Yesss! Daar komen straks allemaal nieuwe knoppen
Vraagje: ik heb een enorme salvia plant (salie) staan die echt als een malle groeit. Kun je daar een stuk afscheuren met wortel en al en ergens anders planten? Of kan dat niet?
Yesss! Daar komen straks allemaal nieuwe knoppen
Vraagje: ik heb een enorme salvia plant (salie) staan die echt als een malle groeit. Kun je daar een stuk afscheuren met wortel en al en ergens anders planten? Of kan dat niet?
Door de kraan zachter te zetten sproeit met minder breed maar ook minder ver.
Afplakken is een mogelijkheid.
Eerst dacht ik aan vingerhoedskruid en toen ridderspoor. Maar nu denk ik lupine
Ja thanks! Dat is hem inderdaad
Ligt aan de soort sproeier, maar die van mij kun je in breedte en hoever hij draait aanpassen! Is een sproeier voor 9-250m2 (why ook echt) en daar zitten schuifjes op die je kunt verstellen en dan sproeit ie kleiner. Maar waterdruk kan ook al heel veel schelen!
Echt grappig hoe je er dan zo achterkomt wat iets is. Leuk als je elkaar zo kunt helpen
Hahaha rook het lekker?
wat is er gebeurd?
Nu wil ik weten waarom niet
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb een kas en daar heb ik tomaten in grote kweekpotten staan. Dit doe ik eigenlijk al jaren zo, omdat ik dan beter overzicht houdt. Maar dit jaar doen de planten het niet zo goed.
De kans is groot dat dit komt omdat de veenmollen het geweldige idee hebben gekregen dit jaar, om via de afwatering gaatjes van de potten in de pot te kruipen en ze nu alle wortels aan het wegvreten zijn. Ik kan twee dingen doen, de tomaten toch in volle grond in de kas zetten, echter kunnen de veenmollen er dan alsnog bij. Of ik moet alle potten nakijken en de gaatjes afplakken met tape. Kan er geen water meer uit, maar dan moet ik gewoon wat minder water geven. Kans is dan wel dat ik de wortels weer beschadig omdat ik echt opzoek moet naar de veenmollen.
Pfff die beesten verpesten echt zo min tuinier plezier. Ben haast geneigd om mijn tuin op te zeggen.
Of de potten nakijken en ze daarna op een metalen standaard iets verhoogd neerzetten? Veenmollen kunnen niet tegen iets metaals opklimmen denk ik?
Of of of de wortels nakijken en vervolgens een worteldoek onderin de pot doen?
Ja dit kan ik nog proberen inderdaad. Moet even kijken naar echt fijn gaas bij de bouwmarkt.
@Tamara als ik zie wat die beesten voor schade aanrichten denk ik dat ze zich zo door worteldoek heen vreten helaas.
Ahh wat een ellendige beestjes dan! Hopelijk werkt de gaasoplossing.
HAHA gadver! Toen ik nog in een dorp woonde ‘gierden’ ze in de zomer vaak de weilanden. Echt die lucht!!! Die boer appte me altijd zo van: ik ga gieren. Dan kon ik snel de ramen en deuren dicht doen (en de was naar binnen halen). Maar die lucht kwam zelfs door het huis heen zonder open ramen dus ik kan me ergens indenken hoe goor het rook hahaha
Ik vraag me nu wel af, waarom wilde je brandnetelgier maken!!,?!?!,!!,!,?!?1
Haha sorry maar je omschrijft het wel heel leuk Heb je al geprobeerd je hand te wassen met azijn? Dat werkt vaak wel goed tegen geurtjes.
Edit: dit had een leuk gifje moeten zijn maar dat kan ik blijkbaar niet.
Ah neeeee. Mijn hemel, wat naar zie en ruik het helemaal voor me, ellende. Wel echt dapper dat je het alleen al aan durfde om te maken inderdaad.
Zo na een ochtend is het meeste onkruid weer weg!
Moet wel zeggen dat ik al veel geleerd heb voor volgend jaar:
Ik ben nu met mijn tuin bezig (heb in april een huis gekocht en ben nu voor het eerst echt eigenaar van een tuin en ik vind het zo leuk!) maar ik vraag me een beetje af of het nu nog zin heeft om fruitbomen in de tuin te zetten. Ik snap dat ik dit (en mogelijk ook volgend jaar, afhankelijk van de boom) geen vruchten meer krijg, maar er wordt natuurlijk aangeraden om fruitbomen in de winter te planten.
Maar kan ik het ook gewoon alsnog nu doen, en er dan op letten dat ik genoeg water geef? Of heeft dat niet zoveel zin?
Ik ben nog erg een noob, dus hoor het graag.