Je kan best nog wat planten! Veldsla, spinazie, winterpostelein, … Ik vind dit wel een fijn overzicht. Voor knoflook is het nu een goede periode.
Maar hier zit ook wormencompost in? En dat stukje dat je in je vorige post had, zei dat bodemverbeteraar geen voedingsstoffen bevatten. Ik denk dat het ervan afhangt of je veel grond nodig hebt, en hoeveel het per liter kost. Dus als je potgrond in huis hebt, prima toch? Het is niet iets noodzakelijks of onvervangbaars.
Ik ben inmiddels ver klaar met mijn moestuin. Heb er nog een pompoen, een paar tomaatjes en wat snackpaprika’s in groeien en dan is ie helemaal leeg. Bij de laatste echte oogstronde was dit de buit:
Hebben jullie nog leuke planten buiten staan die in de herfst en winter nog wat kleur geven?
Ik wil er komende week een paar op het balkon bijzetten, heb al onderzoek gedaan naar wat nog wat doet in het najaar maar ik ben benieuwd of jullie nog iets leuks hebben staan ter inspiratie!
Mocht je zin hebben vind ik het ook heel leuk om foto’s te zien
Ik woon nu in een huis met een zeer groene en redelijk grote tuin met super veel mooie planten en bloemen. In ons volgende huis wil ik zo graag in de zomer een groot zwembad kunnen neerzetten zonder heel mijn tuin te beschadigen. Ik zie zelf nog niet echt voor mij hoe ik en een mooie groene tuin kan hebben en een groot zwembad kan neerzetten zonder alles kapot te maken. Iemand wellicht een idee? Heel de tuin vol tegels vind ik echt drie keer niks
Knoflook
Ui
Weeuwenteelt van bloemkool
Boerenkool mogelijk nog (als je ergens plantjes kunt krijgen)
Heeft iemand enig idee wat voor struik/plant dit is? Zag dit vorige week in een museum en wil dit nu echt in mijn tuin, vind het zo mooi.
Ja die had ik idd ook gevonden, maar de blaadjes zijn ronder dan van de app? Kan het online ook niet vinden.
Mooi! Ik heb de foto door Google Lens heen gegooid en even ingezoomd en die komt uit op een Iresine herbstii.
Vandaag dit filmpje gezien en heb meteen weer helemaal zin om aan mijn moestuin te werken, haha. Wij hebben een veel grotere tuin dan haar (wel niet overal zon) maar toch had ik dit jaar veel minder planten, dus ik wil graag volgend jaar onze ruimte maximaliseren! Vandaag de moestuin winterklaar gemaakt en een dikke laag mulch op de bodem gelegd. Deze winter maar doorbrengen met mij goed in te lezen en een moestuinplan op te stellen. Zin in!
Wie zit er ook al met haar hoofd in het volgende moestuinjaar?
Door dit filmpje ben ik ook helemaal enthousiast geworden! Ik heb een balkon van ongeveer 12m2 op het noord-oosten (gelukkig wel op de bovenste verdieping, dus geen extra schaduw van andere gebouwen). Vorig jaar had ik maar een paar dingen omdat ik er pas sinds de zomer woon. De aardbeien, basilicum, munt, cherry tomaten en sla deden het goed. Wortel (te laat en niet diep genoeg gepland), brocolli en andijvie deden het niet goed.
Mijn idee voor dit jaar is:
- 2 courgette in pot
- blauwe bessenstruik in pot
- aardbeitoren van pvc met daarin 10-15 plantjes
- 3 tomaten planten
- 4-5 peperplantjes
- 2 verschillende soorten munt
- aantal andere kruiden (basilicum, oregano, rozemarijn)
- mini komkommer, weet niet of het gaat lukken, maar wil het graag proberen
- gember
Verder wil ik nog een soort trap maken met drie lagen van ongeveer 1,5 meter lang waar ik verschillende soorten sla, spinazie en radijs in wil poten. En voor de rest wil ik het opvullen met bloemen (lavendel, kamille blabla), maar die staan er nu allemaal al.
Klinkt goed!! Gember wil ik eigenlijk ook proberen maar het lijkt me zo’n gedoe. Heb je dit al eerder geprobeerd? Ik zag dat ze net een nieuwe video gepost heeft, specifiek over moestuinieren op een balkon, dus misschien heb je daar ook iets aan!
Ik heb vandaag het moestuinplan gemaakt en zaden besteld. Geen enkele website had alles wat ik wou (zoooveel dingen waren al uitverkocht en ik dacht dat ik er vroeg bij was haha) vaak ook met hoge verzendkosten en shady reviews. Uiteindelijk uitgekomen bij een kleine webshop van een lokale moestuinclub, heel schattig allemaal en leuk om hun werking te steunen ipv een internationaal bedrijf We gaan nu voor 5 verschillende soorten tomaten, 2 soorten paprika’s en pepers, courgette, ook komkommers voor de eerste keer hier, wortels, broccoli, lente ui, verschillende slasoorten, butternut, radijzen, sugar snaps, aardbeien en allerlei soorten kruiden.
Ben intussen ook volop lege champignondoosjes, melkpakken en wc rolletjes aan het sparen om in voor te zaaien. Can’t wait
Klinkt goed!
Kleine tip, bedenk goed hoe je het water geven gaat doen en wanneer.
Wij hebben ook aardbeien in PVC buis gehad en omdat het zo ondiep was, moest je vaak water geven. Ben echt niet zo goed daarin kwam ik achter, dus mijn plantjes overleefden een paar dagen 30 graden toen niet
Ah leuke plannen! Nee, gember heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben me nu aan het inlezen op de planten die ik wil hebben, maar ben nog niet bij gember aangekomen. Welke webshop heb jij uiteindelijk gebruikt? Ik zag dat er bij de grote webshops inderdaad veel uitverkocht was Ik ben op zoek naar een aantal zaadjes van bepaalde rassen namelijk!
@Issaaa inmiddels wordt het toch geen aardbeitoren, maar bakken haha. M’n vriend heeft de toren ge-veto’d omdat hij het te lelijk vond. Dus dat komt dan toch goed uit.
Nu je het over water hebt: in de zomer moet ik standaard twee keer per dag alles bij langs omdat alles in kleine bakken staat.
Wij zetten in de zomer altijd een grote emmer in de douche als we douchen en we vangen zo een deel van het water op wat we dan gebruiken om de planten water mee te geven (uit duurzaamheidsprincipe). En ik ga dit jaar ook alle grond bedekken met hooi, dat zou ook moeten helpen met vocht vasthouden
Wauw daar zou ik nooit aan gedacht hebben. Ga ik tegen die tijd ook doen! Maar dan wel zonder zeepresten erin denk ik? Of maakt dat niet uit?
Tip: het loont ook om stekjes te kopen rechtstreeks bij de kweker. Ik heb vorig jaar 6 doordragende aardbeienplantjes gekocht bij de kweker en er kwamen zooooveel aardbeien aan. Zelfs mijn schoonvader (fervent moestuinierder) vroeg zich af hoe ik die hoge opbrengst voor elkaar kreeg. Daarnaast kostte het ook niet veel, omdat je dus rechtstreeks besteld.
Zonder zeepresten inderdaad!
Heeft iemand ideeen of tips voor een balkon met weinig zon?