(Moes)tuintopic (Deel 1)

Zeker, ik heb een dakterras op het noordwesten. Alleen zo’n tussen mei en september, vanwege de hoge gebouwen rondom. En tussen juni en augustus zon van 12 tot 6 op bepaalde plekken. Wel zon dus, maar niet veel. Wat zou je willen weten? Hoeveel licht heb je? Hoeveel ruimte?
(Voor foto’s van mijn terras zie post in dit topic van de zomer)

1 like

Oh ik ga even kijken! Ik heb echt weinig directe zon, in de zomermaanden alleen vanaf een uur of 5-10 s avonds in een bepaalde hoek, maar daar staat dan ook de buitenbank. Het is wel vrij licht door weerkaatsing. Ik heb veel ruimte en al wel eens eea geprobeerd en dat werkte wel maar niet echt heel goed. Ik zoek dus planten die ook met weinig zon kunnen groeien. Ik zag al cavolo Nero bijvoorbeeld :slight_smile:

Ik zit er wel aan te denken om een muurcontructie te doen aan de wand met s avonds zon. Misschien bakken of anders klimrekken?

1 like

Ik ben ook in de hoogte gaan werken, omdat ik de ruimte op mijn terras voor mijn stoelen en tafel wil houden. In de zon heb ik bloemen (latyrus en geranium (hangend in bakken over het randje). Op de warme muur die het langste zon krijgt een clematis (daar zijn er een heleboel van, ik heb gekozen voor bloeiend in de tijd dat er uberhaupt zon is) en in de schaduw en afscheiding met de buren heb ik een heg van klimop, klimhortensia en kamperfoelie. In een donkere hoek heb ik nog een hosta staan. In het voorjaar moet ik deze uit z’n pot halen en splitsen, want hij groeit zo hard. Deze is wel breed.

In lage smalle bakken heb ik ooievaarsbek en mexicaans margrietje, vrouwenmantel en sedum. (ik hou van bloemen en kleur, haha). En in 2 losse potten nog wat kruiden, die ik op zonnige plekken zet (munt, verbena, basilicum, peterselie, bieslook)

3 likes

Leuke ideeën dankjewel! Ik was eigenlijk op zoek naar groenten of fruit maar heb nu zin om sowieso ook bloemen te laten klimmen! Ik heb al best wat mooie schaduwplanten met bloemen in bakken staan, maar wil zo graag ook wat dingen kunnen oogsten :slight_smile:

Ah, dat begrijp ik. Ik ben nog niet verder gekomen dan radijsjes en pluksla. Ik heb van Ali deze zakken en daar heb ik ze in gekweekt.

Maar in de zomer moet het erg veel water hebben, het verdroogd er makkelijk. Ga het komend voorjaar opnieuw proberen. Ik wil dan ook snijbiet proberen. Als er nog meer tips zijn, dan hoor ik het graag!

1 like

Ohja zoiets is wel leuk! Nou ik heb dus cavolo nero gezien als schaduwgroente met lekker veel opbrengst en sowieso een van mn lievelingsgroentes! Ik ga verder op zoek en zal het laten weten :slight_smile:

Waar bestellen jullie je zaden?

Ik haal bij Vreekens zaden in Dordrecht. Wat maak je met cavalo nero? Ik vind het er zo onaantrekkelijk uitzien in de tuin (andere tuin, waar ik groenten oogst). Heb het nog niet durven proberen…

Ohja zo’n fijne zaak!!

Oh het is heerlijk. Een Italiaanse groente, voorloper van boerenkool. Ik vind het heel lekker in de pasta, salade, curry. Alles eigenlijk! Een beetje als spinazie en het is supergezond. Ik vind het juist heel mooi haha

4 likes

Bij Vreeken, De Bolster en Moestuinweetjes (uien, knoflook en prei vaak).

Ik wil de planner van Moestuinweetjes dit jaar ook gaan gebruiken. Dus deze week eerst mezelf maar eens buigen over de indeling van onze moestuin en wat waar moet komen :grin:

2 likes

Leuk topic!!
Ik heb een kas en een klein stukje grond sinds enkele jaren, gewoon in de achtertuin. De kas is ongeveer 8 m2 en de grond 6 m2 + nog ruimte om ongeveer 20 potten neer te zetten. Niet zo heel groot dus maar wel ontzettend leuk :smile:
Deze week ga ik de planning en indeling voor dit jaar maken.

2 likes

Ik kan je niet DM’en dus dan maar even zo:
Ik heb besteld bij de.tuin.schuur .be en zag later dat de.nieuwe.tuin .be ook een goede voorraad heeft! (De links zijn aan elkaar dus doe de puntjes even weg)

Beiden BE webshops maar ze verzenden ook naar NL dacht ik. Ik ben nu aan het twijfelen of ik nog edamame bestel bij die laatste webshop maar 4,5 euro verzendkosten voor - pakje zaad is er wat over haha.

1 like

Sorry voor de dubbelpost maar kreeg vandaag mijn zaadjes al binnen van de eerste webshop die ik aanhaalde en wilde een review geven!

@Meka ik kan natuurlijk nog niets zeggen over de kwaliteit en of ze wel gaan uitkomen, maar de service is alleszins super! Op 2 dagen tijd had ik mijn zaadjes binnen en er zat een supercute handgeschreven kaartje bij en 2 gratis zakjes :sob::sob: ben zo blij dat ik een kleine vereniging heb gesteund en echte mensen heb blij gemaakt. Een aanrader dus!

2 likes

Ah ik ben een sucker voor dat soort dingen. Ik ga dit weekend ook bestellen!

1 like

Door jouw bericht ook gelijk zaadjes besteld die op mijn wishlist stonden (bloemen ipv groente, maar toch…)

1 like

@Bennielava oh wat leuk!! Ze zullen zich wel afvragen waar al die bestellingen plots vandaan komen haha, trending op een forum voor jonge vrouwen :smiley:

2 likes

Mijne heb ik besteld bij Vreeken, dus niet een heel kleine (web)shop. Maar was daar deze zomer geweest en vond het zo’n toffe winkel en aardige mensen! En meeeega veel keuze. Ben dit jaar toch vooral voor bloemen gegaan. Tuin op het zuiden, en bij onze blokhut mega kleigrond, dus dan lukt groente mij een stuk minder goed helaas

1 like

Misschien dat je wat groenten in pot zou kunnen zetten met potgrond? (Kers)tomaten en paprika’s bv doen het heel goed in pot en op het zuiden!

Maar bloemen zijn sowieso ook al leuk! Hier ook heel random allerlei bloemenzaadjes besteld (totaal geen verstand van), kijk er al naar uit om alle bijtjes te horen zoemen :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ga ik proberen met potten! Als de zaadjes binnen zijn zal ik een foto posten, heb nu vooral gekozen voor wildbloemen zoals grasklokjes en duizendblad (in roze en oranje) in de hoop dat die ‘onkruid’ achtige bloemen het beter zullen doen zonder al te veel verzorging. Soms komen we een tijd niet bij onze blokhut, dus ze moeten tegen een stootje kunnen. Courgette en pompoen deed het daar afgelopen jaar trouwens wel heel goed!

1 like

Wat een geweldig topic! Ik heb sinds kort een achtertuintje en ik wil dit jaar proberen om er wat groenten te groeien. Ik dacht aan courgette, sperziebonen en tomaten. Moet te doen zijn voor een beginner toch?:blush: Zin om te beginnen!

2 likes

Ik heb ook sinds kort een achtertuintje en lees graag mee. Momenteel is het een tegelparadijs en daar wil ik in het voorjaar graag verandering in brengen. Wil ook graag een fruitboom toevoegen.
Ik vond dit een leuk inspiratie plaatje van pinterest voor de moestuin.

11 likes