(Moes)tuintopic (Deel 1)

Als beginner heb ik vorig jaar ook tomaten en courgetten gekweekt en dat ging prima! Zorg bij de courgettes wel dat je (minstens) 2 planten hebt, dat is handiger met bestuiven! Wij hebben denk ik wel 60 courgettes kunnen oogsten en ze waren zoveel lekkerder dan die van de supermarkt :yum: Let wel, de planten worden heel groot dus je hebt wel wat ruimte nodig.

Tomaten vragen iets meer werk (af en toe dieven) maar zijn nog altijd vrij easy, gewoon zorgen dat je een plekje hebt dat heel veel zon krijgt! Onze eerste rijpe tomaat was zo’n dikke geribbelde coeur de boeuf en die hebben we gewoon zo opgegeten met mozzarella, olijfolie, peper en zout. My god, zo fucking lekker :heart_eyes: Succes!!

4 likes

Wat klinkt dat geweldig! Ik ga mijn best doen en als het lukt kom ik deze zomer nog bij jullie terug❤️

1 like

Heeft iemand goede ervaring met katten uit de tuin weren? De kat van mensen in de straat achter ons (gok ik) komt opeens de hele dag in onze tuin chillen. Ik vond t eerst nog wel gezellig om m te zien lopen…maar vanmorgen zag ik n in de border graven en kakken. Dat vind ik dus niet gezellig. Ik heb al koffiedik gestrooid maar ik zag m net weer rondstruinen :sweat_smile:

Wij hebben bij de intratuin toen kattenspray gekocht.
Is op basis van chilipeper en dus niet schadelijk voor de gezondheid van de kat. Ze krijgen hete poten en snuit, eigenlijk net als wij mensen.
In het seizoen hebben we denk ik 2x gesprayd op de bakken en dat was voldoende. Ze hebben dan een negatieve associatie met de bak en komen er dan niet meer.

1 like

Net een lijstje gemaakt met wat ik wil verbouwen/kweken komend seizoen.
Ik heb te weinig grond is de conclusie!
150m2 is denk ik niet genoeg :open_mouth: :crazy_face:

Nu op de lijst staan:
wortelen, pastinaak, tuinbonen, doperwten, sperziebonen, snijbonen, sugarsnaps, broccoli, witte kool, chinese kool, paksoi, spruitkool, boerenkool, zoete puntpaprika, gewone paprika, 3 soorten pepers, 3 soorten tomaten, pompoen, courgette, spinazie, watermeloen, hyssop (kruid), snijbiet, snijmoes, sla, biet, andijvie, mais, komkommer.

Dit wordt gewoon een kwestie van heel goed plannen, passen en meten denk ik.

6 likes

Courgette vonden mijn kleuters ook heel leuk (kun je goed soep van maken) en er kan lekker veel water bij (voor als iedereen wil helpen met water geven).

1 like

Mijn planning voor de kas: pepers, paprika, tomaat, komkommer. De peper/paprika plantjes die ik teveel heb doe ik in potten en zet ik onder een afdak.
Buiten: aardbeien, courgette, kropsla, little gem en slamix.
Dan nog plek vinden voor ergens wortels en bosui. Wortels hoeven niet de beste plek, we hebben namelijk kleigrond dus ze mislukken nogal snel. Maar ik heb de zaadjes al en na dit jaar zijn ze over de houdbaarheidsdatum.

Ik heb wel weer veel te veel soorten van alles! Ik heb 3 soorten paprika’s en 5 soorten pepers :sweat_smile:

Vorig jaar heb ik mijn fruitboompjes weg moeten doen en die sla ik een jaartje over, ik heb helemaal geen zin in planten die het eerste jaar nauwelijks fruit geven.

2 likes

Aan de voor- en zijkant van mijn huis heb ik een strook van circa 1,5 meter breed wat nu betegeld is. In het voorjaar willen we een deel van de tegels eruit halen en wat leuke planten neerzetten. Er staat nu al een krentenboompje, verder nog niets! Hebben jullie misschien ideeën voor leuke planten/heesters? Mijn vriend wil in ieder geval wat siergras, maar verder mag ik het bedenken. De kant waar de tegels uit gaan is op het noordwesten.

@mexi Australische laurier heb ik zelf. Is het hele jaar door groen en heeft meerdere keren per jaar bloemen, zo niet het hele jaar (woon hier nog niet zo lang dus dat weet ik niet zeker. Hij heeft nu in ieder geval allemaal witte bloemetjes).

Zo leuk om al die tuinplannen te lezen! Ik krijg ook steeds meer zin in de lente; vanmiddag viel er een envelop met zaden op de mat, en mijn handen jeuken nu om te beginnen :grin: Qua moestuin houden we het simpel (als ik teveel doe, mislukt altijd de helft).

Van de winter hebben we heel veel bollen geplant - krokussen, narcissen, tulpen, kievitsbloem, Bulgaarse ui - ben heel benieuwd hoe die het gaan doen. De dahliabollen liggen in de schuur te overwinteren, en daar hebben we deze bij besteld:

Verder gaan we qua bloemen nog heel veel zaaien: de klaprozen en judaspenning van de bovenste foto, scabiosa, vingerhoedskruid, en ridderspoor. Op het balkon willen we een bak met trellis maken voor de lathyrus, zodat we dat vanuit bed kunnen zien.

10 likes

Viburnum tinus? Is een heester, die ook als boompje wordt verkocht. Geeft bloemetjes in het voorjaar en besjes in het najaar en een soort scherm-achtige besjes in de winter.

Geen bloemen, maar wel prachtig en blijft klein, is de Japanse esdoorn en zo prachtig in ht najaar.

Of een fruitboom, bijvoorbeeld een appel. Kan wel groter, maar met snoeien is dat wel goed laag te houden. Is er een reden dat je een boom wil die niet hoger dan 3 meter gaat?

edit: Oh ja, een (valse) tulpenboom, of magnolia. Schitterend in het voorjaar, maar een beetje saai de rest van het jaar. Maar Ook licht.

1 like

Ja begrijp ik. Krentenboompje wordt ook niet zo hoog. Ik denk dat het ook goed is om iets te kiezen dat je goed kan snoeien. Dan kun je het een beetje in de hand houden.
Er zijn een aantal blogs die over kleine tuinen schrijven. Zoals kleinetuinen.nl. Misschien vind je daar nog leuke tips.

1 like

Waar komen je zaden vandaan? Alleen al die verpakking :heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Denieuwetuin punt be! Hele goede ervaringen mee, maar ze gaan er na dit jaar helaas mee stoppen :frowning_face:

Dankjewel! Ik ga de site uitpluizen. Jammer dat ze er mee gaan stoppen )

1 like

Mag ik mij ook melden :slight_smile:

Wij hebben net een huis gekocht mét tuin (55m² op het zuidwesten), wat nu nog onderhoudsvriendelijk is (lees bijna hele tuin betegeld), maar ik wil hier wel verandering in brengen! Dit jaar denk ik beginnen met wat potten en een moestuinbak (op pootjes) en hopelijk volgend jaar een stukje tegels eruit.

Ik ben me nu dus flink aan het inlezen (alle berichten in dit topic haha) en filmpjes aan het kijken! Afgelopen jaar wel wat kruiden op het balkon gehad en ook wel planten (hedra, petunia’s, laveldel, eucalyptus), maar nu wil ik echt wat groenten en fruit gaan kweken!

Zelf denk ik nu aan: Tomaat, cherrytomaat, paprika, worteltjes, rode peper, blauwe bessen, frambozen en aardbeien!

4 likes

Ik heb basilicum, munt en rozemarijn staan nu! :slight_smile:

1 like

Munt altijd in een pot houden, anders heb je het door de hele tuin heen, gaat erg woekeren! Basilicum overleeft de winter niet, dus die koop ik in het voorjaar altijd opnieuw.

Als ik ooit een tuin krijg wil ik een kruidencirkel aanleggen, lijkt me zo fijn!

7 likes

Leuk! Ik zat vorig jaar in dezelfde situatie, nieuw huis met een betegelde tuin en ik heb toen ook twee “moestuinbakken” gemaakt. Dit zijn houten kuubkisten die we via marktplaats bij een boer hebben gekocht. Ik heb er zelf wielen onder gezet en ze zwart gebeitst. Aan de binnenkant zijn ze bedekt met folie (met gaatjes) daarin een laag hydrokorrels en daar bovenop aarde. Alles groeide super goed, maar je moet je er niet op verkijken hoe veel ruimte alles nodig heeft. Zeker tomaten kunnen heel groot groeien, dus die moet je goed bijhouden en de ruimte geven

Van de kruiden staan nu de peterselie, tijm, rozemarijn en citroenmelisse nu nog steeds. De rest hebben we weggehaald en gaan we volgend jaar opnieuw planten.

5 likes

Ik zag deze inderdaad al ergens in het topic en vond dit echt een goed idee! Super handig ook de wieltjes. Binnenkort maar eens op marktplaats speuren!

Ik heb inmiddels zaadjes gekocht op de website van de moestuinvereniging die een tijdje terug hier werd gepost, 8 soorten zaden voor 10,50 euro inclusief verzenden én ze stuurden gisteren meteen een mailtje dat het al is verzonden :heart_eyes:

1 like