(Moes)tuintopic (Deel 1)

Oh nice, thanks! Heb je gras gezaaid of een grasmat neergelegd? En hoe ziet het er nu uit? Twijfel of ik het nu moet doen of in de herfst omdat ik nu veel gebruik maak van de tuin.

Hier ziet de hop er precies hetzelfde uit. Ik denk dat het hier slakken zijn. Nu heb ik liever dat ze aan de hop eten dan aan de rest van mijn planten, die hop groeit snel genoeg weer aan.

1 like

Wij hebben graszoden laten leggen en mochten er toen 2/3 weken niet op.

Dankje! Goed om te weten haha

1 like

Hier intussen al heel wat courgettes geoogst! :yum: De tweede ronde radijsjes is mislukt door de constante regen, verder zijn de tomaten juicy en rond maar nog geen spoor van rood te bekennen! En de paprika’s kwamen traag op gang maar nu hangen er toch heel wat vruchten aan, ben benieuwd of ze nog rood zullen worden :slight_smile:

Hoe zit het met jullie oogst?

Ik heb zonnebloemen gezaaid (zijn inmiddels 4 meter hoog :joy:), maar weet iemand of ik die als ze straks uitgebloeid zijn helemaal moet snoeien en ze volgend jaar dan weer uitschieten, of alles verwijderen en opnieuw zaaien?

Volgens mij zijn ze niet winterhard, dus alles weghalen en volgend jaar opnieuw zaaien.

De courgettes stromen binnen! We hebben er denk ik zo’n 6/7 per week. Verder veel snijbiet, wat andijvie en aardbeien.
De uien heb ik van het land gehaald, maar die moeten nog even drogen.
2 komkommers kunnen eten, maar verder schiet het niet echt op met onze planten.

Pepers in de kas doen het wel heel goed, maar die vries ik in. We eten er niet zoveel in de week dat we de oogst-snelheid bij kunnen houden.

Ik heb de eerste snackkomkommers kunnen oogten. En ik zag dat de augurkjes en pompoenen ook lekker beginnen te groeien. Yay :grin:

6 likes

Volgens mij heb ik Phytophthora op mijn tomatenplanten in de kas :cry:

Zo een slecht jaar sowieso dit jaar met de moestuin. Terwijl ik het dit jaar zo goed had opgestart allemaal van te voren en voor mij doen georganiseerd. Zit er serieus over na te denken om de tuin op te zeggen na dit jaar.

Tja het zijn vooral veel externe factoren hoor. Het begon aan het begin van het seizoen met een rat in mijn kas die alle voorgezaaide bakken had omgegraven en de zaden opgegeten.
weer heel veel veenmollen waar je niets tegen kan beginnen. Een familie woelmuis in de tuin die bezig is van alles op te vreten.
Ik had veel uitprobeersels gedaan dit jaar met groentes die goed tegen droogte kan omdat het afgelopen jaren zo heet en droog was. Nou het is hier heerlijk veel aan het regenen dit jaar, topšŸ˜‚
Nu weer die ziekte in mijn kas. Misschien moet ik hem maar leeg trekken om erger te voorkomen.
Ook had ik een paar domme inschattingsfouten gemaakt met plantafstand.

Heeft iemand van jullie misschien ideeƫn voor planten voor op mijn balkon? Ik heb totaal geen ervaring met planten dus zoek iets wat niet te veel werk is. Verder zullen ze bijna heel de dag in de volle zon staan dus daar moeten ze wel tegen kunnen.

Geraniums geven veel bloemen niet persee veel werk. Wel genoeg water nodig.

1 like

Oleanders kunnen de hele dag in de zon en geven hele mooie bloemen!

1 like

Geeft wel iets meer werk. Gezien je hem in de winter eigenlijk binnen moet zetten of met een zak eromheen veel water nodig en in de winter juist weer niet.
Maar oleander is zeker mooi, bij mij staat hij ook op het balkon :grin:

1 like

Ik ben op zoek naar hetzelfde alleen dan voor een tuin dus wel het liefst vaste planten en dan ook nog het liefst planten die weinig water nodig hebben. Ik ben benieuwd of jullie ideeƫn hebben. :star_struck:

Ik zit er nu aan te denken om in iedergeval wat lavendel te kopen. Kan dacht ik goed tegen zon en heeft niet super veel water nodig. Daarnaast ruikt dat ook altijd lekker :heart_eyes:

1 like

Ja, same! Ik heb nu lavendel in de voortuin maar daar zijn ze eigenlijk helemaal niet gelukkig want niet zonnig genoeg (vermoed ik). Dus die ga ik even verplaatsen.

Ik lees dit topic nooit maar eigenlijk mega leuk om jullie foto’s te zien! Ik heb sinds kort een zeer matige balkonmoestuin met alleen kruiden hahah maar ze doen het goed!

En heb nieuwe plantjes in m’n bakken maar keek net ff goed naar de lavendel en zag er een soort cocon in hangen met een beest erin. Ik wilde een beetje porren om duidelijker te zien dat het niet om een nest zwarte weduwen ging maar toen bleef t hele ding aan m’n mes hangen en slingerde ik het per ongeluk over de reling. Beetje lullig maar ja wel beter want wat het ook was, ik mot het niet in m’n huis.

Mijn aardbeiplant wordt volledig opgegeten door groene rupsjes! Is hier iets tegen te doen zonder dat ik ze allemaal dood hoef te maken?