(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ik heb nu wortels en sla in de volle grond, en verder vanalles onder glas.

We hebben er een heel stuk moestuin bij gemaakt, dus ik kan heel wat kwijt. Heb al flink ingeslagen bij het tuincentrum, veel groentezaad, een druivenplant en vier fruitboompjes. Van mij mag het lente worden.

@mores wij hebben 2 jaar geleden een offerte opgevraagd aan een hovenier.
Wij hadden al een ontwerp gemaakt, dus dat hoefde hij niet meer te doen (bij de Hornbach was dat een lente-actie, voor 20 euro kon je toen een tuinontwerp laten maken).

Onze tuin is 5,5X9m. Hij zou de elektra aanleggen, lampen installeren, terras leggen en borders installeren. Planten zouden zij later zelf kopen en in de tuin zetten.
Zijn eerste schatting was toen 15.000, kon meer worden niet minder.

Voor dat geld hebben we het gewoon zelf gedaan :wink:

Ik heb sinds dit jaar een volkstuin :smiley: ben druk bezig met plannen bestellen om m helemaal vol te stoppen met eenjarige bloemen en een beetje groente en fruit. Heb nu lathyrus, leeuwenbekjes en ammi voorgezaaid. Met de rest probeer ik echt nog even 1-2 weken te wachten. Vorig jaar werd ik begin mei helemaal gek van de jungle in huis en dat was maar een fractie van wat ik nu wil doen.

4 likes

Ja klopt! Ik kom op 17,5k voor in totaal zo’n 100m2. Dat is excl schuttingen en planten etc. Maar incl grond + zand voor verhogen, tegels, hardhouten terras, pergola, grote cortenstaal bakken en ook incl arbeid.

Weet niet in welke regio je woont? Anders kan ik je mijn adresje wel sturen (ZH).

Stuur je vanavond even een PB!

1 like

Ik vind het ook veel geld hoor, maar je moet wel bedenken dat arbeid altijd het duurste deel van een verbouwing of iets is. Dus het is niet gek dat de arbeid duurder is dan de materialen.
Wellicht kun je kijken dat je een deel wel zelf kan doen? Voorbereiden bv of beplanting?

1 like

Plantje.nl heeft nu ook een kneusjesbox voor de tuin!

Ook leuk :smile:

7 likes

Ooh ik wil dat! Ik wil eigenlijk ook nog steeds een kneusjesbox voor binnen, maar mijn vriend doet me wat als ik nog meer planten binnenhaal hoor :rofl: Zou ik ermee wegkomen als ik zeg dat ik hem cadeau krijg? :crazy_face:(niet dat ik ook maar een idee heb waar ik ze nog neer zou moeten zetten binnen hoor

1 like

Ik heb mijn vriend ook een citroenboom gegeven voor zijn verjaardag, was gewoon een mooi excuus om er eentje aan te schaffen :grinning_face_with_smiling_eyes: (Ik heb hem ook een cadeau gegeven die hij echt wilde hoor haha)

Haha, ja in de tuin is nog ruimte genoeg, maar binnen
 En op de één of andere manier wordt hij enthousiaster van planten in de tuin dan van planten binnen :sweat_smile:

1 like

Wel jammer dat het echt helemaal niet gespecificeerd is wat je kan verwachten. Kruiden, bloemen, groen? Of mis ik iets op de pagina haha.

Het is maar net wat ze hebben, dus dat is iedere keer anders. Ze schrijven wel het volgende: De inhoud van de box wordt ter plekke bepaald op basis van de tuinplanten die we kunnen onderscheppen. We snappen natuurlijk dat je geen plantenrommeltje in je tuin wilt. We zullen er dus ook een aantal tuinplanten dubbel in doen om structuur in je tuin te creëren. Maar meer dan dit kom je dus niet over de planten te weten.

Oeh een citroenboom, gaat dat goed binnen? Ik zat daar laatst over te dromen voor onze woonkeuken als ie af is. (Ik ben teamcitroen, haha, overal gaat citroen in en qua print ook favo haha, dus zou goed passen).

Hij staat bij ons in de tuin, maar ik heb even voor je gezocht en ik lees hier dat binnen te warm voor ze is: https://tuinblogger.nl/2017/01/citroenboom/. Heb je misschien ramen naar de tuin/een balkon in de woonkeuken? Dan zou je hem eventueel ook buiten bij het raam kunnen zetten.

1 like

Oh haha, had helemaal in mijn hoofd dat de tuin vast te koud was. Dat is dan ook zeker een optie. Tof! Ga het eens uitdenken, of ik er een mooi plekje voor kan vinden inderdaad bij het terras ofzo.

Ik heb een citroenboompje binnen! Wel echt in 1 jaar maar 2 citroenen volgroeid dus als je het doet om goedkoop en snel aan citroenen te komen zou ik het niet doen :sweat_smile:

1 like

Vorige week heb ik het een en ander voorgezaaid en dat staat nu in de keuken. Zie ik sinds gisteren weer vliegjes :eek:
Vorig jaar aaltjes gekocht voor de binnenplanten en we waren er vanaf. Zullen die eitjes in de potgrondzak zitten? Want daarin heb ik voorgezaaid

Haha nee ik doe het zeker niet voor de opbrengst :joy: Maar thanks, ga er eens in duiken als de verbouwing af is. Eerst maar andere zaken regelen dan de decoratie haha.

1 like

Mijn moeder is groot fan van alles dat met citroenen, sinaasappels, kumquats, etc. te maken heeft, en houdt ze gewoon binnen in de woonkamer. Wel voor de serredeuren en ramen, dus misschien dat ze het daarom best oké doen? Zijn ook redelijk groot, en dragen vrucht (al worden die nooit groot). Het is meer voor de sier, zeg maar.

@Zoeva Volgens mij wel. Geen idee of het een fabel is, maar ik merkte het wel bij potgrond (zeker bij de goedkopere). Voor kamerplanten gebruik ik dus kokosvezel gemengd met andere dingen, en voor buiten wel gewoon de potgrond, daar komen toch genoeg insecten in dat ik rouwvarenvliegjes geen heel groot probleem vind (plus heb ik er een bacterie voor die ze meteen dood als het uit de hand loopt).

Zo enorm veel zin om dit jaar een verticale moestuin aan te leggen! Mijn vriend en ik zijn naar een appartement met klein terras verhuisd, en ben al flink aan het voorzaaien. Veel kruiden, want die gebruik ik voor van alles en nog wat, en wat “aparter” goed. Ik zag gisteren dat mijn tea tree gekiemd is, en daar ben ik zo ontzettend blij mee! Die probeer ik al jaren zonder succes te kweken, maar nu lukt het ineens! Morgen voor het boodschappen doen maar even wat groenten en kruiden zien te vinden voor meer variatie. Ik heb deze al besteld om op te halen, aangezien er precies in zit wat ik nog wil hebben:

2 likes

Heb jullie goeie ideeën over groente en fruit dat binnen gekweekt kan worden? Ik wil graag een soort schooltuinen met mijn leerlingen doen maar het moet wel allemaal binnen vrees ik. Heb wel wat gegoogled maar ben benieuwd naar ervaringen