(Moes)tuintopic

Mijn lathyrus plantjes staan nog in potjes, ik durf ze ook nog niet in de grond te zetten.

Ik heb mijn lathyrus eind maart direct in een bak op balkon gezaaid, en die doen het supergoed! Maar als ik het zo lees, is dat meer geluk dan wijsheid :grimacing:

1 like

Ik denk dat ze te slap waren, ze stonden een beetje te warm binnen en waren best lang en dun geworden. Ga ze nu gewoon direct zaaien en dan komt het vast wel goed.

On the bright side: m’n craspedia groeit goed en de rest lijkt het so far ook prima naar z’n zin te hebben in m’n kasje. Ga het dit weekend de tuin in doen denk ik

Vanmorgen naar de intratuin geweest en de bakken zijn inmiddels gevuld!

Foto’s

In de kleine bak staan een vijg, hosta’s en klaprozen en in de grote bak een krentenboom, witte oleanders, een agapanthus, twee soorten siergras en een kleine spar.

18 likes

Wauw ziet er goed uit zeg!! Nu maar lekker groeien :hugs:

1 like

Vandaag eindelijk dahlias geplant. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Tuinieren is nieuw voor mij. :sweat_smile: De hyacinten die ik in maart heb geplant zijn nu wel gebloeid en ruiken lekkerrrrr. De ranonkels doen niks en ik heb een bol uitgegraven en lijkt erop dat ie niet gaat groeien. :slightly_frowning_face:

Ook her en der klaproos, korenbloem en ridderspoor zaadjes gegooid.

En het grootste werk is uitzoeken hoe ik het gazon (10 m2) kan herstellen. :thinking:

2 likes

Dit herken ik. Heb een deel geel gazon.
Ben al bezig geweest met verticuteren, gras zaaien en bemesten.
Maar goed, gras groeit niet zo snel, dus ben benieuwd.

Vandaag komen al m’n schaduwplantjes eindelijk binnen. Dagje extra in de doos door Hemelvaart… hoop dat dat goed is gegaan.

2 likes

Ik heb straks een tuin waar ik veel tegels uit ga weghalen. Hoop zo dat er gewoon aarde onder zit en geen gekke dingen en dat ik er compost over kan gooien en dingen kan planten.
Volgens mij is mijn nieuwe buurman ook wel enthousiast dat er tegels uit gaan haha. Die vroeg gelijk al of ik een beetje van tuinieren hou.
Er staan veel bakjes nu op het balkon met zaadjes die al best flink groeien en ik heb net een feest mix dahlia knollen gekocht. Kan echt niet wachten!

2 likes

Onder tegels lag bij mij allemaal ophoogzand (wit/geel) en daar kunnen planten niet zo lekker in wortelen. Ik heb zelf bij het weghalen van tegels iets van 15 cm van dat zand weggeschept, vervolgens de onderste laag gemengd met potgrond en de rest ook aangevuld met potgrond. Als je dieper moet graven voor grotere planten kun je ook onderin het gat wat potgrond strooien, de rest vullen met bemeste tuinaarde en dan als bovenste laag weer potgrond doen. Bemeste tuinaarde is wat goedkoper, dus dat kun je ook makkelijk als opvulling gebruiken en dan potgrond gebruiken voor de bovenste laag.

2 likes

Ik had grote kale gaten in het gazon, want daar lagen spullen op. En ook heeeeeeel veeeeel paaardenbloemen. Ik heb ook geverticuteerd met een hark, daarna gras gezaaid. En nu komen wel kleine sprietjes. :pleading_face: Maar nog steeds wel kale plekken van het verwijderen van de paardenbloemen. Dus ik moet later nog een keer zaaien.

Ik hoop dat het zoiets wordt:

Mijn vriend wilt alles weghalen en opnieuw graszoden leggen. :sweat_smile:

2 likes

Alles heeft even 2 weken stil gelegen door de komst van onze pup. Maar ik ben gisteren weer aan de slag gegaan. 1 border ga ik straks vullen met potten met kruiden en potten met lente/zomerbloeiers. Die border willen we uiteindelijk gaan gebruiken voor een kleine vijver, dus vandaar alles in potten.

In onze kleine kas in de eigen tuin ben ik veel aan het opkweken. Daar staan nu sla, paksoi, chinese kool, mais, courgette en tomaten.
Onze volkstuin neem ik morgen onder handen (schoonmoeder komt puppy-zitten) en ik zag dat daar de eerste plantjes ook al goed groeien.

Denk wel dat ik dit jaar ook wat dingen ga aanschaffen bij de intratuin (aardbeienplantjes, kolenplantjes, komkommerplant etc.), omdat zelf zaaien niet helemaal gelukt is dit jaar.

@tip voor hosta’s (weet niet meer wie het vroeg), leg er gebroken schelpen omheen. Slakken kruipen daar niet graag overheen en zo blijven je planten gespaard.

4 likes

Ah dank hiervoor! Ik duim dat er weinig zand onder ligt maar vrees hier inderdaad voor. Fijn om jouw tips dan vast bij de hand te hebben!

1 like

Er is er eentje geknakt 🪦 maar de overige 23 zijn wel goed en mooi :heart_eyes::sweat_smile:

@Philo er zit eigenlijk altijd een hele laag zand onder de tegels, dus ik zou daar op rekenen! Anders ben je straks misschien vet teleurgesteld dat je niet meteen plantjes erin kan zetten.

1 like

Ik heb mn dahlias voorgetrokken (voor het eerst, nadat vorig jaar de helft niet op kwam) en nu zit er een ziekte in :expressionless: de blaadjes sterven langzamerhand af en iig 1 knol is ook rot. Heel normaal dat er iets mis gaat in de tuin maar ik trek dit echt slecht :sweat_smile:

2 likes

Ja heb je gelijk in haha. Gelukkig wil ik ook dingen in potten planten en zijn er wel twee borders waar gewoon in geplant kan worden al.

Ohh kan je daar al lekker mee aan de slag. Post je voor en na foto’s? :heart_eyes:

Mijn schaduwbalkontuintje, inclusief kattennet, wip:

Vandaag dus allemaal nieuwe plantjes gekregen dus ga het weer uitbreiden! En van de week op straat een struik gevonden en meegenomen :joy:

Als je me herkent zeg dan even hoi :raising_hand_woman:

34 likes

Ja zal ik doen!

2 likes

Ziet er super leuk uit. En dat net valt helemaal niet zo op. Ik had het erover om dat ook hier op het balkon te maken (onze katten mogen ook niet in de tuin i.v.m. ontsnappingsgevaar) maar ik zou ze wel op het balkon willen laten. Mijn man dacht dat het met een net heel erg op een gevangenis zou lijken vanuit het raam. (Het is mijn werkkamer die ook een balkon heeft) maar dat lijkt bij jou helemaal niet. (Misschien hoort dit meer in het kattentopic thuis.)

1 like

Klopt, ik zie het niet eens meer! Deze is van zooplus.

1 like