(Moes)tuintopic (Deel 1)

Kiemen kun je volledig binnen in een schaaltje doen. In een moestuinbak binnen kun je wel sla, radijsjes (ontkiemt super makkelijk), spinazie etc doen. Tomaten kan ook in een pot. En je hebt ook snackpaprikaplanten die heel compact zijn en in een pot kunnen. Ik heb vorig jaar ananaskers in een pot gehad, ging ook prima.

:cry:

Sinds ik over ben op turf vrije biologische potgrond heb ik daar dus geen last meer van. Bij goedkope potgrond altijd. Die gaf buiten op het terras ook altijd flink wat onkruid, zoals brandnetels.

2 likes

Waar koop je dit? Online of bij het plaatselijke tuincentrum?

Bij het tuincentrum inderdaad. In Amsterdam bij Osdorp, maar bij de Boerenbond kan je ook hele fijne grond krijgen.

Edit: zie in het Planten topic dat @lula een tip heeft voor turf vrije grond bij de Aldi.

Bedankt voor de tip.
Bij boerenbond zie ik alleen potgrond mét turf.

Oh, vorige week in Oud Alblas hadden ze voor het eerst dit jaar ook zonder turf. Niet van hun eigen merk, maar biologisch.

Ik denk dat het van Ecostyle was.

Ik heb vandaag wat voorgezaaid. Ietsje minder ambitieus als vorig jaar, toen zijn eigenlijk enkel mijn trostomaten en komkommers uit gekomen. Nu vooral kruiden geplant (basilicum, munt, rozemarijn, cresson, peterselie), pepers, tomaten en radijsjes. Ik heb ook een appelboompje (zitten al knopjes aan!) staan, een vijgenboom en een kersenboom. Wat is nog een leuke fruitplant/-boom om te houden die niet te veel onderhoud nodig heeft? (Ik wil hem in de winter niet moeten inpakken)

Volgend weekend ook maar eens aan de slag met de moestuinbakken helemaal schoon te maken. Zo blij dat het lente is!

1 like

Vanmiddag ben ik nog snel naar de Aldi gereden. Bedankt voor de tip

1 like

Als je zeker wil zijn dat er geen larven/eitjes etc uitkomen, kun je de potgrond ook eerst in de oven doen. Op een bakblik verdelen, beetje nat spuiten en tot 100 graden verwarmen, volgens mij heb ik 20 minuten gedaan de vorige keer, maar er staan ook wel filmpjes over op YouTube

1 like

Ik hou van pruimenbomen! Je hebt al snel goede productie. En ik vind hem gemakkelijk in onderhoud. Je moet wel even kijken welk ras pruimen er lekker zijn. Ik heb nu opal.

3 likes

Wij hebben een appel, pruimen en perzikboom. Ook vijgen en kersen, maar die had je zelf al. Wij hebben geen van allen ingepakt en ze doen het allemaal nog en de meeste hebben alweer knopjes.

1 like

Ik wou dat wij de ruimte hadden voor een fruitboom; ik word hier helemaal enthousiast van :sweat_smile:

Wie heeft de tip voor een goed ras snackpaprika’s die goed in de volle grond kunnen? (Dus niet kas of pot).

Oh goed idee, daar ga ik naar kijken!

Even iets anders: weet iemand wat dit is? Het lijkt een soort droge, brokkelige schimmel. Het zit voornamelijk rond de wortels van de kruisbes, maar lijkt ook verder uit te breiden tot zelfs onder het gazon…

Dank voor alle tips!

Ik denk dat ik voor een perzik- of pruimenboom ga. Ben er nog niet helemaal uit en moet nog een kweker vinden in de buurt én een auto regelen om alles op te halen. Denk dat ik ook een druivelaar (Bianca) wil, daar heb ik ook nog plaats voor en wil ik iets voor maken zodat hij (op termijn) over het terras kan groeien.

1 like

Ik weet er niet alles van, maar er zijn bij de Vlinderstichting tips te vinden over wat een goed insectenhotel is. De meeste in het tuincentrum zijn bijvoorbeeld niet diep genoeg. Dat wil mijn buurman niet weten, maar dat weet de specht prima. Die haalt er regelmatig een heerlijk maaltje uit…

Kijk eens op: https://www.vlinderstichting.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/veel-slechte-bijenhotels-in-omloop

1 like

Ik vraag mij iets af… was net bij de appie en daar hadden ze allemaal bakjes met hyacint of narcis bollen maar dan staat er op ‘ voor binnen’. Zou ik dit niet gewoon in een bloempot in de tuin kunnen plaatsen?

Goed om te weten, dan haal ik er morgen een paar, vind ik zo gezellig staan :blush:

1 like

Ik denk actimomycete (straalzwammen). Is geen probleem. Je kan het in stukjes breken en verspreiden, gezien het goed is voor de bodem.