(Moes)tuintopic (Deel 1)

Kijk eens of je een kweker in de buurt hebt ipv de intratuin. Vind ik ook heel veel schelen in de prijs!

Edit: en nog antwoord op je vraag, wat het bij mij goed doet in de schaduw in aanvulling op hierboven… duizendknoop, geranium, gebroken hartje, akelei, anemoon, aster, varens

4 likes

Misschien niet zo populair, maar bij AH kun je vaak wel leuke planten kopen voor een leuke prijs of zelfs met 35% korting. Ik zag nu lavendel en geloof ik ook hortensia’s. Die groeien flink en zijn vast.
En een rozenstruik hoeft ook niet duur te zijn en die groeien ook goed. Ik heb er van Intratuin.
Edit: en bij Praxis heb ik ook aardig wat planten gekocht die het erg goed doen en al jaren meegaan. Een mooie pruimenboom en een hibiscus bijvoorbeeld.

2 likes

Wat een heerlijk tuintje!

Voor planten zou ik persoonlijk weg blijven van het tuincentrum. Die dahlias zien er nu leuk uit maar kun je over een paar weken/maanden weggooien en dat is gewoon zonde van je geld, want echt goedkoop zijn ze ook niet. Planten zijn vaak ook behandeld met allerlei stoffen die insecten niet zo leuk vinden. Bij een kweker kosten de meeste planten rond 5 euro. Ze zijn vaak nog wat kleiner, maar dat komt in het komende jaar wel goed. Voor schaduw zou ik kiezen voor varens, digitalis (wel giftig), brunnera, spirea, herfstanemonen, Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek), helleborus (bloeit in de winter), persicaria (ik vind de ‘rosea’ heel mooi), zeeuws knoopje, een gras zoals luzula nivea, heuchera en er in het najaar lekker veel bollen in stoppen die ook in de schaduw kunnen, zoals sneeuwklokjes. het is een investering maar daar ga je wel echt veel plezier van hebben. Kies dingen die opeenvolgend bloeien (dat niet alles in mei bloeit en je daarna een saaie tuin hebt) en vraag advies bij de kweker voor mooie plantcombinaties of koop een kant en klaar borderpakket bij bijv sprinklr of may & june. Als je de aanschaf niet in 1x kunt doen kun je ook kijken wat er in die pakketten zit en zelf in delen aanschaffen.

11 likes

Wauw wat een waanzinnig goede tips allemaal! Ik heb alles opgeschreven en ga even goed mijn huiswerk doen en een plan maken. Slim ook om dingen te planten die afwisselend na elkaar groeien. Heel erg bedankt allemaal. Mocht ik over een tijdje een update hebben dan post ik hier foto’s!

9 likes

Welke regio woon je? misschien hebben mensen nog goeie tips in je buurt.

zo hebben wij een bloemist in ons dorp (die hier in de regio, twente, meer winkels heeft) waar ze regelmatig ook tuinplantjes hebben. altijd wisselend assortiment maar vaak heel goed geprijsd dus ik neem er regelmatig wat mee. Ik vul mijn stroken zo ook op zonder dat het duur hoeft te worden.

2 likes

Je kan ook op marktplaats wel veel vinden qua stekjes enzo! Ik heb zelf bosvarens die het heel goed doen in de schaduw.

Oh en als je nog tips wilt voor ecologisch en goedkoop tuinieren dan is

Echt een aanrader vind ik. Haar boek tuinlogica is ook super interessant en handig.

3 likes

Na jaren proberen heb ik voor het eerst bloemkolen!!

11 likes

Goeie! Ik zit in Rotterdam (Zuid).

De plantenhal op rdam zuid/rhoon heeft goedkope planten. Meestal goedkoop omdat ze nog jong zijn. Ik heb een aantal planten daarvan die nu al veel groter zijn dan toen ik ze kocht een paar maanden terug.

2 likes

Iemand wel eens kragen van yogurtemmers gemaakt tegen de slakken?
Werkt dat een beetje?

Ik ga deze week gewoon een nieuwe ronde voorzaaien, mijn courgette en doperwten zijn helemaal kapot gegeten door de slakken. Voor de sperziebonen heb ik nog enige hoop.

Dat wordt op jacht gaan deze week en er eens een 500 uit de moestuin wegvangen…

Ja, mijn dahlia’s waren bijna allemaal opgegeten. Toen allemaal kragen gemaakt van allerlei oude plastic potjes enzo en nu zijn ze zo groot en sterk gegroeid dat ze bestand zijn tegen slakken.

2 likes

Het helpt wel wat, maar bij m’n kolen kwamen ze alsnog. Ik had bij sommige wat van die kopertape erop geplakt dan helpt het wel top!

2 likes

@Desalnietteplus @Koekhuisjes ik ga het op hoop van zege maar proberen. Het werkt vast beter dan niets.
Vanavond ook maar op pad om ze op te sporen.

Gelukkig heb ik nog een voorraad bonen in de kas voorgezaaid staan, de courgette zaai ik morgen opnieuw voor.

Hoe groeit bij jullie alles?
Voor mijn gevoel gaat de helft heel goed en de andere helft (bonen bijv.) lijkt erg achter te blijven?

Ik werd vandaag getipt over de Velt eco tuindagen die dit weekend zijn. Wilde ik vooral even delen hier want ik kon het ook niet maar vond het wel een leuk initiatief.

Ecologische tuinen die hierbij aangesloten zijn, zijn dan open voor publiek. Het is volgens mij een vlaamse organisatie maar in Nederland doen er ook een aantal tuinen mee.

Wellicht leuk voor inspiratie op te doen of wellicht tips te krijgen als er iets in je buurt is?

https://velt.nu/ecotuindagen

4 likes

Nevermind, vannacht is alles weer opgevroten door de slakken. Merk dat het echt mijn lol in de (moes)tuin verpest.

3 likes

Kun je niet over kleine plantjes een glas heen zetten als een soort kas? Of kruipen ze er dan onder door?

Dit waren plantjes van ruim 15 cm hoog, eigenlijk te groot voor een glazen potje. Ik dacht dat ze wel stevig genoeg waren. Maar blijkbaar dus niet…

2 likes

Omg ik werd wakker van een droom over slakken en realiseerde me ineens dat ik mijn courgette en dahliapotten nog niet had binnengehaald. Net op tijd gedaan, heb er 1 afgeplukt maar toen ik daarna keek zag ik gewoon nog ZES slakken zitten op de plek waar mijn potten stonden.

Samenvatting

4 likes

Net 220 euro uitgegeven aan biologische plantjes. We gaan het zo neerzetten maar ik denk dat we niet eens 1/4e van de te vullen grond kunnen vullen :joy: (en we hebben een kleine tuin). Duur man :sweat_smile: ik denk dat we op de lege plekken voor nu een bloemzadenmengsel gaan strooien en dan kijken we in het najaar weer verder

8 likes

Je kunt ook kijken of je stekjes kunt nemen van de planten die je nu hebt, of ze kunt vermeerderen door ze te scheuren in het na- of voorjaar, maar dat ligt eraan hoe groot ze dan zijn. Even googelen om te zien hoe dat moet.

2 likes