(Moes)tuintopic

Ik ging net de voedersilo’s voor de vogeltjes bijvullen en er zaten 5 mussen op een rijtje op de schutting te kijken hoe ik dat deed haha. Zodra ik de deur achter me dichttrok zaten ze erbij. Ze hebben dat ding ook echt in twee dagen leeg. Ben bang dat ze straks niet meer in het nestkastje passen.

11 likes

Ik vind het zo gezellig al die gele paardebloemen! Een goed dat het mooier weer word. Zo te zien komt er ook een distel op. Ik ben heel benieuwd, dat zijn van die mooie paarse bloemen.

Het leukste van een tuin vind ik als er ineens iets opkomt. Dat je denkt huh? Waar kom jij weg? Zo heb ik ook sinds vorig allemaal bosaardbeitjes. Houden jullie van een wilde tuin of alles strak?

• Wild
  • Strak
  • Beetje van beide

0 stemmers

2 likes

Wij hebben twee borders in de tuin naast het gras. In de ene staan vaste planten zoals lavendel, rozen, vlinderstruik.
En in de ander doen we altijd een mix voor de bijen en hommels. Staan ook zonnebloemen in

1 like

Ik ben net verhuisd naar een huis met tuin en het is zo leuk om te zien wat er allemaal is en komt qua planten en bloemen! Het is elke week weer een verrassing haha. In de spoiler wat kleurrijke foto’s :heart_eyes:

Samenvatting

Tuinfoto’s

20 likes

Ik vermoed een sedum(vetkruid) soort. Roze vetkruid of een mosbloempje?

1 like

Ahh ik heb vandaag de moestuin bij mijn ouders helemaal klaargemaakt voor mijn bloemenpluktuintje. Al een paar dingen gezaaid (ridderspoor, korenbloem, achillea, violier), de andere bloemen zitten nog te groeien in de koude kas. Dat gaat ook wel lekker en alleszins al beter dan vorig jaar. Heb al helemaal zin in juni. :heart_eyes:

4 likes

Ik herken het niet. Als je get iets groter laat worden herkent ObsIdentify het vast wel!

2 likes

Wij hebben 3 meerstemmige krentenbomen (Amelanchier Lamarckii) in de achtertuin. Een daarvan willen we kwijt maar ik zie dat ze nieuw voor deze hoogte (2.5/3m) voor 450 euro te koop staan. Weten jullie of ik dit goed ergens online kan verkopen? Is marktplaats het beste medium of is er een andere “tweedehands” plantenwebsite?

1 like

Sorry helemaal niet relevant aan jouw vraag, maar mijn meerstammige krent doet het echt slecht. Heb jij nog speciale tips? Hij staat in het voorjaar wel mooi in bloei, maar daarna heb ik het idee dat hij meeldauw (oid) krijgt want dan slaat hij een beetje wit uit en vallen de blaadjes uit. Dat is nu al twee jaar gebeurd en ik hoop hem dit jaar een beetje op te kunnen fleuren.

3 likes

Haha wil je m overnemen? :joy:

Nee grapje. Ik weet niet. Wij zijn in oktober pas in dit huis komen wonen en de boompjes stonden er al. Doe er niks mee. Afgelopen winter niet gesnoeid en zijn nu sinds vandaag in de bloei. En heb m dus in t najaar niet echt meegemaakt nog. Maar het is ook een vroegbloeier toch? Dus maybe hoort het zo?

Denk Marktpkaats inderdaad, daar staat veel beplanting op. Ik ben dat ook al weken strak in de gaten aan het houden voor een betaalbare krentenboom van een leuk formaat (max 2 meter) maar so far geen succes.

Ik ben inmiddels zo obsessed dat ik het plan heb om er een uit te graven bij het park bij ons om de hoek 🫣 maar mijn man heeft het echt verboden en hij heeft ook gewoon gelijk :joy::joy:

3 likes

Dat van marktplaats verbaast me best wel! Heb toevallig een aantal planten gratis aangeboden en morgen komt een man ze vanuit de andere kant van het land ophalen. Terwijl het geen dure/zeldzame planten zijn of zo

1 like

Hoihoi, een echte moestuin leek hier, ik heb rucola en broccoli staan. De plantjes zien er nu zo uit… gaat dit goed? Ik heb het idee dat de broccoli wat dicht bij elkaar staat haha. Iemand tips of lekker door laten groeien? :smiley:

2 likes

De broccoli zou ik zeker verspenen. De plantafstand moet uiteindelijk 35 cm tussen de planten en 60 cm tussen de rijen zijn. Ze zien er verder wel goed uit, maar zo kunnen ze niet gezond doorgroeien.
Mij is broccoli nog nooit gelukt zonder doorschieten, vind dat echt een lastige om te kweken.

Gebruiken jullie netten of andere middelen om vogels en andere dieren te weren?

Vorig jaar had ik wat stokken met daarover heen een net, vrij provisorisch allemaal. Wil nu iets wat ik iets makkelijker kan openen.

Ik heb bosmuizen in de tuin. Opzich niet heel erg, omdat die over het algemeen niet naar binnen komen, maar ze aten mee van een van de voedersilo’s, dus die heb ik nu maar weggehaald. Ik wil niet dat het een plaag wordt en dat ze straks aan mijn moestuinplanten gaan knagen.

Ze zaten tussen een stapel gesnoeide takken, dus dat heb ik ook maar ff opgeruimd. Hopelijk is het genoeg om ze te laten verhuizen :sweat_smile:

1 like

Rucola staat prima, de broccoli idd uit elkaar halen. Mij is broccoli ook nog nooit gelukt, maar ik blijf het proberen…

1 like

Ik zet mijn stekjes wel naar buiten, maar ik haal ze nu nog s avonds binnen. En met heftige wind niet. Maar dat is wel goed voor ze, beetje afharden. Ze groeien dan ook minder slungelig worden weerbaarder. Wel een gedoe om ze buiten en binnen te zetten. Maar ik denk dan, makkelijker dan echte kinderen… :crazy_face:

4 likes

Wij hebben op de moestuin een soort hok van houten palen en kippengaas, een fruitkooi noemen wij het maar ik weet niet of het een officiële naam is. Veder hebben we stokken met touwtjes en cd’s eraan als alles straks begint te groeien en een paar nep kraaien. Vanuit het complex gaan ze dit jaar speciale palen waar roofvogels op kunnen zitten plaatsen tegen de muizenplaag. Ik vind het niet erg als de natuur kan meegenieten hoor maar als we niks doen blijft er helemaal niks van de oogst over.

@Kultakala haha ik heb hetzelfde probleem! Een deel had ik voorgezaaid in eierdozen maar dat werd al heel snel te klein. Nu heb ik alles verspeend maar heb ik niet genoeg plek meer binnen en het duurt nog wel even voordat alles naar buiten kan :sweat_smile:.

3 likes

https://www.action.com/nl-nl/p/kweekkasje-met-deksel/

Deze zijn het!
Best stevig en een goed stevige deksel.

2 likes