(Moes)tuintopic (Deel 1)

Het signaal dat het klaar is! Haha! Niet onverdund gebruiken hoor!

1 like

Waaauw supernice! :heart_eyes: volgend jaar wil ik ook meer fruitplanten!

Vandaag de allereerste oogst geoogst (heb pas een maand geleden de moestuin aangelegd): superlekkere radijsjes! Meteen in een salade gegooid. Kan niet wachten tot er nog meer rijp is!

1 like

Vooral de frambozen zien er zooooo lekker uit :heart_eyes:

Ik was pas aan het graven want wilde een plant verplaatsen, stond daarachter iets wat me wel bekend voorkwam maar wist t even niet. Dus ik vroeg aan m’n moeder ‘denk je dat dit leuk is om te laten staan?’
Zegt ze ‘ja dat is een aardbeiplant!’ Zo leuk, die is gewoon spontaan in m’n tuin gegroeid tussen een andere plant en de schutting. Hij is echt nog mini en gaat denk ik 1 aardbeitje geven dit jaar :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Zo leuk! En inderdaad fijn dat je er geen supermarktprijzen voor hoeft te betalen.
Ik ga misschien volgend jaar ook voor een frambozenplant, even uitzoeken nog wanneer ik die het beste kan planten enzo. Of bramen, ook lekker! Maar die ken ik alleen als mega plant, misschien een beetje teveel voor in mijn tuin.

Ja, alleen ben ik niet even consequent geweest met het wisselen van het bier en dat stinkt echt enorm zodra er slakken in blijven liggen :sweat_smile:

Ieuw ieuw ieuw gister zag ik een mierenhoop naast mn rozen. Dus ik wreef er met mn voet overheen, lijkt het alsof er maden in zitten??! :nauseated_face: Als er ergens iets is waar ik een godsgruwelijke hekel aan heb zijn het maden (en kakkerlakken brrrrrr). Wat moet ik er nou mee? Ik kan er moeilijk heet water overheen gooien want dan gaan mn rozen dood denk ik. Maar alleen wegbezemen kán ik gewoon niet :nauseated_face::nauseated_face:

Uhm zou kunnen maar ik wil eigenlijk echt niet googlen :joy::sweat_smile: behandel je die anders als maden? :nauseated_face:

Bij ons zit het naast de deuropening dus wordt er telkens wat onpasselijk van haha. Maar misschien laat ik ze dan toch maar zitten

Mieren zijn dol op bladluizen (en die kunnen je planten dus wel kapot maken) zij verdedigen zich zelf dus ook op een plant voor bijv lieveheersbeestjes (die eten bladluizen) dus als je een flinke kolonie heb kan het uiteindelijk wel lastig worden. :grimacing: Verder kan een mier niet zoveel kwaad alleen wel als je dus verder kijkt :sweat_smile:

1 like

Omg ik krijg met de minuut meer kippenvel van dat enorme nest bij mn voordeur :sob:

Ik zou eerst proberen om het met water er vanaf te sproeien. Mieren vinden water niet fijn :grin: dan krijg je misschien ook rare beesten weg.
En als je durf te kijken kijk dan ook onder de bladen of er geen bladluizen al zitten…

1 like

Wegscheppen en in een vuilniszak in container gooien?

1 like

Wij hebben ook enorm veel last van mieren. Maken ook hele hopen zand in t gazon. Er zat ook een groot mierennest in mn border en daar heb ik 3 weken geleden mierenpoeder op gegooid. Mieren zijn daar weg en mn planten leven nog gelukkig!

1 like

Wat doen jullie met knoppen die zijn uitgebloeid? Bv. van een rozenplant of een dahlia.

Alles wat uitgebloeid is haal ik weg rond deze tijd, daar knapt de plant heel erg van op! Eind van de zomer moet ik even kijken wat ik doe want dit is voor het eerst dat ik veel verschillende planten heb, dus even kijken wat dan kort moet en wat je pas na de winter moet snoeien

Haal je dan alleen de knop weg of meer? Waar knip je? Ik kan het nooit duidelijk vinden op internet :neutral_face:

De knop en het takje zou ik doen bij de dahlia. Bij de roos weet ik niet wat ik zou doen, denk ook het takje eigenlijk maar misschien is dat juist niet handig want loopt ie daar later weer op uit? Er komt vast wel iemand langs die het wel weet :slight_smile:
In ieder geval ben ik niet zo snel met knippen want heb er nooit zin in, dus vaak knip ik alle uitgedroogde stukjes weg haha. En soms meer als de plant te groot wordt naar m’n zin

1 like

Wat foto’s van de planten die nu in mijn tuin in bloei staan :heart_eyes:

17 likes

Ja, Delphinium. Zo prachtig mooi, de kleuren zijn zo helder en fel dat ze soms wel nep lijken. Ik sta er iedere dag weer even bij te kijken, om te genieten van hoe mooi ze zijn (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen).

Vorig jaar geplant, en nu is de hoogste steel langer dan mij! Ik ben 1.63.

3 likes

Is er iemand in of rond de zaanstreek die interesse heeft in tomaten- en komkommer (of courgette) plantjes?