(Moes)tuintopic (Deel 1)

Er was gisteren toevallig een stukje op het nieuws dat er in het barbecue seizoen veel honden en katten sterven doordat ze per ongeluk saté prikkers opeten. Dit gaat meestal gepaard met restjes vlees die aan de prikkers zitten, maar ik zou daar wel huiverig voor zijn. Ze kunnen zich ook verwonden door er op te gaan staan.

2 likes

Nah ik neem aan dat dat gaat om afval (waar idd dus voedsel aan gezeten heeft)? Een normale kat of hond gaat echt niet zomaar een sateprikker naar binnen werken lijkt me. Ik heb ook altijd katten gehad en die van mij ging daar echt niet opliggen, laat staan opeten? H

1 like

Weet iemand welke van deze twee foto’s komkommer is en welke courgette? Ik heb ze per ongeluk bij elkaar gezet en weet niet welke wat is (dacht zelf komkommer lichter groen op foto 1, courgette het wat meer kartelige blad op foto 2)

2 likes

Komkommer is volgens mij wat hariger!

1 like

Ik weet het antwoord niet. Maar laat je deze plantjes zo staan?
Als ik naar de foto kijk lijkt het alsof ze veel te dicht op elkaar staan. Een courgette plant kan best groot worden.

Had deze stenen nog liggen en paste perfect in dit hoekje! :muscle:t3: Gemengd met rozenmest dus hoop dat ie flink gaat groeien en veel rozen krijgt :heart_eyes:

9 likes

En @Solsikke nee zeker niet! Maar ik hou er eigenlijk rekening mee dat er nog een paar niet goed gaan en onze border is even tijdelijk ingekort, waardoor ik ze nu even wat dichter op elkaar zet en over een weekje ofzo kan ik ze goed uitplanten. Niet ideaal, maar het moet ff.

Ik hoop echt op lekker veel regen de komende dagen, zo goed voor m’n tuin :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Dank @Ireth en @Lot ! Verdunde Dreft heeft goed gewerkt. Voel me wel een beetje schuldig alleen, zo ziet de bladluis er nu uit en schrok er wel een beetje van :neutral_face:

1 like

Ik had mijn plantjes maandagochtend water gegeven en ik keek net op het balkon en ze hingen erbij alsof ze al een maand geen water hadden gekregen. Gisteren was echt funest voor ze, de volgende hete dag zet ik ze wel in de schaduw. Hopelijk komen ze weer tot leven.

Fijn dat het heeft geholpen. Herken het schuldgevoel hoor! Is echt een rotklusje :pensive:

Planten die niet in de volle grond staan moet je eigenlijk ook wel elke dag water geven als er geen regen is.

1 like

Ik wacht nog. Vanochtend 5 spetters, dat is niet genoeg. Maar ik ben nog optimistisch :smile:

Hier regent het nu wel redelijk, eindelijkkkkk. Onze grasmat is zo dor!

2 likes

Yesss het regent hier ook!

1 like

Goed om te lezen. Ik sproeide t gras bijna nooit want lelijk. Maar we willen een nieuwe grasmat leggen en ik zal me even inlezen in de verzorging, anders was ik m vast wel gaan vertroetelen.

Dat is ongevraagd maar goed advies, dankjewel :smile:

2 likes

Super fijn die regen vandaag! We hebben nu even gauw 250 liter water opgevangen van ons schuurdakje zo de opvangbak in!
(al is dat ook maar 1,5x watergeven ongeveer, maar goed meer dan niets)

3 likes

Mijn Australische laurier heeft alweer bladluis. Gewoon ieder jaar! :sob: Ben er tot nu toe altijd vanaf gekomen door water met afwasmiddel te sprayen, maar dit jaar staat hij voor het eerst in de volle grond en kan hem dus niet apart zetten. Hoop niet dat de planten ernaast besmet worden en dat die dan niet tegen water met afwasmiddel kunnen :frowning: Dat heb ik al eerder gehad namelijk.

Wel ‘grappig’ (eerder luguber) dat ik hem eerder op het balkon had en nu dus in de tuin, waar de mieren erbij kunnen. Nu zitten de takken met bladluis ook vol met mieren, die melken blijkbaar de bladluis voor het sap wat die uit de plant halen. Dat had ik nog niet eerder gezien.

De mieren schijnen zelfs bladluis te ‘bewaken’. Zodat ze altijd luis in bezit hebben en waardoor je plant onder blijft zitten met die beesten.

1 like