Ja, ik hoor/lees dit wel vaker maar iets kan op den duur ook de vorm van een plaag aannemen toch? Als de tuin echt uit balans raakt erdoor dan mag je er wel iets aan doen imo, en ik heb hier deze zomer meerdere mensen zien posten waarbij dat zo is/lijkt.
Mijn hobby-oogst boeit me inderdaad helemaal niks, ik laat m’n appelboom kaalvreten door een mot en de broccoli’s gaan naar de rupsen van het koolwitje etc etc. Maar als niks van wat ik uitzaai aan bloemen meer opkomt en 90% van wat ik nieuw uitplant wordt opgevroten door naaktslakken en er echt beduidend minder bloei is voor de bestuivers, dan vind ik dat het wel een probleem begint te worden. Ik houd van ecologisch tuinieren, permacultuur etc en pas alle tips die je hier schrijft al jaren toe. Maar ik kan ook niet doen alsof mijn stadstuin die grenst aan gemeentegrond enerzijds en de tegeltuin van de buren anderzijds een stuk natuur is die zichzelf helemaal in balans kan houden.
Hoe om te gaan met plagen en exoten vind ik wel een interessant onderwerp om over na te denken trouwens, het is iets waar we met klimaatverandering natuurlijk steeds meer mee te maken zullen krijgen. In hoeverre kan/moet je je daar tegen weren en in hoeverre moeten we meebewegen.