(Moes)tuintopic (Deel 1)

De bijenbloemmix staat nu vol in bloei. Weet alleen niet of ik 't nog eens zou doen, van een afstand lijkt het namelijk echt op onkruid. Vind het ook niet bepaald mooie bloemen om te zien haha. Volgende keer toch beter opletten welke mix ik koop.

(babybadje staat er om regen op te vangen haha)

8 likes

Bij mijn dahlia knip ik het net onder de knop. In de zijbladeren groeien namelijk weer nieuwe bloemen dus zeker niet te ver afknippen.
Ik knip zodra de bloem slecht word zodat de dahlia zijn energie kan steken in de nieuwe bloemen.

2 likes

De Jasmijn klimt ook wel zonder gaas denk ik. Mijn buurvrouw heeft er eentje een die klimt voor zover ik kan zien zonder ondersteuning tegen de muur op. Maar ik kan niet de hele plant zien dus weet niet wat er aan de onderkant zit.

Aan dat hout kun je zeker bakken hangen, heb ik ook gedaan! Wel handiger als je het vast kunt zetten inderdaad. Het leunt bij jou wel wat achterover maar je gaat er toch iets zwaars aan hangen. Zou je aan de bovenkant van het rek touwtjes kunnen maken, aan de andere kant van de touwtjes iets heel zwaars binden, en dat over de top van het dak laten hangen? Of kun je daar niet bij?

Wat ik heb ‘geleerd’ bij rozen is dat je de bloem idd wegknipt maar dan met een stuk steel tot je een tak tegen komt met 5 bladeren (dus niet 3). Dan groeit daar een nieuwe sterke scheut namelijk.

Google:

En weet niet meer wie het zei maar die regen heeft de mierenhopen veel ‘goeds’ gedaan (voor mijn kant van het verhaal dan haha). Anders ga ik ze zelf maar wegspoelen of met mierendoosjes idd!

2 likes

Ik weet niet wat een uitloper met vijf blaadjes is, en zo loop ik steeds vast :sob:

Mooi! Love paarse planten :heart_eyes:

1 like

Je hebt een tak waar de roos aan zit en die volg je naar beneden tot je een zijtak gevonden hebt waar 5 blaadjes aan zitten! Dan net daarboven knip je het af.

1 like

Ik snap het! Daaaankjewel!

1 like

Ik hoop het, succes!
(Je zou nog poten aan het rekje kunnen maken en die in de potten steken, dan wordt het een muurtje ipv een dakbedekking. Kan het niet uitstaan dat ik niet een goede oplossing kan bedenken :see_no_evil:)

Er bestaan ook grotere plantenbakken waar een trellisrek aan vast zit.

Heeft er iemand verstand van pruimenbomen? Wij hebben er een in de tuin die sinds een aantal jaren plakkerig spul op de bladeren heeft. Dit komt ook op alles wat onder de boom staat. Is het een soort schimmel? Hoe is dit te behandelen?

Er groeien elk jaar alsnog heel veel pruimen aan

Hmm… deze staat er al meer dan 10 jaar haha.
Als ik google kom ik uit op honingdauw, dan is dus als er bladluizen inzitten, en daar de afacheiding van bah

Lijkt idd op de roetdauwschimmel

Wat een prachtig plaatje! Heb heel veel dezelfde in mijn border staan maar lang niet zo mooi samen als dit :slight_smile:

@Chicago Het is gelukt met de rozen! Op sommige plekken zag ik al scheuten ontstaan dus dat maakte het nog makkelijker :star_struck:

3 likes

Ja! Die gaat hier ook super goed op het zuiden!

1 like

Leeuwenbekjes&rozen staan mooi in bloei! Iemand enig idee hoe de plant heet op de laatste foto?

Plantjes in de tuin!

8 likes

Ik heb naaktslakken in de tuin. Dat wist ik al want had een paar aangevreten planten, maar nu zie ik ze ook echt vrolijk kruipen op zoek naar hun volgende slachtoffer.
Er zit vrees ik niks anders op dan ze verplaatsen naar de bosjes verderop? (Of een bierval, maar ze hoeven op zich niet dood). Getverrrrr zelfs als ik ze met een stokje aanraak vind ik ze zo goor :nauseated_face:

1 like

Succeeesss!

@Twijfelaar Weten jullie gelijk wat ik vanavond aan het doen ben :joy:

Vroeger had ik een dakterras met planten en jawel, ook daar kwamen de naaktslakken gewoon helemaal naar boven gekropen. Blijkbaar hebben ze een héle goede neus. Toen zette ik wel altijd een bierval neer en die leegde ik door hem gewoon naast mijn terras leeg te kiepen, boven de tuin van de buren. En die was helemaal betegeld dus zij moeten sowieso al die dode slakken daar wel hebben gezien. Haha echt zo aso dat ik dat deed :snail:

5 likes