(Moes)tuintopic (Deel 1)

Persoonlijk heb ik geleerd / vind ik dat je die nu niet meer moet willen poten. Ik denk dat zo’n fruitboompje wel aardig wat water nodig heeft en als het zo droog blijft als nu gaat ie het wellicht ook niet overleven. Ik zou het eind oktober/november op zijn vroegst planten. Er zijn ook een paar jonge fruitbomen die niet tegen vorst kunnen, volgens mij perziken oid, dus die kunnen pas in het voorjaar.

En wat @nello zegt, als je er heel veel poot is het wel een klus om ze steeds water te geven (en zonde als ze dood gaan!)

1 like

@nello @Random

Thanks, dit was wel een beetje wat ik nodig had om niet alsnog nu fruitbomen te gaan planten, maar gewoon netjes te wachten. Ik heb mijn verlanglijst en plannen in elk geval opgeslagen, zodat ik in het najaar (en ook volgend voorjaar) aan de slag kan!

1 like

Het is inderdaad een kwestie van veel water geven, dus dat levert wel gedoe op. Ik heb twee weken terug een krentenboom geplant en die geef ik nu iedere dag water, omdat het dus erg droog is. Mocht de tuin bestraat zijn en je een deel weg gaat halen om bomen te planten; dat gele zand onder de tegels mag je officieel niet in vuilcontainers doen en mag je ook niet bij het grofvuil brengen, dat moet je apart (tegen betaling) laten ophalen. Kleine beetjes kun je hier en daar wel kwijt, maar meerdere bomen planten is wat dat betreft ook lastig.

1 like

Ik kan wel janken :sob: Bijna al m’n planten worden opgegeten door de slakken. 2 broccoli, een courgette, 2 spruiten, 4 aardbeien… alles is weg. Wil geen gif strooien want hebben ook een egel in de tuin die de slakken eet, maar ik word er echt sip van.

Oh thanks! M’n ouders hebben een naaldboom in de tuin :grin:

1 like

Hebben jullie nog tips voor mooie (wintergroene) planten die het goed doen in de halfschaduw? Ik heb een randje om mijn huis heen wat nu bestraat is en waar ik graag wat planten wil neerzetten. Een deel ligt op het noorden en een deel op het westen. Ik heb nu op de hoek een krentenboompje gezet en ik wil in ieder geval een paar camelia’s, maar ik heb behoorlijk ruimte voor wat meer planten. Hebben jullie nog leuke ideeën?

Annabellen!!

Ja die zijn heel mooi! Ik zag dat opbinden niet helemaal zitten, maar ik zie nu dat er ook een ‘‘strong’’ versie is die niet om kan waaien (er staat wel behoorlijk wat wind in die hoek), dus die kan op mijn lijstje :smile:

Oh ja ik heb ook de strong versie! Mijn ouders hebben die ook, zijn nu dik een meter hoog en dan moet je ze wel licht ondersteunen omdat de bloemen te zwaar kunnen worden en dan omvallen.

1 like

Ohneee geen gif inderdaad. Zijn vast wel veel mensen die het doen, arme andere diertjes :cry: heb je je planten in een bak of volle grond? Anders kan je misschien zo’n soort borstel idee langs de rand doen, daar schijnen ze niet overheen te komen?

Dit idee: https://www.tuinier-winkel.nl/slakkenborstels-5x100-cm.html

Ik moet mn salvia snoeien (rigoureus) want schijnt het dat hij ij augustus nog eens gaat bloeien tot in oktober maar ik vind het zo zonde!!

Bij mij vreten ze ook m’n aardbeien op :rage::rage::rage::rage::rage: Er zaten net 7 rijpe aardbeien aan, maar 5 er van waren aangevreten en er lagen 6 naaktslakken onder. Ik haat naaktslakken zo erg, echt smerige beesten.

Dat maakt op zich niet zo veel uit! Ik wil een beetje een combi van wintergroen en niet, dan is het niet helemaal dor in de winter haha. Ik kan ook naar rodondendrons kijken inderdaad!

bij mij zijn mijn aller eerste aalbessen door de volgens opgegeten. Nu had ik absoluut niet verwacht dit jaar al dingen te oogsten. Plantjes staan net een maand in de grond.
Zijn van plan om volgend jaar netten over de struiken heen te gooien (rode aalbes, witte aalbes, roze bosbes en frambozen). Dit jaar moeten vooral de planten groeien om volgend jaar meer bessen te kunnen geven.

Oh wat een top idee!!

Ik hou zelf erg van varens, en kies dan de wintergroene variant. (Ik geloof Polystichum polyblepharum) Zijn prachtig in de winter, groot, groen, en sterven af in de lente. Je hoeft alleen even de bladeren weg te knippen en dan zie je al de nieuwe bladeren, want is ook mooi in de zomer. Herfst, zelfde verhaal, heel weinig zorg nodig, en zo mooi. Vooral als de bladeren net uitrollen…

3 likes

Bij ons vliegt er ook een merel de framboos in en uit. Maar dat is zo’n onhandig stuk voor een net dat we het maar laten. De oogst is nog steeds fors. Ik kan me de frustratie wel goed voorstellen hoor! Aardbeien liggen bij ons wel veilig haha. Ga niet alles afstaan.

Zelf nog niet geprobeerd, maar mijn schoonmoeder kwam met de tip om kapotte eierschalen te strooien rond de planten, daar kruipen ze niet overheen!

Ja dat heb ik al inderdaad haha, maar hier trekken ze zich er niks van aan helaas :sweat_smile:

O stevige huidjes dan misschien helaas😢

Koper schijnt ook goed te werken. Maar voor veel planten heb je veel koperen ringen nodig en dat is wel een duur grapje…