(Moes)tuintopic

Ik heb ook net dingen buiten gezet :heart_eyes: ik hoop zoooooooo dat het goed blijft gaan :scream: hier werd het binnen ook te vol, m’n kat wil d’r vensterbank terug

4 likes

De eerste oogst! Vanavond verse spinazie.

En heeft iemand nog lekkere recepten met rucola? Daar ben ik misschien een beetje te enthousiast mee geweest :rofl:

18 likes

Ik heb laatst een rucola cake gebakken, recept van yvette van boven. Was heel lekker!

1 like

Rucola pesto misschien?

1 like

Stampot! Kan best nog met dit weer :sweat_smile:

1 like

Volgens mij gaat het hier voornamelijk over binnenplanten, toch? Heeft iemand verstand van buitenplanten en zin om hierover mee te denken voor de invulling van mijn tuin?

Zeker!

Hoe groot is je tuin?
Welke windrichting?
Wat zou je graag echt in je tuin willen (terras, planten, borders, gras, zwembad etc.)?

2 likes

Het is een klein stadstuintje. We hebben al een en ander aangelegd, zit nu vooral nog met de borders. Er zijn twee borders, allebei ongeveer 3x0,75. In de ene heb ik een aantal jaar geleden al wat gepland, maar wil wat veranderen. De ander is nog leeg.

Wat er al in staat: vrouwenmantel, lavendel, hosta, duizendknoop, varen en nog iets waar ik de naam niet van weet (beetje rood/bruin blad, geen idee verder). En hier staat een klein magnoliaboompje (die inmiddels toch best groot wordt en waarschijnlijk flink wat voeding / water pikt van de kleinere planten). Deze border staat eigenlijk de hele dag in de zon. In de zomer is het veel te droog, zou echt twee keer per dag water moeten geven, maar dat wil ik niet. Ik zoek voor die border dus vooral iets wat goed tegen warmte / minder water kan.
De duizendknoop gaat daar weg. Hij heeft leuke, rode bloemen, maar is veel te groot / hoog inmiddels.

De andere border staat aan een wat slechtere kant: natter en meer schaduw. Je ziet in deze tijd ook dat er hier niks gebeurt, terwijl die andere border vol onkruid staat.
Misschien zouden daar wat hoge grassen in kunnen ofzo? Ben dus op zoek naar iets wat daar kan groeien, of iig iets groens / bodembedekkers.

Oh, ik heb trouwens ook veel last van slakken. Bij de hosta zie je nu al allemaal gaten, terwijl hij net boven de grond is. Als iemand daar nog geniale tips tegen heeft, hoor ik het ook graag :blush:

Thanks!! Kon nog niet veel vinden, kwam vooral uit op posts met ‘zonde’, ‘zonder’, of als het over ‘zon’ goed nog over moestuinplanten. Maar dat zal ongetwijfeld aan mijn zoekkunsten liggen :sweat_smile:

1 like

Kijk even naar m’n plantjes hierboven, dat zijn allemaal schaduwplantjes!

Edit: bericht is verwijderd, staat in het laatste aankopen topic.

2 likes

Ja, zag ze idd! Leukkkk :smiley:

1 like

@Kauai je bericht is verwijderd. Dit valt voor ons ook onder crossposten als het niets meer dan een repost is. Dus je moet helaas een keuze maken.

Ik vond dit boek ook heel leuk, met goede tips! Voor mijn balkon heb ik er wel dingen uitgehaald!

Ik heb dit jaar voor het eerst echt wat gezaaid. De tomatenplantjes gaan supergoed, die heb ik verspeend en sindsdien zijn het echt stevige plantjes aan het worden, ik vind het zo bijzonder om te zien!
Dit zijn ze nu:

De grootste helemaal:

Maar de bloemenzaadjes gaan steeds dood als ik ze even te weinig water geef (:grimacing:). Ik wil nu nog proberen om ze direct in een pot te zaaien, ook zodat daar wat meer water in blijft zitten voor ze i.p.v. via alle kanten te verdampen in een kweekpotje.

Verder heb ik gisteren nog een Toscaanse jasmijn gehaald, ben echt benieuwd hoe die het hier gaat doen :blush:

7 likes

Oh ik dacht juist dat dit wel oké zou zijn. Jammer.

Ik ben net begonnen met een moestuintje. Het moet in potjes, dus ik ben benieuwd of het Wat wordt.

Edit: Foto’s weg

10 likes

Blegh ik had vorige week Lathyrus uitgeplant en ze zijn allemaal dood gegaan. Ik ga nog proberen om ze direct te zaaien, hopelijk gaat dat werken.

Oh, wat zonde, hoe komt dat, denk je? Ik zou ze wel nog een keer zaaien in kweekpotjes. Ze groeien vrij snel, maar het is nog niet warm genoeg. En ze kunnen best wat later naar buiten.

Mijn lathyrus plantjes staan nog in potjes, ik durf ze ook nog niet in de grond te zetten.

Ik heb mijn lathyrus eind maart direct in een bak op balkon gezaaid, en die doen het supergoed! Maar als ik het zo lees, is dat meer geluk dan wijsheid :grimacing:

1 like

Ik denk dat ze te slap waren, ze stonden een beetje te warm binnen en waren best lang en dun geworden. Ga ze nu gewoon direct zaaien en dan komt het vast wel goed.

On the bright side: m’n craspedia groeit goed en de rest lijkt het so far ook prima naar z’n zin te hebben in m’n kasje. Ga het dit weekend de tuin in doen denk ik