(Moes)tuintopic (Deel 2)

Ik heb vandaag goudsbloem, korenbloem en phacelia gezaaid. Benieuwd of er volgend jaar iets van uit komt (en of de slakken niet alles opvreten).

3 likes

Ik heb in de afgelopen 2 dagen al zo’n bak opgegeten maar ze blijven maar komen! Heel klein (was te lui om te dieven) maar wel echt heel veel!

24 likes

Oh veel zeg! Ik dief ze expres nooit want ik vind ze klein veel lekkerder en makkelijker te eten.

3 likes

Heeft iemand nog goede recepten met courgette?
Iets wat daarna de vriezer in kan en geen soep is :stuck_out_tongue:

We eten al een 2x per week courgette in een gerecht, maar met een 8 per week eten we dat niet weg.

1 like

Een courgettecake? Dat zie ik vaak voorbij komen! Heb geen recept sorry :sweat_smile:

1 like

Deze!

En gewoon raspen en invriezen, super makkelijk voor pasta’s en zo, of voor zo’n courgette brood. Het kan eigenlijk overal doorheen

2 likes

Verwerken in een pastasaus en die invriezen?
Ik heb ze ook weleens ingelegd in (zoet)zuur, dan hoeven ze niet de vriezer in. Scheelt weer ruimte ;).
En inderdaad courgette cake als worteltaart. En bij NYT cooking zag ik een recept voor courgette-jalapeno-cheddar ‘bread’. Dat klonk me ook lekker (zit denk ik achter een betaalmuur, stuur maar dm als je een printscreen wil).

2 likes

Serieus lekker:

1 like

Courgette in plakken raspen, tomaatjes er bij, dressing met balsamico maken, bol burrata er op, verse basilicum, en je hebt echt een heel lekkere salade.

1 like

https://www.culy.nl/recepten/superzachte-courgettes-ottolenghi-flavour/

Niet geschikt voor de vriezer wel vet lekker.

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/pittig-zoetzuur-van-courgette/

Nog niet gemaakt maar lijkt me heel lekker en makkelijk

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R704168/courgettecake-met-huttenkase

Deze cake is altijd een succes!

Edit: je kan ook augurken nat hergebruiken en daar dan courgette in doen.

1 like

Jam! met citroen en gember. Lekker bij een borrelplank.

1 like

Pastasaus van gegrilde gourgette met zuivelspread/ricotta en basilicum en pesto, beetje geraspte citroen en zout en peper

Soort van pancakes/fritters, heb ik geen recept van maar ik rasp gewoon 3 courgettes, vaak ook 1 a 2 aardappelen, heel erg uitknijpen of ontvochtigen in een zeef of theedoek, dan kruiden, eitje toevoegen en bloem net zolang tot je de juiste consitsentie hebt bereikt, dan in een hete pan hoopjes maken.

https://www.allrecipes.com/recipe/17289/chocolate-zucchini-bread-i/ chocolade of normaal brood, ideaal voor vriezen

1 like

En

3 likes

Dit recept van Ottolenghi gebruikt vier courgettes, dus maak ik altijd als we veel courgettes hebben. Ik weet niet hoe het is in de vriezer, want ik heb het nog nooit gevroren. Ik maak ook vaak courgette pannekoeken.

3 likes

@Issaaa dit is ook lekker, en geen werk

3 likes

Ik zie dit net in mn tuin (best veel ook) zouden het een soort ingedroogde paddestoelen zijn?

1 like

Het lijkt op een nestzwammetje.

2 likes

Het waait hier nogal en ik heb totaal verkeerd ingeschat hoe groot de dahlia’s zouden worden, dus het lullige bamboestokje waar ik ze aan heb vastgebonden doet vrij weinig. :sob:

Hoe houden jullie je dahlia’s stabiel? Ik wil ze volgend jaar in potten doen, dus neem aan dat ze dan niet zo groot worden, maar dan zullen ze alsnog wel ondersteuning nodig hebben.

1 like

Ahh zonde! Ik heb ook meer stokjes nodig :sweat_smile: Angelo Dorny op insta heeft wel tips, hij zet er volgens mij een soort “kippengaas” maar dam van dat groene draad door, liggend op palen.

1 like

Wat zonde dit :frowning:

Die van mij staan in potten en zijn net zulke joekels… Ik heb ze aan grote bamboestokken staan, goed tot de bodem van de pot geduwd. Die kan je nu nog wel halen en bij de dahlia’s die je nog hebt neerzetten.

Dan is het nog een worsteling soms hoor haha, ik heb ze te weinig in de gaten gehouden tijdens de groei en sommige zijn heel raar scheef gegroeid. De potten zet ik een beetje uit de wind, gezellig voor mijn ramen, daardoor er waait nooit iets om of stuk.

1 like