(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ik heb ook elke keer tientallen schilfers op mijn planten zitten, uitgezogen bladluis dus… Ik gun ze meer aan :beetle:

Ik heb vandaag bij iemand stekjes van een dropplant en een camea gekregen. Van het weekend wilde ik ze nog kopen in het tuincentrum, gelukkig niet gedaan.

1 like

Ja dat las ik ook, best slim die mieren! (En irritant ook)

Ben zo blij dat de tuin onze extreme make over heeft overleefd! Nog 1 beetje kale border, maar verder is het zo fijn groen!

Edit: je ziet de kale border niet haha, maar die is er dus wel

26 likes

De eerste uit eigen tuin!

16 likes

Leuk!
Mijn moeder zei dat ik ook varens moest nemen in de tuin maar ik dacht ‘nehh, ik vind varens niet mooi’. Nu ik die van jou zie twijfel ik, die staan er eigenlijk heel mooi bij!

1 like

@Bennielava mooie tuin! Als ik je tuin zo zie zou ik ook zo graag onze tegels er allemaal uit halen. Het is alleen een huurhuis dus wil er niet al te veel in investeren en heb dan toestemming nodig van de huurbaas. Wat heb jij allemaal gedaan als make over?

Heeft iemand ervaring met een composter? Ik heb deze (https://www.lidl-shop.nl/GARANTIA-Composter-ECO-KING-600-L/p100174954) voor mijn moeder gekocht en ben heel benieuwd!

1 like

Toen we het kochten was het een full on japanse tuin, met een hele grote vijver. We hebben die er eerst uitgehaald toen. Maar afgelopen jaar alle bestrating er uit, de pergola en overkapping gebouwd en 2 kleinere terrassen erin. Grasveld in het midden en de borders gemaakt. Het terras bij onze schuur (houten gebouwtje) was er niet, er stond daar een grote boom en er lagen wat tegels. We hadden wel al een goede basis natuurlijk met de vijgen en de boom, maar er was veel minder ruimte voor planten. Onze tegels nu zijn antraciet, worden wel best warm in de zomer haha!

Een vd favoriete delen is nu onze spontane borderafscheiding/bankjes. We hebben nu veel zitplek in de tuin erbij

4 likes

Iemand een tip voor een betaalbare moestuinbak op poten? Bij de Intratuin was alles uitverkocht, bij veel webshops ook.

Zelf geen ervaring mee, wel een leuk cadeau!
Ik ben wel benieuwd waarom hij op 0,5m afstand van de grond van de buren moet staan (staat in de omschrijving). Weet jij dat?

2 likes

Geen idee eigenlijk, ik heb het even opgezocht en mogelijk dat het te maken heeft met de wettelijke
afstandsregels die normaal gelden bij bomen/struiken https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/woonwijzer/bouwen/bouwregelgeving/vraag/35051/mag-buur-composthoop-tegen-mijn-gevel-aanleggen/

Edit: zie nu dat het een Belgische site is haha, ik heb geen idee dus

:sob: Ik kom terug van een weekend weg en er heeft een dier m’n courgette- en slaplanten opgegeten. Gewoon helemaal weg! Kan geen groot dier geweest zijn want er hangt een net over de moestuin heen, enige opening is een kiertje bij de schutting.
En al m’n aardbei plantjes gaan dood?! Zo stom.

Heb wel vanavond andijvie uit eigen tuin kunnen eten :heart_eyes: En laatst al sla! En de bessen struiken staan ook weer helemaal vol. Nu al zin om te plukken haha

1 like

Wij hebben ze zelf “gemaakt”! We hebben op marktplaats twee fruitkisten gekocht van een boer, die waren 30 euro per stuk inclusief bezorging. Daar hebben we wielen onder gezet (zwenkwiel met rem van de action), vervolgens zwart gebeitst en bekleed met worteldoek! Dit zijn bakken van 120x80x75, maar er zijn ook veel kleinere en grotere. Heel veel boeren verkopen die kisten voor leuke prijzen op marktplaats!

Omdat ze op wielen staan kunnen we ze makkelijk verplaatsen als ze in de weg staan en eventueel in de schaduw zetten als de zon te hard gaat, heel handig!

20 likes

Wauw wat mooi! Daar zit wel heel veel potgrond in :scream:

Thanks! Dat valt nog mee hoor :smile: We hadden heel veel piepschuim over van de verhuizing, dus we hebben de bodem eerst gevuld met wat blokken piepschuim, toen het worteldoek erin gemaakt (bovenop het piepschuim) en er een laagje hydrokorrels in gedaan en daar bovenop de potgrond. Dus hij zit gelukkig niet tot de bodem gevuld met potgrond!

4 likes

Bedankt voor de tip! Zijn echt zo mooi! Handig ook de wieltjes.

1 like

Oh slim! Ik heb namelijk zelf eerder een bak gevuld (heel veel kleiner dan die van jou) en toen was ik al 120 liter potgrond kwijt haha. Goed bedacht!

1 like

Iemand ervaring met een fruitboom (in ons geval een pruimenboom) waarvan de takken dood zijn, maar er onderin bij de stam wel nog nieuwe scheuten groeien? Kan ik dit nog redden, bijv door hem af te zagen, of is ie verloren?

Jaaa daar komt mijn eerste passievrucht aan! Ben erg benieuwd!

12 likes

Mijn bramenstruik begint vruchtjes te maken!
Bizar hoe snel dat gaat, heb hem pas een maand of twee sinds het een klein plantje was. Had pas volgend jaar verwacht vruchten te hebben.
En mijn doodgewaande tomaat heeft een paar bloempjes!

6 likes