(Moes)tuintopic

Ik heb ook heel lang getwijfeld maar ik heb ze toch maar in de voortuin gezet. Er zijn ontelbaar veel giftige planten, als ik in de tuinen van anderen in de straat kijk tel ik makkelijk meer dan tien verschillende soorten. Heb niet het idee dat veel dieren daar ziek van zijn geworden

Vorige week heeft mijn kat nog vrolijk aan een (giftige) buxus staan knagen en die zie je ook in heel veel voortuinen

4 likes

Ik heb twee weken geleden mijn plantjes buiten gezet (tomaat, bonen, paprika en courgette) en ze zijn echt niet gegroeid…? Behalve m’n courgette, die is iets groter. Het valt me echt tegen☹️ vorig jaar zo’n slecht moestuin jaar gehad en nu is het wel mooi zonnig, warm en nu nat genoeg maar het wil nog niet vlotten.
Gaat het bij jullie wel goed?

2 likes

Bij mij ook zo slecht dit jaar?? Vorig jaar rond deze tijd stond alles al in bloei en nu blijft het klein? En nu heeft het natuurlijk ook nog eens al keihard geregend dus ik ben bang dat ze door de hevigheid daarvan verzopen zijn.

2 likes

Hier gaat het ook trager dan vorig jaar, de groentes blijven maar klein terwijl de dahlia’s opeens een sprint hebben getrokken.
Dit terwijl het vorig jaar precies andersom was :exploding_head:.

1 like

Mijn erwten gaat juist als een speer, maar de aardbeien in de grond doen vrij weinig. De aardbeien in pot gaan juist weer super goed. Hoop zo dat het een beter moestuinseizoen wordt en vooral minder slakken.

Ik wil graag in de tuin een overkapping maken, om toch buiten te kunnen zitten als het warm is maar wel wat regent. Nu woon ik in een huurhuis, dus wil er geen fortuin aan uitgeven.

Nu kwam ik deze partytent van de Ikea tegen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik ben gisteren naar de Ikea gereden om te kijken of hij daar uit stond, maar helaas. Vind het te duur om zomaar te kopen zonder eerst gezien te hebben / ervaringen te hebben gehoord.

Of heeft iemand wellicht nog een ander goed idee?

1 like

Mooi! Waar heb je de linker bakken gekocht?

2 likes

Bij de Ikea!

4 likes

Thanks!

1 like

@Ophelia heeft daar laatst ook een overkapping van gemaakt in haar tuin

1 like

Wauw super mooi geworden! Ziet er ook echt strak uit. Laten jullie dat doek altijd zitten of halen jullie hem ook los?

1 like

Iemand enig idee wat mijn boom heeft bezet? :disappointed:

1 like

Resulttt, ging vanzelf idd!!

Ze groeien ook echt hard, elke dag zichtbaar groter.

13 likes

Net maar even lieveheersbeestjes larven gekocht.
Mijn roos zit echt helemaal onder.

1 like

Ellende hè, hier ook al :pensive:. En toen ik net de randjes van het stuk gras met de hand knipte kwam ik gewoon 7!! Naaktslakken tegen :rage:.

Dit is het tweede voorjaar dat we in dit huis wonen en dit jaar zijn we met de tuin aan de slag gegaan. We willen zoveel mogelijk natuurlijk tuinieren en vooral mn man is daar nogal fanatiek in. Alleen biologische en zoveel mogelijk inheemse plantensoorten (los van wat er al was). Op zich heel goed hoor maar er staat nu bijna niks in bloei omdat de planten nog te klein zijn. Ik hoop echt dat het volgend jaar allemaal lekker is gegroeid en wel gaat bloeien!

1 like

Halen jullie uiteindelijk veel ‘opbrengst’ uit jullie tuinen?

Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik dit de komende jaren beter aan kan pakken, zodat we vaker en meer van onze tuin kunnen eten.
Courgette heb ik overigens altijd genoeg, nu de rest nog :wink:

2 likes

Toen ik in mn eigen tuin een kleine moestuin had (ongeveer 10m2) kon ik wel wat bietjes, boontjes en wortels etc er uit halen, maar daar eet je dan 3x van en dan is het op. Op het volkstuincomplex waar ik nu zit zijn er wel veel mensen die een lange periode vrijwel alleen maar uit hun tuin eten. Maar die hebben vaak een tuin van 80-100 m2. En zaaien ook met intervallen zodat je noet in 1x al je bieten moet oogsten, maar je gedurende langere periode steeds wat uit de tuin kunt halen.

4 likes

Ik heb alles in potten en zakken en kon vorig jaar 6/7 weekjes lunch / avond eten voor twee uit de tuin halen. Wel weinig variatie omdat niet alles in zakken kan groeien.

Lunch was of een salade van komkommer, sla, tomaat en paprika of courgetti met geroosterde cherry tomaatjes of courgette fritters (hier ook een courgette overload)

Avond eten was vaak gevulde paprika / courgette of geroosterde groente met aardappels of een snelle wok

Vorig jaar had ik een opbrengst van ongeveer €300 en heb iets van €75 uitgegeven. Cherry tomaten, kruiden en tomatillo hebben het meeste bij mij opgeleverd.

8 likes

Vorig jaar heb ik echt maandenlang komkommers gegeten haha, had 3 planten. Sla hoef ik ook al een tijdje niet meer uit de winkel te kopen. Wortels zijn ook handig omdat je gewoon oogst wat je op dat moment nodig hebt, zo doe je er wel ff mee. Onze courgetteoogst viel vorig jaar tegen, maar als die goed gaan eet je met 2 planten heel de zomer lang courgettes bij de vleet. Tomaten vind ik lastig, wij hebben een plant of 8 (vooral kerstomaten) maar de oogst is nooit zo overvloedig dat ik daar wekenlang van eet (laat staan dat je er passata ofzo mee maakt). Paprika’s zijn pas aan het einde van het seizoen rijp dus die kopen we tussendoor in de winkel. Voor de rest hebben we ook radijsjes, peultjes, paksoi etc maar niet in grote hoeveelheden. Wij komen er dus zeker niet mee toe, maar het is wel onze basis tijdens de zomermaanden. De rest vul ik aan met gekochte groenten. Ik heb wel maar een klein stadstuintje, kan me voorstellen dat je met een grotere oppervlakte en een serre bv best veel opbrengst hebt!

4 likes

Wie heeft pioenrozen in de tuin, en kan mij vertellen hoeveel bloemen er ongeveer aan groeien? Kun je van 1 plant een paar bosjes plukken, of heb je er meer nodig?

1 like