(Moes)tuintopic (Deel 1)

Mijn struik bloeit al niet meer :cry:

Je kan vlinderstruiken en hebe struikjes langer laten bloeien als je de uitgebloeide bloemen eruit knipt. Pas wel op want nieuwe bleometjes zitten soms net onder de uitgebloeide pluim.
Als je af en toe bijmest en genoeg water geeft, kunnen ze bloeien tot begin oktober.

1 like

Gedaan! Maar helaas. Ik geef alleen nooit voeding buiten.

Nou ik had dit jaar gemengde pompoenzaden gekocht bij Vreeken. Maar er komen toch raar dingen uit die niet op pompoenen lijken. Vraag me af of het überhaupt eetbaar is. Had 4 planten. Er was eentje met ā€˜normale’ pompoen er aan. Maar die heb ik perongeluk uit de grond getrokken bij opruimen…

Ik heb ook nog een witte liggen, lijkt op patisson.

4 likes

Hahahha wtf die bovenste :joy::joy:
De onderste lijkt op een flespompoen die gewoon nog niet goed oranje is geworden.

1 like

Trombetta squash? Heb het hier wel eens op een bijzondere markt gezien

1 like

Oja dat zou heel goed kunnen! Mijn plant is wel een stuk lichter van kleur dan wat ik op internet zie. En er zaten witte bloemen aan. Misschien is het een variant er van.

ik heb dit jaar de eerste winter met planten op m’n balkon. Een aantal zijn winterhard, maar niet alles. Zetten jullie die planten in je huis of iets anders?

Mijn wortels zijn zo gek gegroeid hehe. Misschien volgende keer toch in een wat diepere bak lol

6 likes

Eindelijk kon ik mijn passievrucht gaan eten! Heerlijk :heart_eyes: deze week viel er nog 1 af. Nu wachten tot die ook deukjes heeft. Hopelijk volgend seizoen meer dan 2 vruchten :orange_heart:

18 likes

Sorry dat ik zo laat reageer, maar er zijn verschillende manieren om plantjes te krijgen op je balkon. Werk vooral in de hoogte. Kun je bakken aan iets hangen? Van die beugels met een lange bak zijn geweldig voor 1 jarigen. In de zomer geraniums, of verbena, in de winter violen. Je kunt ook laag een lange bak zetten en dan met klimmers werken. Ik zaai ieder jaar Lathyrus (of reukerwt). Zo heb ik veel bloemen op een kleine ruimte. Ik heb het geluk dat binnen en buiten mijn hek een lange bak kan zetten. Zo heb ik aan de ene kant lathyrus, en aan de andere kant wat vaste planten, zoals vrouwenmantel, mexicaans madeliefje, en sedum.

Alles hangt af van hoeveel licht je hebt. En veel en vaak water geven, dat hebben bakken echt nodig, veel meer dan een tuin. Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.

Dit is mijn hek met planten:

Ik heb hier altijd veel bijen, hommels en vlinders. Vorig jaar zelfs regelmatig een Kolibrievlinder.

Oh en voor vogels, die worden blij van vogelzaad en appels. Ik heb zo’n bakjes aan mijn raam, regelmatig meesjes voor mijn raam!

18 likes

Mijn knoflook begint een eigen leven te leiden, dus ik wil ze eigenlijk in de grond stoppen zodat ik volgend zelf geteelde knoflook heb. Heeft iemand ervaring met knoflook in een pot telen? Ik ben bang dat als ik ze in de grond stop, m’n vader ze volgend jaar vrolijk weg schoffelt…

1 like

Love dit allemaal!!! :heart_eyes:

1 like

Nee hoor, ze lopen vrij snel uit, je blijft ze zien, de hele winter. Even googlen en je vind heel veel tips!

1 like

Ga toch maar voor de volle grond, lees inderdaad dat ze na paar weken al loof krijgen.

Kan alleen nergens vinden of je ze, voor het poten, van het ā€œjasjeā€ ontdoet en dat harde gedeelte aan de onderkant. Mijn gevoel zegt jasje eraf en de onderkant laten zitten, maar weet het niet zeker haha

Ik denk het niet, zie:
https://stadstuinieren.nl/inspiratie/herfstproject-knoflook-in-een-pot/

Hahaha door die foto’s ging ik juist twijfelen, op sommige foto’s zie je nog wel iets wits namelijk en op andere niet.

Dat ligt aan het soort knoflook. Maar denk maar aan het planten van bolletjes voor de lente, die hoef je ook niet van hun velletje te ontdoen.

Raar verhaal, want een bodemverbeteraar kan ook compost zijn, en dat zit vol met voedingsstoffen. Bovendien, ook in de volle grond, is het best goed om bij het poten iets van extra voedingsstoffen mee te geven. Ik ken dat eigenlijk niet, wie koopt er nu een zak bodemverbeteraar?

Maar goed, als je buiten plant, wil je dat die in luchtige grond staat (kunnen de wortels beter groeien) en dat er wat extra voedingsstoffen omheen zitten. Dus potgrond is prima. Maar als je veel nodig hebt, kan dat duur zijn, dus kun je potgrond mengen met tuinaarde. Daar zitten minder voedingsstoffen in, en is wat zwaarder, maar ook prima. Dat zou ik niet gauw in potten gebruiken. Tuinaarde kun je ook goed gebruiken om je tuin/border mee op te hogen.

Wat zou jij willen kopen als je bodemverbeteraar zou kopen?

1 like

Zijn er eigenlijk nog planten die je nu kunt planten of zaaien? Ik heb twee grote bakken staan waar ik allerlei groenten/kruiden in heb staan en een groot deel moet ik straks weghalen. Als ik niets eetbaars kan laten groeien zet ik er in de herfst denk ik leuke wintergroene plantjes in.