(Moes)tuintopic (Deel 2)

Mijn moestuintje is dit jaar succesvoller als kweekgrond voor insecten dan voor groentes, haha. Ik heb nu echt een enórme hoeveelheid rupsen van het grote koolwitje en een paar van het kleine koolwitje. Ik weet nu ook waarom die zo heten, want ze eten dus koolbladeren :bulb: En ze vreten al het blad van mijn broccoli op, haha. Maar met de huidige insectenstand kan ik het niet aan om honderd rupsjes te doden zodat ik straks 4 broccoli’s kan oogsten, dus ik laat ze maar…

2 likes

Als ze er al zitten doet het misschien niet zoveel maar ik zag dat je geurende kruiden zoals munt of citroenmelisse erover kan verknippen en dat ze daardoor niet komen.

2 likes

Dat is misschien een goed idee voor volgend jaar, misschien dat het ernaast planten ook al helpt…?

Ze houden ook van oostindische kers, dat heb ik staan en daar zitten ze ook op. Denk dat ik volgend jaar dan ga proberen om ze daar op te lokken en bij de koolsoorten weg te houden. Ik vind het ook wel leuk en geen fijn idee om ze helemaal te weren.

Dahlia’s bloeien heel lang dus dat zie je ze bloeien als je terugkomt :grin:

3 likes

Wat doet 2 weken afwezigheid veel met de moestuin…
Teruggekomen in 1 groot oerwoud. Ga straks nog 1 week op vakantie, daarna is het tijd om flink schoon schip te gaan maken en al dat raaigras en onkruid er uit te trekken.
Ben bang ook veel nieuw zaaien, want de planten zijn ook wat uitgedroogd helaas.

1 like

Vraag of er iemand is die ze kan plukken, dan komen er alleen maar meer en heb je er tot de eerste vorst plezier van :slight_smile:

4 likes

Mulchen helpt enorm tegen de droogte! Dan kan een plant echt wat langer zonder water en hebben ze veel minder hitte stress. Maar dan moet het al wel ontkiemt en iets groter zijn denk ik. Je krijgt er ook veel minder onkruid door doordat er minder licht bij de bodem komt. En is er niet iemand die een keertje water kan geven?

1 like

Mijn tuin is de afgelopen 6 jaar (en mogelijk langer) compleet verwaarloosd door vorige bewoners. Het grasveld is een combinatie van onkruid, snoeiafval en dood gras. Ik ben het nu stuk voor stuk aan het leegtrekken/kortwieken. Als ik er een fatsoenlijk grasveld van wil maken is het denk ik beter om nog een stuk af te graven, zodat het puur grond is dat ingezaaid kan worden? Iemand ervaring mee? Tips?

Ik heb nul ervaring met tuinieren, maar ik wil wel een fijne buitenruimte en ben best bereid om er wat tijd in te stoppen.

De voortuin was nog erger. Compleet overwoekerd en bomen met hele diepe wortels. Voor dat stuk heb ik een tuinman ingeschakeld die het nu heeft leeggetrokken en nieuw gaat aanplanten. Hij stelde voor om ook de achtertuin helemaal leeg te trekken en opnieuw in te richten, maar dat wordt me veel te prijzig. Dus als ik nu semi-goedkoop zelf een relatief oke grasveld kan maken ben ik al blij.

Wat gebruik jij als mulch? Ik heb hennepvezel als ‘mulch’ onder m’n aardbeien aan een kant als probeersel en heb nu ook veel smeerwortel geplant om dat als mulch te gaan gebruiken. Ik las namelijk dat er in stro best vaak bestrijdingsmiddelen zitten en dat wil ik liever niet gebruiken.

Bij ons vorige huis hebben we het grasveld helemaal eruit gehaald (daar zat zo’n 10cm grond bij denk ik), waarbij we ook een stuk terras wilden vervangen door gras en waarvoor we dus ook geel zand hebben verwijderd. Daar hebben we een nieuwe laag tuinaarde over verdeeld, geëgaliseerd en daarna nieuwe grasmatten gelegd. Het verwijderen van het oude gras was wel een flinke klus, daar zijn we wel een dag mee bezig geweest. De rest heeft denk ik een ochtend gekost, voor in totaal zo’n 25m2 gras. Het nieuwe gras was heel goed aangegroeid, behalve op het stuk waar geel zand gelegen had. Daar hadden we echt wel een stuk afgegraven en er lag nieuwe grond op, maar toch droogde dat stuk veel sneller uit dan de rest en daar hebben we zelfs later nog een keer nieuw gras gelegd. Een volgende keer zou ik dus nog meer afgraven, ik denk wel 30-50cm.

Bij onze huidige tuin hebben we last gehad van mollen, waardoor het grasveld heel erg aangetast is door alle molshopen en -gangen. We zijn nu sinds het voorjaar bezig om het gras weer te herstellen waarbij we begonnen zijn met het gras heel kort te maaien, verticuteren, egaliseren en nieuw gras inzaaien. Ik denk dat het voor 90% weer goed is nu, maar er blijven zwakke plekken in het gras die sneller uitdrogen dan de rest. Ook hebben we nu meer last van onkruid tussen het gras. Deze tuin is pas 2 jaar oud (nieuwbouw) en het is een veel groter grasveld waardoor het voor ons nu te kostbaar zou zijn en teveel tijd zou kosten om alles weer af te graven, egaliseren en nieuw gras te leggen/zaaien maar anders hadden we dat wel gedaan omdat ik denk dat je dan wel een mooier en egaler grasveld krijgt. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik dus een stuk extra afgraven zodat regenwater beter opgenomen kan worden en je dus een betere ondergrond voor het gras hebt.

1 like

Mm ik gebruik veel bladeren van random planten uit mijn tuin, smeerwortel is idd wel ideaal als je dat hebt staan! En oud gras, maar ook gebruik ik wel stro. Je kunt ook cacaodoppen gebruiken, dat werkt slakken werend. Of wol is ook goed!

3 likes

Haha ja ik ga gewoon maar hard inzetten op die smeerwortel. Ik heb geen gras en verder valt het qua bladafval ook mee.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik gok ook dat afgraven het beste zou werken. Helaas is het me myself and I, dus ik vrees dat het nogal wat tijd en zweet gaat kosten. Het is iets van 20 vierkante meter, gok ik. Stukje voor stukje doen misschien of toch even wat handige ooms lief aankijken :sweat_smile:

Het is nu ook gewoon zo’n zooitje dat ik het voor mijn gevoel allemaal weg wil. Bijzaaiien gaat dan denk ik ook niet werken omdat het onkruid steeds terug blijft komen (en het is al 50% onkruid).

Gazonsnijder huren bij Boels. Ben je in een uurtje zonder zweet klaar.

1 like

Dan zou ik het idd ook afgraven. Het is even een klus maar ik denk dat als je er een weekend voor uittrekt je echt al een heel eind bent. Misschien kun je idd wat familie/vrienden optrommelen in ruil voor een hapje/drankje daarna? Een doos graszaad is ook niet zo duur en werkt ook prima, maar we hebben een hond die het liefst de hele dag in de tuin is waardoor het niet te doen is om haar van het net ingezaaide gras te houden dus zijn wij voor grasmatten gegaan. Ik vond het idd qua werk wel prima te doen, het is niet heel moeilijk om te egaliseren of gras te leggen dus dat moet wel goed komen :muscle:

2 likes

Gras afgraven is best een k…klus, maar het is te doen! Zorg dat je een goede spade hebt om mee te werken, dat maakt al echt veel verschil (de ene schep is de andere niet heb ik geleerd toen we zelf de tuin gingen verbouwen, wist ik veel). Zou gewoon een stukje proberen en als dat niet werkt evt tools huren. En inderdaad, om hulp vragen en na afloop samen eten oid?
Qua gras zou ik zeker voor graszoden gaan ipv zaaien. Het resultaat van zaaien vond ik echt heel matig (veel kale stukken), en met graszoden heb je visueel meteen resultaat en na 2 weken oid een perfect beloopbare grasmat. Het leggen is ook echt heel makkelijk.

In mijn eigen tuin krijgen mijn dahlias eindelijk knoppen! Een maand geleden waren ze behoorlijk verbrand toen ze in mn kas stonden en het heel zonnig was, ze hadden allemaal verschroeide blaadjes en van sommige kleine planten was echt niks meer over. Vrij snel daarna heb ik ze eindelijk in de tuin kunnen zetten en nu maken ze eindelijk de grote groeispurt.

2 likes

Ik heb een insecten/bijenhotel van natuurmonumenten in de tuin hangen, maar hoorde laatst in een podcast dat een bijenhotel eigenlijk 12? Of 15? Ik weet even niet meer, maar in elk geval meer centimeters diep moet zijn dan mijne is om voor de meeste bijen geschikt te zijn. Maarrrrrrr ik zie dat ik allemaal kamertjes verhuurd heb! En ook een flink aantal aan de tuinsnijder, een bij die stukjes blad afsnijdt met z’n kaken en daar dan een hol mee behangt :grin: had de sporen al gezien maar nog niet dat ‘ie in m’n tuin aan het behangen is.

En ook leuk, hoorde net een kind heel enthousiast met z’n moeder praten over de appels in onze voortuin!! Hij was allemaal flabbergasted. Heel cute. Het is een klein appelboompje van 1m20 nu denk ik? Kregen die cadeau bij onze hypotheek bij ASN als “boom” van 75cm oid en ik heb echt m’n best gedaan ‘m in leven te houden totdat ie in de volle grond kon (dit najaar uiteindelijk geplant), en dit jaar hebben we voor het eerst vier appeltjes (in de volle grond). Heb de wel al geplukt en op de grond gelegd want het boompje (meer een grote tak) kon het gewicht nog niet echt aan :joy:

9 likes

Heeft er iemand een (binnen) kruidentuin? Ik heb geen buiten en ook geen mogelijkheid om bakken uit mijn raam te hangen, maar wil graag wat basic kruiden houden. Ik zoek inspiratie om het op te hangen, te onderhouden. Aan de muur? of juist op het aanrecht. Er is weinig licht en ruimte in mijn keuken, is dit gedoemd te mislukken?

https://www.bol.com/nl/nl/p/n8werk-hydrocultuur-kweekstation-met-display/9300000187343711/?Referrer=ADVNLGOO002042-S--9300000187343711-PMAX-C-22294642228&gad_source=1&gad_campaignid=22294647358&gbraid=0AAAAAD5OnmNXqwzutb-4BGNWrSbqrSdXl&gclid=CjwKCAjw1ozEBhAdEiwAn9qbzbGTNk-Y48kauiwSJt4iZmCxslZxnHI3-HJNGoq0L6jG7He06JKEnxoC6qkQAvD_BwE
Je hebt dit soort systemen met een groeilamp. Ik zou niet per se deze kopen want dit was m’n eerste hit. Maar ik zie dat wel vaak bij tuinders. Ook zo’n instagrammer die volledig met groeilampen binnen tuiniert.

AH ja, lampen heb ik niet aan gedacht. Lijkt mij wel handig om alles in individuele potten te zetten en niet te combineren?