

Ooh die paars met gele (weet niet wat het is haha) :heart_eyes: Lijkt wel een beetje op van die heelal plaatjes!

1 like

Iemand had dit ooit (hier?) getipt omdat het op Netflix stond, daar is het nu helaas vanaf. Maar ik kom er net achter dat je het toch nog online kunt kijken via hier!

2 likes

Ja daarom had ik hem ook gekocht! Echt prachtig, blijkbaar zijn ze ook geheel donker en gespikkeld maar die heb ik niet gezien. Kweker waar ik elk jaar heen ga heeft altijd bijzondere plantjes.

1 like