Mijn nicht heeft een olijfboompje waar per jaar zo’n 10 olijven aan groeien haha. Mijn buren hebben een mega vijgenboom, onze oude buurman hing wekelijks over de schutting met vijgentaart, jam of wat je er ook mee kunt maken.
Kleine sidenote wel: ik hou niet zo van vijgen hahaha. Ben net naar het tuincentrum geweest, zonder een keus gemaakt te hebben en daar kwam ik een prachtige olijfboom tegen van minstens twee meter (wel dunnere stam, maar flinke boom qua bladeren) voor 50 euro! En bij de kassa nog een leuke verrassing 20% korting. Ik ben hélemaal blij en hij staat zo prachtig! Zo langs de action oid voor lichtjes voor om de stam love it!
Had ook al een kleinere olijf voor het huis staan en daar geniet ik nog zo van elke keer! En met extreme kou kan ie makkelijk naar binnen, dat scheelt.
Mijn ‘moestuin’ nu. Bovenin staat twee keer vleestomaat, paprika en cherrytomaat. Onder staat ui (eentje heeft het maar overleefd😬), kamille en koriander (lijkt nu nog meer onkruid). Ik denk dat vooral de rechter tomaat wel weer gesnoeid kan worden, het groeit zo snel. En ik wil ook niet te veel weghalen. De planten zijn ontzettend zwaar, dus nu heb ik een touwtje van de regenpijp naar de schutting met de planten ertussen vast gemaakt. Volgend jaar maar een klimrek neerzetten.
O daar zou ik nou geen moeite mee hebben, muziekje of een podcast erbij aan en gaan. Of heb je een flink stuk grond?
Ja, gewoon beginnen of tegen jezelf zeggen: ik ga een kwartier onkruid wieden. Voor je het weet heb je de smaak te pakken, en is het zo gedaan.
Onze olijf heeft jarenlang in een pot buiten gestaan, door weer en wind. Sinds twee maanden staat ie in de grokd
Mijn ouders hebben een olijf in de volle grond en die doet het echt super goed! Ze hoeven hem ook niet af te dekken in de winter, dus dat is wel zo makkelijk. Ze hebben ook een vijg en die gaat qua blad super goed, maar daar hebben nog nooit vruchten aan gezeten en hij staat er denk ik al minimaal 5 jaar. Dus het zal ook weer per situatie verschillen.
Maar allebei overleven ze de winter prima en groeien ze erg goed!
Oh dat klinkt wel handig! Steek je gewoon op een random plek in de grond? En als er nu 25mm in zit en het is de komende dagen weer 30+ graden, geef je dan alsnog geen water?
Ooh thanks voor deze tip! Waarom heb ik hier nooit aan gedacht? Ik heb zelf een behoorlijk stuk moestuin en een nog groter stuk aan bloementuin en echt soms word ik gestoord van het onkruid. Dus ik neem deze tip ook effe mee
Moestuinliefhebber meldt zich hier. Ik heb een klein moestuintje in mijn achtertuin en hoewel het opstarten wat lastig ging in de nogal droge periode groeit en bloeit alles nu echt als kool, geweldig om te zien.
Het is mijn 2e jaar hier. Vorig jaar had ik opstartproblemen en liep het uiteindelijk op niks uit, dit jaar gaat het gelukkig wel goed. Ik heb erwtjes, aardappels, pompoenen, wortels, augurk en paprika geplant.
Even wat leuke bloemen foto’s van mijn balkon:
Mega geranium voor 3e jaar in bloei
Voor het eerst een hele donkere bloem

Hangbegonia maar die moet ik eigenlijk gaan ophangen maar heb er niks voor. De bloemen zijn echt prachtig maar komen zo niet geheel tot zijn recht.
Leuke kleurtjes bij elkaar
Ik baal zo dat het al dagen regent want de dwergsering staat eindelijk zo mooi in bloei en nu kan ik er minder van genieten. Alles ziet er zo triest uit met grijs weer en miezer.
Mijn rozen hebben het wel wat moeilijk, denk dat het toch wel komt door de hoeveelheid water die uit de lucht valt. Zo jammer dat je er niet zo erg van kan genieten omdat je nu niet echt buiten kan zitten.
Ik woon nu sinds 2 jaar op het adres waar ik nu woon, en ben afgelopen lente begonnen met het opknappen van de voortuin. heb zelf nul tuinderservaring dus het gaat hier allemaal op zijn Jan Boerenfluitjes, maar als ik nu zie hoe mijn voortuin er nu al uitziet, ben ik toch heel blij. De struikjes zijn nog klein en nog lang niet op hun mooist maar toch heeft het al iets weg van een piepklein idyllisch bloementuintje hier.
Voor een kleine impressie:
Ik geniet van jullie tuinen!
Wij hebben heel veel wildzaad gestrooid, maar nu, op het moment dat het uitkomt, gaan we op vakantie dus gaan we alle bloemen missen!
De buren hadden een kolibri vlinder in hun moestuin. Dat is echt wel lifegoals hoor. Hebben jullie er al eentje gespot?
Ja ik heb hier ook een kolibrivlinder gespot. Ik zag er in 2005 voor het eerst eentje op een stage adres en nu zit er eentje in en rond mijn eigen tuin, ik vind ze prachtig
Ohhh ik heb een keer een kolibrie gespot en dat was in frankrijk. Zulke mooie beesten
Deze stokrozen dit jaar geplant en meestal bloeien ze pas het jaar erop maar kijk ready to pop!
Zo even uit m’n hoofd wat schaduwplanten: varens, hosta’s, vergeet-me-nietjes, gebroken hartje. Bij tuincentra hebben ze bij de vaste planten afdeling meestal ook een gedeelte met schaduwplanten.
Heb net bamboe stokken in de tuin gezet en ben blij met het resultaat.
Klein deel van de tuin is moestuin en net noemde iemand het een oerwoud
Mijn tomatenplanten
De pompoenen namen de hele tuin over.
En ik wilde even weten hoe het met mijn wortels ging, maar die hebben nog wel even nodig.
Van de 5 bessenstruiken die we hebben is de blauwe bes de enige die het dit jaar doet.