(Moes)tuintopic

Ik heb 2 oleanders van vorig jaar staan waar nog knoppen in zitten die niet open zijn gegaan. Ik twijfel of ik die er uit moet knippen. Ik lees verschillende adviezen online.

Haha ja alle adviezen zijn ook anders. Maar ze voorspellen geen vorst komende weken, dus ik heb ze in mijn tuin gisteren ook buiten geplant.
Vorig jaar had ik hele mooie met veel vertakkingen.

24 likes

Ik heb 2 weken geleden dahliabollen binnen gepoot om ze alvast voor te trekken maar er gebeurt niks? Het waren enorme bollen dus ik heb ze in een pot gedaan waar ze niet heeel veel ruimte hebben maar ik wil ze toch buiten planten half mei. Herkent iemand dit?

M’n nagelkruid heeft er al zin in :smile: ik ga elke dag een paar keer kijken en elke keer is ie mooier

15 likes

Ja dahlia’s. Die laat ik in de winter gewoon in de grond zitten afgedekt met wat compost en bladeren. En dan geef ik ze pas weer water als ik een teken van leven zie, dus heel gemakkelijk!
Heb dit jaar veel verschillende kleuren erbij geplant, dus ben benieuwd.

@mercurysummer die is leuk en zie je niet zo vaak!

2 likes

Ligt eraan wat je koopt. als je nu perkgoed koopt wat al in bloei staat, is dat in de zomer niet meer mooi.

1 like

Nee hè? Best wel jammer eigenlijk! Heb ook nog knikkend nagelkruid staan maar die begint nu pas uit te lopen. Die gaat er uiteindelijk zo uitzien:

5 likes

Volgens mij moet je iets meer geduld hebben. Dalia’s hebben altijd wel wat tijd nodig!

1 like

Hier ook nog niet veel. Eentje begint te komen. Het duurt nog even tot half mei dus komt echt nog goed!

1 like

Eentje begint heeel voorzichtig op te komen! Bij de andere twee niks maar dit geeft me hoop.

@Findus wat chill dat ze bij jou gewoon opkomen terwijl je ze laat staan! Ik vind dahlia’s prachtig maar wel een gedoe met opgraven in het najaar. Dit is het eerste jaar dat ik de helft voortrek binnen als experiment. Misschien laat ik er ook 2 in de grond zitten straks en overwinteren om eens te proberen.

Wel heel leuk dat alles begint op te komen zeg! De tuin verandert per dag.

2 likes

Ja ik knip oude bloemen/knoppen er altijd uit. Anders steekt de plant daar energie in terwijl ze toch niets meer gaat doen.

1 like

Vraag;

Wij hebben achter in de tuin een tuinhuisje staan. En links daarvan is vrijwel altijd schaduw.
Zelfs gras groeit hier niet, alleen zevenblad.

Wat zouden jullie hier zaaien/planten?
Ik vind braak stukje grond met niks ook niet mooi.

Varens? Die kunnen volgens mij goed in de schaduw

2 likes

Ik heb een tuinplan voor een border in de schaduw gekocht en daarin staan oa verschillende soorten varens en grassen, vingerhoedskruid, kerstroos, purperklokje en schuimbloem. Deze heb ik zelf nog niet geplant dus ik kan niet vertellen hoe goed ze het doen.

In mijn schaduwgedeelte doen de moerasspirea, Chinese ruit, Zeeuws knoopje, Kaukasisch vergeet-mij-nietje (ook zonder bloemen zo mooi!), vrouwenmantel, nagelkruid, schoenlappersplant, maagdenpalm, hortensia’s en zonnekruid (geen idee waarom deze haha) het eigenlijk elk jaar goed

Bij het uitzoeken van de planten heb ik niet zozeer gelet op de standplaats, heb vooral gekeken of ze van vochtige grond houden. Tot nu toe werkt dat goed

6 likes

@Mexi @mercurysummer dankjewel voor de ideeën! Ik ga ze allemaal eens opzoeken.

Ik vind hortensia s ook prachtig. Daar kan ik wel een hele tuin van vol proppen.

1 like

Ongevraagd advies maar probeer bij je keuze ook te letten op of de planten/bloemen inheems zijn of niet en hier een mooie mix van te maken. De website van Sprinklr vond ik erg handig om te kijken wat voor soort (inheemse) planten het goed doen bij verschillende omstandigheden (schaduw, grondsoort). De Nederlandse insecten zullen je dankbaar zijn! Zie ook Inheemse planten in je tuin? Doe het! – Sprinklr

Ik heb zelf een combi staan van hortensias (niet-inheems en doen het inderdaad goed in natte (klei)grond/schaduw) en kruipend zenegroen (inheems).

===

Voor de liefhebbers van bloemen: nu tm 22 april is het mogelijk om een zakje inheems bloemzaad op te halen bij ‘bijenvoedselbanken’ door heel Nederland; een leuke en laagdrempelige (want gratis) manier om een klein steentje bij te dragen aan de biodiversiteit in jouw tuin of balkon! https://voerdebijbij.nl/

11 likes

Grrr ik heb gister 5 slakken uit mn kas gehaald, ze hebben lekker gegeten van mn zaailingen :smirk::smirk: deze week moet ik dus nog het eea opnieuw voorzaaien

2 likes

Hoe de kwaliteit is weet ik noet, maar voor de liefhebber: de Action heeft potjes bloemenzaad in verschillende samenstwllingen, 15 m² per potje, voor maar €1,50. Wij gaan dit weekend bakken maken om ze in te zaaien.

3 likes

De makkelijke moestuin is wel een leuk boek. Heldere uitleg en goede tips. Er staan wel dingen in om hun eigen producten aan de man te brengen, maar dat vond ik niet erg hinderlijk. Misschien kom je met mooiemoestuin.nl trouwens ook wel heel ver en heb je gene boek nodig.

1 like

Ik vind maagdenpalm echt een topper @anon22550354. Hij blijft groen in de winter en heeft al vroeg leuke bloemetjes. Hier in de tuin is het de enige die op een schaduwrijk stukje de concurrentie met zevenblad aan kan (met een beetje hulp).

@Ovenschaal misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar ik vind de kleine eetbare tuin een leuk en toegankelijk boek. Een kleine eetbare tuin met vaste planten | bol.com .
Het is geen klassieke moestuin met bakken maar wel gericht op oogsten uit eigen tuin. Er staan ook verschillende ontwerpen in. Ik hoorde gisteren in een podcast over het moestuinboek van Floor Korte: Floors moestuin, Floor Korte | 9789043926263 | Boeken | bol.com . Geen eigen ervaring maar het klonk als een mooi uitgebreid boek.

6 likes