(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ah dank je wel voor de uitleg

1 like

Zaaien/planten jullie nu nog iets voor de winter/lente? Ik las dat bloemkolen/broccoli nog net kunnen dus ga eens kijken of ze hier nog plantjes van hebben in het tuincentrum + veldsla en winterpostelein. Ben benieuwd!

Ik ga voor de volgende dingen:

• Bloemkool
  • Ui
  • Knoflook
  • Wintererwt (makkelijke moestuin)
  • wintersla
  • winterprei (staat al in de tuin)
  • boerenkool

Meeste zaai ik allemaal, hier hadden ze geen plantjes in het tuincentrum. De prei heb ik wel online besteld, de ui bestel ik in september als plantuitjes.

Wel een kleine tip, winterpostelein zou ik in een afgesloten stuk zetten. En zorgen dat het uit je tuin is voordat het bloeit, want het groeit enthousiast :stuck_out_tongue:
Wel lekker hoorde ik van onze tuinbuurvrouw, maar ons stuk tuin stond er goed vol mee deze winter.

1 like

Mijn hart :sob:

3 likes

Zo zonde!
Hier in de rij ook mensen met alleen maar tegels in beton.
Ze kochten dit huis (met voor- en achtertuin), omdat ze zo graag een tuin wilden na jaren om een flat wonen.
Nu hebben ze zowel voor als achter alleen maar grote tegels in beton (en 1 palmboom), en maar klagen dat de schuur onderloopt als het regent…

1 like

Ik begrijp dit soort mensen echt niet. Waarom zou je van iets wat al een nette tuin is en amper onderhoud nodig heeft (wellicht een paar keer schoffelen en snoeien maar gezien het aantal m² is dat met een uurtje klaar). Alleen maar tegels is toch extreem lelijk en saai? En bovendien moet je tegels (zijn het tegels?)ook blijven sproeien met vergif anders kun je elke twee weken onkruid krabben.

2 likes

En je zit echt heel erg te kijk lijkt mij zonder wat groen tussen de stoep en je huis…

2 likes

En met warm weer ga je ook kapot op zo’n gevangenis luchtplaats. Al die tegels houden warmte vast en blijven dat na zonsondergang nog wel even af geven.

4 likes

nee hoor je kunt gewoon overal een schutting neerklappen :thumbsup:

Dit soort mensen is echt geen tuin waard.

2 likes

Mijn vlinderstruik deed helemaal niks. En het zag er naar uit dat het kwam omdat ik geen water had gegeven. ja wist ik veel, mijn ouders geven echt nooit water aan de planten in de tuin. Onzin enzo. Maar nu had het dus wel gemoeten zeiden ze. Oeps

Was ik net in mijn tuin en wat zie ik? Hij bot nu gewoon uit! Zo leuk! Einde van de zomer maar even goed kortwieken en volgend jaar water geven.

En verder lijkt het er op dat er een rozenstruik groeit en er een frambozenstruik opkomt

5 likes

Echt love mijn moestuin. Het ziet er niet uit, dit is mijn eerste jaar en volgend jaar ga ik het anders aanpakken, maar snap niet iedereen die een tuin heeft dit heeft.

Eet al een paar weken tomaat, komkommer en courgettes uit eigen tuin. Mijn kleine nichtje heeft pompoen soep gemaakt met de 2 pompoenen die er waren. En net ook toen we in de tuin zaten gewoon random wat besjes geplukt en gegeten. En heb ondertussen ook weer een voorraad chili pepers voor in de vriezer.

10 likes

Die kunnen woekeren. Maar denk als je ze in een pot zet met kapotte bodem dag het meevalt.

1 like

Ja ze woekeren enorm inderdaad! Bij ons komen ze op binnen een straal van 2 meter van waar wij het geplant hebben. Dus ik zou hem idd in een post oid in de grond zetten

1 like

Oh nog best veel dus, wordt genieten!
Ik was uiteindelijk schromelijk te laat om nog te zaaien (het tuincentrum had hier ook geen plantjes meer helaas) dus heb enkel wat slasoorten gekocht, dat kan nog perfect! Bedankt voor de tip over winterpostelein, ik onthou m voor volgend jaar want heb er helaas geen zaad van kunnen vinden!

Hoe maken jullie de balans op na deze zomer? Het was mijn eerste moestuinjaar en ik heb hier ook maar beperkte plaats beschikbaar, maar het deed me zoveel deugd!!! Idd zoals @PizzaFunghi hierboven zegt, ik snap niet dat iedereen dit niet doet? Als we niet wisten wat te eten gewoon even shoppen in tuin haha, lifehack.

Wat het goed deed: de tomaten (zooo lekker omg), duizendmiljard courgettes, paprika’s, aardbeien (zoooo zoet!!!) en kruiden. Fails: aan de gigantische pompoenplant hangt maar 1 mini pompoen (er waren bijna nooit een mannelijke en vrouwelijke bloem tegelijk open), de radijzen (1 oogst van gehad maar voor de rest is alles kapotgeregend).

Volgend jaar gaan we ook voor pepers, komkommers, bloemkool/broccolli, méér tomaten en paprika’s en uiteraard courgette. Kan niet wachten om later een grotere tuin en eventueel serre (droom!!) te hebben!

4 likes

Heeft er iemand misschien tips voor een lekkere frambozenras? Ik heb nu een koebraam staan en eigenlijk vind ik 'm te zuur.
De andere braam is gelukkig wel lekker :yum:

Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen: ik heb een heleboel doornloze frambozen stekken. Maar weet de exacte soortnaam niet helaas!

Heeft iemand (klim)rozen in de tuin? Is dat echt zo veel werk als mijn moeder beweert? Ik vind rozen zo mooi, zou echt een hele muur vol met rozen willen, maar zij zegt dat je ze heel vaak moet snoeien, bemesten en dat ze heel snel luizen krijgen.

Lief! Ik kom er wel eens, niet echt in de buurt. Ik hou het even in gedachten :hugs:

1 like

13 likes