Wij hebben heel veel kleine tuintegels over dus ik wil daar een border mee maken, die op bestaande tegels komt te staan (die krijg je er niet uit), iemand tips hoe zo’n border te maken? Gewoon een kwestie van stenen stapelen, cement er tussen en vullen met zand en planten?
Merci! Mest is alleen een dingetje want onze hond kan erbij en die vreet dat op
Wij hebben een kleine stadstuin waarin een deel gras is (vet blij mee) en een deel terras. Daar heb ik allemaal planten in potten maar ik wil eigenlijk aan de zijkanten van het gras wat wilde bloemen. Niet echt een afgekaderde border maar wat wilder. Iemand enig idee hoe ik dat aanpak? En welke wilde bloemen goed groeien tussen gras door? Ik wil dan de kantjes niet maaien zodat het daar wat tegen de schutting en het oude stadsmuurtje aangroeit.
Een beeeetje zoals dit
Pretty much ja! Maar kan ook met lijm ipv cement. Wij hebben hier idd van die borderblokken als het ware.
Wij hadden heel veel grote grindtegels over, dus die hebben we verticaal ingegraven, en daar tegenaan trommelstenen gemetseld met metselmortel. Volgens mij heb je ook lijm- en kitsoorten waar het ook mee kan, maar wij kozen voor metselen omdat het dan iets “rustieker” zou ogen.
Een handje korrels door de grond rondom de voet mengen, meteen goed natmaken. Lijkt me dat je hond echt niet eet, hoor. En anders even afdekken met cacaodoppen of houtschilfers. Is sowieso goed, want de voet van een clematis is gevoelig voor brandende zon daar.
Leuk die wilde bloemen langs het randje. Je kunt volgens mij het beste het gras wegsteken (een beetje speels golvend randje geeft een wat wildere uitstraling) en er wat potgrond of tuinaarde op strooien. En dan gewoon zaaien. Gewoon expirimenteren, kan geen kwaad!
@Baratheon @MadameArmoire ah top! Wij hebben ook veel kleine stenen van 15x15 over dus wil er een border van maken. Op internet lees ik dat je eerst een geul moet graven voor de fundering, maar dat is hier niet te doen want die tegels zijn echt niet uit de grond t krijgen (hebben het al eens geprobeerd en toen brak de schep ) maar als je zo’n border maakt hoeft dat toch niet perse? Lijkt me niet dat het makkelijk om kan vallen of weg kan waaien ofzo. Weet ook niet of het aan de al bestaande tegels vast gemetseld mag/kan worden ivm huurhuis.
Goeie! Ik heb er al grote keien op liggen ivm zon idd. Maar daaronder kan ik idd wel de mest doen!
En dat van het gras vind ik een beetje eng we hebben het gras pas sinds vorig jaar, heel blij mee. Hoop eigenlijk dat er iets is wat tussen gras groeit ipv het gras echt weghalen.
Haha het klinkt alsof die tegels de perfecte fundering zijn
Het zit bij ons nu zo stevig dat ik er gewoon op kan staan, dus lijkt me niet dat het zomaar omvalt oid. Het is ook wel weer weg te breken (moest zelf een paar stenen opnieuw doen), dus dat zou evt nog kunnen als je het bij een verhuizing weer weg moet halen.
Volgens mij kun je niet zaaien op gras, dat is veel te dicht met plantjes en worteltjes, daar is geen echte ruimte voor bloemen. Maar je kunt een klein stukje proberen, en als je het niets vindt weer inzaaien met graszaad? En als je het wel leuk vindt, uitbreiden? Hoeft ook maar een smal strookje, begin met 5-10 cm van een meter lang?
Ja das waar! Dinsdag maar even langs het tuincentrum kan het nog net zaaien denk ik!
Haha ik heb eigenlijk ook weinig geduld, maar ik vind het zo leuk om te zien als het begint te groeien! Voelt voor mij veel bevredigender dan een plant kopen, al heb ik dat natuurlijk ook wel, anders heb ik wel erg lang een kale tuin. Ik heb nu alles gezaaid en op de zakjes staat dat het na 2 maanden ongeveer moet gaan bloeien, geldt ook niet voor alles, want sommigen vgm pas volgend jaar.
Wij hebben het niet ingegraven, maar hebben wel van die zware blokken ipv lichte tegels! Wij hebben de eerste laag dus gewoon los op de grond en de rest erop gestapeld en gelijmd. Kwam heel goed uit, want we zijn de border nu aan het inkorten en toen konden we het lijm er relatief makkelijk tijden uit wrikken met een paletmes en zo wat blokken weghalen.!
Ik heb maanzaadjes in de supermarkt (op de bakafdeling) gekocht en in de tuin gestrooid, ik ben zo benieuwd of en wat voor kleur papaver hier uit komt
Heeft iemand tips voor ongewenste katten in mijn border?
De kat van de buren zit elke keer te kakken in de border.
Nu had ik daar een bloemen mix gezaaid naar die heeft dat klote beest dus onder gekakt en omgespit.
Wilde juist een mooi plekje voor de bijen en hommels hier in de buurt
Misschien kun je cacao doppen strooien, volgens mij vinden ze dat smerig
Sateprikkers!
Namens mij ook bedankt voor deze tip!
ja sateprikkers in de grond heeft bij mij top geholpen
edit: en chilipeper op de randen van de bloembakken gestrooid
Mn nieuwe aanwinsten. Een rosa santana (dieprode kleur, langbloeiend). En zaadjes voor zomerbloeiers langs de rand van het muurtje

Nu moet ik echt stoppen althans voor dit jaar haha