(Moes)tuintopic (Deel 2)

Oh dat is juist alleen maar leuk! Ik dacht dat als ze minder diep met de wortels kunnen komen ze ook niet zo groot zouden worden. Hoe groot zijn de potten waar je ze in hebt?

Ik ga idd maar proberen om er wat dikkere stokken bij te zetten, volgens mij zijn er na de stortbui van vannacht nog een paar gesneuveld. :sweat_smile:

1 like

Ah wat balen! Ik heb mijn dahlias niet in potten maar in de volle grond groeien ze door tuingaas heen a la die constructie van Angelo. Bij het deel waar ik te laat was met tui gaas heb ik een soort web gemaakt met touw waar ze tussendoor groeien. Je zou er een plantensteun kunnen kopen voor in de pot, of zelf iets maken met bamboestokken en touw om een soort ‘ring’ te maken waar de plant in groeit

2 likes

Ze staan in mijn grootste buitenpotten, ik heb onderstaande bijvoorbeeld en daar staan er zelfs twee in. Maar één per pot is handiger, dan zou de pot ook wel een maatje kleiner kunnen. En dan idd een stok erbij, plantenring om de stok en als het nodig is omdat de boel scheef gaat hangen plaats ik nog een keer een stok om de zijkant te ondersteunen. Ik heb ze nu wel wat laat getopt, denk dat ik dat volgende keer eerder/lager ga doen waardoor ze van onderaf hopelijk al wat bossiger worden ipv 1 zware hoge strengel waar alles aan moet hangen.

https://www.praxis.nl/tuin-terras-buitenleven/plantenbakken-potten-accessoires/bloempotten-accessoires/bloempotten/bloempot-egg-terracotta-blauw-diam-38xh32cm/5594142

2 likes

Bepaalde soorten kunnen prima in een pot, vooral die laag blijven! Ik heb ook een zinken teil en heb er daar 2 in staan, dat gaat ook prima :slight_smile:

6 likes

Opschepperij over cute oogst

Samenvatting

Eerste borlotti boontjes oogst, ben benieuwd ik ga soep maken. Weet niet of groen al lekker is?

37 likes

Love dit kunstwerk!!

1 like

Ook fijn voor als je veel courgettes hebt liggen!

2 likes

Waait het bij jullie ook zo hard? Hier wel al een paar dagen en mijn cosmea is er niet tegen bestand. Ik heb ze ook niet gestut oid, dus denk mijn eigen fout, maar er zijn nu al een paar mega takken uit mn cosmea geknakt. Volgend jaar moet ik die denk ik niet meer op random lege plekken zetten.
Hoe ondersteunen jullie je hoge planten?

Ik heb zo’n plantensteun met een ring eromheen ( je kan meerdere ringen eraan klikken), bamboestokken ( en dan wel de wat dikkere) met van die plantenclips en mijn appelboom en leibomen die we net hebben staan wel met boompalen vast.
Hier helaas 1 zonnebloem gesneuveld :frowning:

1 like

Ik haat slakken. Ik heb in juni/juli 10 pompoenplanten uitgeplant, heb dus nu serieus maar 2 pompoenen over😵‍💫 Ik vond al dat ik weinig vrouwen bloemen had gehad, maar ze vreten dus zelfs alles weg totaan de steel.

Heb echt geen idee wat ik hier volgend jaar tegen kan doen. Elke drie dagen verzamel ik weer een plantenpot vol en pleur ik ze in de sloot.

Tuin egel vriendelijk(er) maken.
Ik heb nu een voederplek, wat rommelhoekjes, bakjes water, en binnen no time meerdere egels, ik heb ze letterlijk slakken zien verorberen en het is echt een stuk minder bij mij nu.

13 likes

Love deze tip!

1 like

Bij mij helpt dat weinig… Ik heb altijd al een egel in mijn rommelige tuin, maar wat er hier aan slakken rondkruipt is niet tegen op te vreten, haha.

@Taichung het was hier ook heel erg dit jaar, echt beduidend minder bloei gehad erdoor… Ik ga dit najaar aaltjes te verspreiden, misschien nog een keer herhalen in het voorjaar.

Ja goeie tip. Heb jij niet meer last van katten die het egel voer komen opeten? Dat is echt waar ik huiverig voor ben.

1 like

Ik heb een voerdoos in de tuin. Gewoon een plastic opbergbox. Heb in de zijkant een gat gemaakt en daar zit een stukje pvc-pijp in. Egel kan er wel in, maar katten niet!

3 likes

Plant inheemse planten waar slakken niet van houden om je moestuin als barrières (deze tip werkt ook als je insecten/rupsen etc wil tegenhouden, zoek uit waar ze niet van houden en plant het voor hetgene wat je wil beschermen); maak je tuin vogel/kikker/egel vriendelijk (die eten allemaal slakken).

Laat dood materiaal liggen: juist slakken ruimen dit op.

Slakken horen echt in de biodiversiteit en in je tuin en ik snap best dat “teveel” lastig is als je oogst wil maar er is niet maar een soort (naakt)slak, er zijn er diverse die alle een eigen doel hebben. Verdiep je eerst in het nut van de dier en plant en je ecosysteem voor het af te doen als overlast.

9 likes

Oh wauw ik heb nog niet eerder gezien dat ze een pompoen opvreten.
Je kunt voor de lange termijn bestrijding evt aaltjes inzetten tegen naaktslakken.

Ja, ik hoor/lees dit wel vaker maar iets kan op den duur ook de vorm van een plaag aannemen toch? Als de tuin echt uit balans raakt erdoor dan mag je er wel iets aan doen imo, en ik heb hier deze zomer meerdere mensen zien posten waarbij dat zo is/lijkt.

Mijn hobby-oogst boeit me inderdaad helemaal niks, ik laat m’n appelboom kaalvreten door een mot en de broccoli’s gaan naar de rupsen van het koolwitje etc etc. Maar als niks van wat ik uitzaai aan bloemen meer opkomt en 90% van wat ik nieuw uitplant wordt opgevroten door naaktslakken en er echt beduidend minder bloei is voor de bestuivers, dan vind ik dat het wel een probleem begint te worden. Ik houd van ecologisch tuinieren, permacultuur etc en pas alle tips die je hier schrijft al jaren toe. Maar ik kan ook niet doen alsof mijn stadstuin die grenst aan gemeentegrond enerzijds en de tegeltuin van de buren anderzijds een stuk natuur is die zichzelf helemaal in balans kan houden.

Hoe om te gaan met plagen en exoten vind ik wel een interessant onderwerp om over na te denken trouwens, het is iets waar we met klimaatverandering natuurlijk steeds meer mee te maken zullen krijgen. In hoeverre kan/moet je je daar tegen weren en in hoeverre moeten we meebewegen.

4 likes

Dank voor alle tips. Ik heb een vrij grote tuin en woon aan een dijk (gemeente grond) dus moet even uitvogelen wat de beste oplossing voor mij gaat zijn. Ga dit weekend toch eerst even gras maaien want heb het laten gaan voor de bloemen maar daar verstoppen ze nu in.

En volgend jaar gaan we gewoon weer voor de pompoenen💪

1 like

Natuur raakt juist door inmenging mens uit balans; je weet toch niet hoe die tuinen eruit zien waar veel slakken zijn?
Als daar geen ruimte is voor vogels/egels/kikkers, de natuurlijke bestrijders, krijgt iets anders de overhand.

Klopt, maar ik vind niet dat alle slakken maar vermoord moeten worden daarom. Slakken zijn misschien vervelend maar horen er gewoon bij.

En ik weet dat ik wel iets anders ernaar kijk dan mensen die alles willen beheren en ordenen en strak etc, in mijn ogen bestaat er ook geen onkruid.

De mens zorgt het meest voor onbalans, daar kan je een andere soort niet de schuld van geven in mijn ogen.

8 likes