Ja sowieso denk ik dat dit plaatje nep is.
Maar zoiets zou wel kunnen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon groeilampen kopen en er zelf potjes onder zetten. Dat lijkt me een stuk goedkoper.
Ja sowieso denk ik dat dit plaatje nep is.
Maar zoiets zou wel kunnen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon groeilampen kopen en er zelf potjes onder zetten. Dat lijkt me een stuk goedkoper.
Heel veel van de kant-en-klare bijen- of insectenhotels zijn niet diep genoeg. Een paar jaar geleden, toen mijn moeder nog in een huis woonde met een specht in de tuin, begreep de buurman niet goed waarom zijn insectenhotel nooit bewoond was. Tot dat ik zag dat de specht er iedere dag even langs vloog, alle âhuisjesâ checkte en weer verder ging. Vandaar dat je behoorlijk wat diepte nodig hebt.
Ooh ja zielig!! Hier wel veel vogels in de buurt maar geen spechten (en trouwens, ondanks het veelvoud aan verschillende insecten, eetbare planten etc, ook weinig vogels in mijn tuin!!! Toen de krentjes aan mn krentenboom rijp waren kwamen de mussen die wel eten, maar anders komen ze alleen als ik bijvoer haha).
Ik had inderdaad begrepen dat die hotels vrij diep moeten zijn, ook nog om andere redenen dan opgegeten worden maar ik weet even niet meer waarom. Ik ben sindsdien op zoek naar een hotel dat wel diep genoeg is (en zonder splinters etc) maar heb nog niet iets gevonden waarvan ik zeker ben dat het goed is. Heb jij tips? Anders wil ik sowieso wel zelf iets maken, maar ik heb nog zo veel projecten liggen
Tip is, zelf maken. Misschien heb je wel eens zoân wijndoos van hout, of een klein kratje ergens gezien? Bij Ikea verkopen ze zelfs zulke kleine kratjes. En dan vullen met afwisselend materiaal. Ga wandelen in een waterrijk gebied, neem een schaar mee, en knip hier en daar wat riet. Heeft iemand bamboe in de tuin/ Vraag of je een er 1 tak van mag knippen. Oude droge bladeren, misschien wat stro, dennenappels. En dan vullen. Misschien heb je nog ergens wat jute liggen? Daar kun je het van binnen mee voeren. En zo kun je 'm zelf ook schoonmaken en opnieuw vullen, het jaar erop.
Welke potgrond gebruiken jullie?
Ik heb nu een potgrond op basis van kokos, omdat die op ons tuinencomplex groot ingekocht wordt (en je dus voordelig kunt inkopen).
Ben alleen echt niet tevreden over het resultaat.
Zaailingen komen er niet tot nauwelijks in op, grond blijft heel lang vochtig bovenop waardoor het lastig inschatten is of je weer moet water geven en er ontstaat snel schimmel.
Dringend op zoek naar iets anders dus.
Bio Kultura!
Voor zaailingen gebruik ik zaai en stekgrond, vaak gemixt met vermiculiet om het heel luchtig te maken. Potgrond is vaak heel vast en voor kleine zaden te zwaar. Pas als ik het ga overpotten gebruik ik potgrond, dan ook gemixt met iets om het way luchtiger te maken
Ik heb weer wat stoeptegels verwijderd en een grote plantenbak gemaakt (nou ja mijn vader haha)
Hij staat tegen een muur aan en wil er het liefst iets laten groeien wat een beetje tegen de muur op kan klimmen. Er zit nog wel wat klapzand onder de potgrond (hebben mijn ouders gemaakt terwijl ik op vakantie was dus die hebben er gewoon potgrond op gegooid ) dus ik denk het beste iets wat niet heel lange wortels heeft? Ik kan dit natuurlijk allemaal aan chatgpt o.i.d. vragen maar dat vind ik stom dus misschien hebben jullie nog ideeën.
In de herfst gooi ik er denk ik ook tulpenbollen in e.d. maar ik wil ook wel graag een paar vaste planten
Er staat hier einde van de middag/avond zon op. Ik wilde het liefst een klimroos maar die hebben denk ik meer zon nodig he?
Wingerd groeit echt als onkruid dus ook prima in klapband. Fantastische herfstkleuren. Hecht zich wel aan de muur zou een bezwaar kunnen zijn.
Je kan eventueel ook het vak doormengen. Doe je 50% zand en 50% potgrond en dan kom je al een stuk dieper.
Wingerd is prachtig! Moet wel zeggen dat ik ook erg van de bloemetjes ben, dus weet nog niet of dat helemaal mijn ding is. Maar ik neem âm mee dankjewel! Echt prachtig in de herfst!
& ja ik vermoed dat ze dat gedaan hebben, ik ga het nog even navragen
Een clematis? Moet je denk ik wel waar je 'm wilt hebben het zand uitgraven. Maar om eerlijk te zijn zou ik dat sowieso doen omdat dat op de lange termijn wel echt voor krachtigere planten zorgt.
New dawn is een klimroos die het ook goed doet zonder al teveel zon. En dan zou ik eronder een paars/rode heuchera (Palace purple of Chocolate ruffles bijvoorbeeld) en/of ooievaarsbek (Rozanne bijvoorbeeld) doen, die doen het allebei ook goed in de halfschaduw. Als er toch nog wat meer licht/zon komt kun je ook een nepeta (Walkerâs low bijvoorbeeld) en/of agastache (Blue fortune of de kleinere Little adder) erbij zetten en/of een salie (Purple rain of Caradonna).
Ik zou een klimroos gewoon proberen, zeker als je een hardere soort kiest. Ik zou tegen dat muurtje wel een rekje zetten of wat haken met klimdraad op de muur, om de plant te helpen. En rozen houden van mest, dus goed bemesten in het voorjaar!
Ik had hier een paar weken geleden gepost over het planten van bloemzaadjes voor de bijen. Ik heb dit dus een paar weken geleden gedaan, stiekem âs nachts bloemzaadjes gestrooid in alle boomperkjes en afgelopen weken ook water gegeven. Bij sommigen zag ik echt al blaadjes. Maar nu heeft de gemeente afgelopen weekend alle aarde in de perkjes verwijderd en hele lelijke droog zand / gravel gestort al mn werk voor niks!
@roeptoeter @tantjebetje
Dank voor de tips Ik heb nu wat plantjes gehaald bij een lokale kweker, waaronder clematis. Ik kan het niet echt uitgraven omdat ik daar geen middelen voor heb (als in, ik heb niet eens een kruiwagen of een auto en vind het te ingewikkeld om dat allemaal te regelen
) dus ik ga er gewoon wat in doen en kijken wat aanslaat. Ik ga nog op zoek naar een klimroos, dank jullie wel!
Heeft iemand ervaring met een plissehor die je zonder boren kan monteren aan de buitenzijde en die ook blijft zitten? Ik heb naar binnen toe openslaande deuren en heb nu een plakhor, maar die laat aan een kant steeds los door de zon en het is een enkele hor, waardoor ik niet beide deuren open kan doen. Kom genoeg van die dingen tegen, maar er is steeds wel iets wat gemonteerd moet worden. De onderkant waar de schuifhorren inzitten kan ook niet op de grond gemonteerd worden, want daar zit een betonnen rand (en mag ook niet boren)
Mijn baby vijg krijgt ineens gele bladeren. Hij staat in de volle grond. Google zei of teveel of te weinig water. Of voeding nodig. Ik weet het niet. Teveel water lijkt me sterk want het loopt goed weg en is zinderend heet in mijn tuin haha. Te weinig let ik ook op want als de bladeren gaan krullen geef ik extra water. Misschien toch de voeding? Vind het wat te vroeg voor âherfstâ maar wie weet is de vijg in de war
Wat stom!!! Misschien kan je een nieuwe guerrilla-actie doen met klaprooszaad! Dat doet het goed om voedingsarme grond.
De rupsen van koolwitjes hebben al mijn Oostindische kers en twee broccoliâs verorbert, er is helemaal niks meer over van die planten behalve wat dorre steeltjes. Maar ik kwam vandaag wel twee poppen tegen Heb ik per ongeluk vlinders gekweekt ipv broccoliâs, ook leuk!
Dan ga ik dat proberen haha. Is dat ook waar bijen op af komen?