Zijn er tuincentrums open
Haha, ik ging ook al googlen.
Maar ik kom hier ook eens langs. Ik wil kruiden gaan zaaien op het balkon van het voorjaar en wat bloemen Mijn balkon zit op het oosten denk ik, dus ik heb in de ochtend zon.
Ik heb inmiddels mijn zaadjes van de belgische moestuinvereniging binnen!
Met een persoonlijk kaartje én een pakje extra zaadjes. Echt heel leuk gedaan.
Als je rustig oogst, heb je geen last van de doorns.
De stekels zijn vrij groot en hard en je kunt hier makkelijk omheen. Het is niet te vergelijken met een braam bijvoorbeeld.
Heb je groene of rode kruisbessen/stekelbessen?
De rode zijn iets zoeter dan de groene. Kun je goed taart van maken of door de yoghurt doen
Ik had hiervoor een balkon met een overkapping, en nu een paar potten buiten staan in de open lucht. Maar er blijft superveel water in staan, die potten zijn zeiknat? Is dat normaal?
Kan ik ze beter toch ergens onder zetten?
Het is nu hartstikke nat, maar bij buitenpotten is het belang dst er een of meerdere gaten in zitten. En dat deze niet dicht slibben. Ik sla bijvoorbeeld oude terracotta potten kapot en leg wat scherven over de gaten. Dan dek ik dit af met een laag hydrokorrels en dan potgrond. En ik heb slechte ervaring met de potten in schotels zetten buiten. Dat is alleen hoog zomer misschien een idee.
Bomen dicht bij de afscheiding is altijd moeilijk, hondstrouw als de buren gaan klagen ze je mogen dwingen ze weg te halen. Maar klimplanten tegen de schutting is natuurlijk heel mooi, en daar heb je maar een klein beetje border voor nodig.
Niet meer klimop begrijp ik, maar je kunt best wat bloeiende klimplanten zoals clematis zetten, of latyrus, de hele zomer bloemen!
Ook een deksel op de ton scheelt al veel. Wij hadden alsnog wel muggen in de ton, maar lieten 1x in de week het water rondpompen (de larven gaan dan dood) en het was ook niet zo dat we echt zwermen ofzo hadden.
Op internet vind je ook wel tips over olie in het water enzo. Ja dat helpt zeker, maar je ton wordt echt heel smerig aan de binnenkant en dat krijg je er moeilijk weer uit (soort hardnekkige algengroei kregen we).
Oké! Ik heb als het goed is wel overal hydrokorrels onderin zitten. Ik heb een paar ijzeren potjes, daar kan ik nu weinig aan doen. Dus die gaan in ieder geval maar onder een afdak. Maar ik heb bij de aardewerk potten met gat het schoteltje eronderuit gehaald (en ze staan op een krukje van planken dus water kan weglopen). Hopelijk helpt dat!
Helpt hydrokorrels bovenop ook nog om de aarde minder nat te houden?
Nee dat is niet nodig. Wat je kunt doen als je erg natte potten hebt, om ze onder het afdak schuin te leggen, dan loopt het water eruit. En in de lente opnieuw beginnen.
Oké, bedankt voor de tip! Wat bedoel je met in de lente opnieuw beginnen? De meeste planten lijken nog wel in leven (bollen waar een puntje al boven komt, geplante knoflook die een plantje aan het groeien is).
Ok, dat is mooi! Dan komt het denk ik wel goed! Maar ik bedoelde eigenlijk om de planten toch in het voorjaar even te verpotten, met nieuwe potgrond. Omdat het water door de pot loopt, verliest de grond ook makkelijk haar voedingswaarde. Nieuwe grond vinden je planten dan wel fijn. Kun je meteen het gat nakijken.
Ooh oké, dat is wel een goed idee ja, ga ik onthouden voor straks! Bedankt voor je hulp!
Hebben jullie al een plan voor je moestuin dit jaar?
We hebben in de herfst alle onkruid en dode plantjes eruit getrokken (behalve de aardbeien, daar komen zelfs nu nog vruchten en bloemen aan. ). We hebben toen ook een hoop gevallen bladeren over de grond gelegd, dat is nu bijna allemaal verteerd. Hebben ook wat andere compost door de aarde heen geschoffeld na de laatste oogst. Ik hoop dus op een beter grond dan vorig jaar want toen ging alles binnen no time dood.
@Axolotl ik ben er druk mee bezig.
Vooral aan het kijken wanneer we wat kunnen (voor)zaaien en waar (huis, kas of tuin). Daarna nog een planner maken voor de indeling van de tuin. En dan kunnen we!
Dit weekend aan de slag met de kas in onze achtertuin, de binnenkant moet verder afgewerkt worden en wat opgeruimd. Dan kunnen we daar in gaan voorzaaien en later kunnen er tomaten- en peperplanten in.
Op onze volkstuin moet nog wel redelijk wat gebeuren. We hebben net als @nello zandgrond en dat stuift als een malle. Wil er in ieder geval koemestkorrels doorheen gaan scheppen en wat stukken waar de tuinbonen straks komen afdekken met houtsnippers. Mocht het dan opeens droog worden, blijft de grond in ieder geval liggen.
Ik ga me richten op basiskruiden, wat bloemen en iets ervan maken op het balkon.
Heeft iemand hier ervaring met klimrozen? Ik heb een stukje schutting waar ik ze graag tegenaan wil laten klimmen, maar is enkel de schutting dan voldoende, of moet ik er nog zo’n rek tegenaan bevestigen?
Ik baal best want het lijkt erop dat ik dit jaar geen moestuin kan aanleggen en vind het zo leuk. Uiteindelijk wel voor een groter doel want we krijgen er een stukje land bij en daarna gaan we de tuin verbouwen! Volgend jaar hopelijk een grotere moestuin!