Ja, heerlijk! Ik ben bijna elke dag wel wat aan het rommelen of de planten de grond uit aan t kijken. Ik heb veel oud blad uit de border geruimd zodat ik een beetje kan zien wat er op komt. Al mn potten staan alweer buiten (ook n aantal potten schoon geschrobt) en heb een en ander gesnoeid. Heb net nog wat zaad besteld om te kijken of ik dit jaar wel papaver in mn tuin kan krijgen.
Ja hier ook! Ik heb geen tuin, maar een balkon. Heb alles schoongemaakt, dode planten weggehaald, aarde vervangen en bemest, planten gesnoeid Ik ben ook begonnen met het voorzaaien (binnen): tomaten, pepers en een specialere spinaziesoort;
Volgende week ga ik naar het tuincentrum om nog een aantal planten te halen!
Welke oppottafel vinden jullie fijn? Ik wil er eentje van maximaal 90 cm breed. En zie alleen mooie stevige die iets breder zijn. Of in de reviews staat al gelijk dat 'ie instabiel is.
Edit het mag ook een kastje met werkblad zijn.
Dakterras is helemaal schoongemaakt met de hogedrukreiniger, komende week de planten snoeien en eens kijken wat er nog leeft en zaadjes bestellen! Heeft er iemand tips voor een snelgroeiende klimmer (mag eenjarig) tegen de muur die vanaf de namiddag zon krijgt?
Volgens mij is bruidssluier een hele snelle klimplant. Hij blijft alleen niet groen in de winter.
Dank je! Had al gekeken bij click & collect, maar zag er daar geen. Goed om te weten dat het wel een stevige is. Misschien is hij er binnenkort wel weer.
We hebben een border in de voortuin gemaakt en de kinderen hebben zelf alle plantjes gepoot. Staat zo random door elkaar nu hahaha.
In onze achtertuin hebben we 1 lelijke bakstenen muur aan de zijkant. Iemand leuke tips wat ik hiermee kan doen? Dacht eraan om de muur wit te verven & dan plantjes op te hangen. De muur krijgt eind van de middag en avond zon.
Thanks! Denk dat het een combi wordt tussen een klimplant (rozen lijkt me mooi!), een bramenstruik & wat plantjes ophangen!
Ohh hier ben ik echt aan toe! Ga er zo ff voor zitten hahaha.
Meestal adviseren ze geloof ik 20% groter dan de vorige. En liefst met gaten aan de onderkant, zodat te veel water weg kan.
Ik had vorig jaar mijn supermarktplantje in de moestuinbak gezet. De plant in meerdere delen uit elkaar getrokken en op een stuk van +/- 40x40 cm in de aarde gezet, en steeds getopt (bovenste deel plukken en daarbij minimaal 1 paar aan blaadjes laten zitten). Heb de hele zomer zoveel basilicum gehad dat ik potjes pesto moest weggeven
Ik zaai nog niet in volle grond omdat de zon hier nog niet in de tuin zit (hoge gebouwen rond ons dus dat gebeurt pas over een maandje ofzo). Je zou eventueel al radijzen, wortels, sla ofzo in volle grond kunnen zaaien maar je kan prima nog even wachten hoor! Hier gaat pas na de ijsheiligen het meeste de tuin in.
Hier begint het ook te kriebelen, ben momenteel volop aan het voorzaaien! De pepers en paprika’s komen al boven en intussen zijn de sugar snaps en kruiden ook gezaaid. Vandaag zaai ik nog wat bloemen voor en volgende week is het de beurt aan de tomaten. Zoveel zin in!
Ik vind het toch wel echt vervelend dat onze stadstuin te klein is om te composteren. Nu gebruik ik dan maar (biologische en organische) mestkorrels van DCM maar daar wil ik toch vanaf stappen. Heeft iemand hier ervaring met bokashi?
Onze moestuin staat in de volle zon, maar we hebben ook nog redelijk wat werk aan de winkel.
Ik heb nu alleen spinazie (winterreuzen) gezaaid, binnenkort volgen de tuinbonen, wintererwt en sugar snaps.
Maar het meeste gaat pas na de ijsheiligen de volle grond in.
We zijn een paar maanden geleden verhuisd naar huis met lekker grote tuin. Maandag komen ze die aanleggen, zo zo fijn! We laten het terras, gras en de borders door hen doen, maar ik ga zelf alle planten en bloemen uitzoeken en zaaien. Had pas geleden al een foto geplaatst in het laatste aankopen topic over de dahlia’s die ik gekocht heb, en nu zijn net de bollen binnen. Echt zooooo leuk!
Tuin wordt lekker groen. Qua planten en bloemen een beetje Piet Oudolf meets Engelse pluktuin. Dus veel bloeiende planten en snijbloemen. Wil er ook 1 fijne boom in, maar weg nog niet zo goed wat. Ik vind een toverhazelaar fantastisch, maar volgens mij worden die echt huge.
Zooooo leuk! Hou echt van dahlia’s. Neem aan dat je ze in de grond gaat zetten of in een pot? Hou er rekening mee dat ze niet tegen vorst kunnen en je ze in het najaar moet opgraven haha. Dat wist ik niet, had ik die dode planten weggeknipt moest ik gokken waar ik ze ook alweer had gepland leuk werkje, not. Dus bij deze mocht je het nog niet weten haha.
Haha ja ik weet het! Maar wat zuur dat je ze weg hebt moeten doen zeg, zo zonde.
Ze gaan inderdaad in de volle grond, en dan in het najaar netjes uitgraven en op zolder in kranten gewikkeld opslaan.
Heb trouwens deze gekocht:
Suuuuupermoooi lekker zomers straks.
Hoop dat ze het goed gaan doen!
Hier begint er vanalles uit te komen en ik word er zo blij van heb vandaag wat plankjes opgehangen voor het raam zodat alles net even wat lichter en koeler staat en de zaailingen hopelijk niet te slungelig worden. Qua bloemen heb ik momenteel scabiosa en lathyrus gezaaid, het wordt mijn eerste jaar dat ik me met bloemen bezig hou dus ben benieuwd! Binnenkort volgen er nog wat soorten.
Ongevraagde tip: studio.may.and.june (zonder puntjes) vind ik leuk om te volgen op insta! Zij heeft nu ook net een nieuwe serie ism Karwei over pluktuinen etc!
Zijn jullie al bezig met voorzaaien?
@nello @mores tuin is 16m lang en 5.7 breed. Ontwerp hebben we samen uitgedacht, ik heb hem getekend (zie spoiler hier onder).
En oh ja die zonnehoedjes, die zijn ook zo top! Die komen hier ook te staan. En lekker veel wuivend gras tussen de bloeiende bloemen door.
Een mooie bloeiende boom vind ik sowieso een must, wil echt iets om het hele jaar plezier van te hebben. Zat eerst te kijken naar een leuke appelboom oid, maar vraag me af hoe lekker die appels worden. En er komt sowieso ook een moestuintje waar ik fruit en wat groente wil zetten. Dus ben er nog niet helemaal uit. Notenboom is ook echt een goeie! Vijg vind ik ook mooi, maar ook wel een beetje saai ofzo.