(Moes)tuintopic

Wat fijn dat het zo goed werkt! Dat je minder water verbruikt is sowieso een heel groot pluspunt. En dat van het niet opbergen is dus een zorg van mij, zie het niet zitten om elk jaar het hele systeem weer door de tuin te slingeren haha. Maar ik wist niet dat je het in principe ook zou kunnen laten liggen dus neig nu wel nog meer naar kopen :full_moon_with_face:

Heb trouwens al heel veel aan je antwoorden in dit topic gehad, heel fijn dat je zoveel kennis deelt!

1 like

Ik ben in feb begonnen met voorzaaien van snack paprika’s, chilies, container tomaatjes, sla en tomatillo.

De eerste blaadjes van de paprika’s komen door. :heart_eyes:

Bij tomatillo kwamen vorg jaar maar een paar zaailingen en dit keer volgens mij alles. Ze doen het alleen niet goed omdat ik twee maanden te vroeg ben. In april weer proberen.

4 likes

Ik hoop dit jaar onze onkruidtuin een beetje aan te kunnen pakken

Ik ga klein beginnen en in dit strookje denk ik allemaal kruiden planten, uiteraard eerst het onkruid weghalen haha.

Ik heb totaal geen groene vingers, dus vind het wel spannend. :joy:

7 likes

Wij hebben 2 jaar geleden ook zomaar wat gedaan en inmiddels hebben we echt een mooie tuin. Gewoon dingen uitproberen. Kruiden zijn sowieso makkelijk. Of wat bloemzaadjes of perkgoed planten, maar ik denk dat het daar nog te vroeg voor is ivm nachtvorst.

1 like

In dat strookje zouden van die bloemzadenmixen ook mooi zijn die iets groter groeien 50 cm ofzo, met allerlei kleurtjes :heart_eyes:

4 likes

Oh ook een tuin/balkonvraag trouwens voor degenen die net als ik geen tuin met grond hebben maar dus bakken/potten

In de herfst & winter is de grond zo nat, ben steeds bang dat alles doodgaat maar sommige planten zijn al nieuwe knoppen en scheuten aan het maken :heart_eyes: m’n bosaardbei is ook still going strong. Maar de grond is zo natttt… vervangen jullie elk jaar alle grond voor helemaal nieuwe potgrond?
(Ik doe maar wat heb geen idee hoe het moet)

(Heb overal altijd de schotels weggehaald en gezorgd voor zo veel mogelijk water doorlaten maar het wordt toch heel nat hoor)

Oeh dit is ook een leuk idee!

Ik vind het vooral overweldigend omdat we nog zoveel ruimte hebben. Vooral de voortuin, daar is alles uitgehaald door de vorige bewoners en heb dus een grote kale vlakte -op onkruid en her en der een plant na- die opgevuld moet worden. :sweat_smile: Ik ga me eerst maar richten op kruiden en als ik wat moed verzameld heb (en het weer beter is) me richten op de voortuin en de andere kant van de achtertuin haha.

3 likes

Ik heb door dit lekkere weer echt zin om al bloemen te gaan zaaien, maar het is daar ‘s nachts volgens mij nog echt te koud voor.

Ja, zelfde hier! Het kan wel, maar dan zou je ze ‘s nachts moeten beschermen tegen de vorst.

Ik ga morgen even grond halen om te beginnen met voorzaaien. Heb weer allemaal gezellige wild / plukbloemen om voor te zaaien. Nu nog bedenken wat er in de moestuin komt. Heb sowieso aardpeer en ui. En van vorig jaar staat er nog salie, aardbei en een kruisbes die het hopelijk weer gaat doen.

2 likes

Allemaal kruiden!
Ik kweek ze vooral voor de konijnen, dat zijn de grootverbruikers hier in huis.
Ik heb als bijzondere kruid rode basilicum in een pot staan.
Verder staat er, koriander, dille (2x), rozemarijn, basilicum, tijm, rucola,

7 likes

@360 Mijn salie krijgt alweer nieuwe blaadjes, dus dat zou wel goed moeten komen.

Vorig jaar kwamen de fuchsia’s die helemaal weg leken te zijn ook ineens weer omhoog samen met nog wat ander perkgoed.

Misschien is het trouwens algemeen bekend, maar wat woekert bieslook zeg! Heb net hele wortelstelsels en tig bosjes her en der weggehaald.
Zoals ik al zei doen wij maar gewoon wat :sweat_smile: maar dat levert soms wel verrassingen op, haha.

1 like

Heel leuk!

Als je langzaam bezig gaat is Droomplanten van Piet Oudolf een heel fijn boek om wat door heen te bladeren en inspiratie op te doen. Ik denk dat naast kruiden, hemelsleutel of zonnehoedjes daar heel mooi zouden staan en die houden ook een wintersilhouet dus dan is het niet zo kaal in de winter.

2 likes

Fijne tips! Ik ga het boek eens opzoeken, dankje!

Mijn zus zei dat katten waarschijnlijk tegen die kruiden aan gaan sproeien. :smiling_face_with_tear: Dus misschien maar “gewoon” bloemen.

Voor nu heb ik bij de Hema een kweekkas gekocht, ik ga met de kruiden wel eerst binnen beginnen!

4 likes

Die ervaring van het sproeien heb ik niet. Als ik er op google kom ik juist tegen dat katten van veel kruidengeuren niet houden. Dus ik zou gewoon voor de kruiden gaan als je dat wil!

4 likes

Dat natte herken ik, maar als je zorgt dat je potten gaten hebben en het water weg kan, is het goed. Die schotels zijn prima voor de zomer, zo kun je nog wat extra water geven, maar begin van de herfst moeten ze echt van de schotels af. Ik doe niet ieder jaar hele nieuwe potgrond, dat zou wat zijn. Wel maak ik de bovenkant los, en als het kan een laagje eraf (kun je bewaren voor onderin een nieuwe pot. Dan geef ik mest en doe er een nieuw laagje potgrond over. Zo kunnen ze weer het bloeiseizoen in. De bakken met de eenjarigen vernieuw ik wel helemaal. Die putten de grond helemaal uit. (dus de geraniums en de lathyrus.

3 likes

Heeft er iemand nog tips voor een site waar ik inspiratie op kan doen voor mijn voortuin? Of zelf ideeën voor planten o.i.d.?
Alle stenen en grind zijn eruit gehaald, ik wil zoveel mogelijk een natuurlijke, groene tuin.
Als ik zoek op voortuinen vind ik wel groen maar vooral heel strak. Mijn tuin is ongeveer 5,5 mtr breed en 3 mtr. diep. Ik vind het echt lastig!

3 likes

Deze vier nog bij de Lidl kunnen scoren :nerd_face:

5 likes

Ik vind het handig om te denken in wat ik voor dingen zou willen en waar. Ik vond het heel leuk om vogels en vlinders aan te trekken. Een Hortensia is dan niet echt wat, dat doet niets voor dieren. Wil je iets wat hoogte in gaat/klimt?

Wat ik dus heel leuk vind is een krentenboompje (bloeit leuk en krijgt besjes voor vogels) en vlinderstruik bij het raam. Een kalimeris geeft wat volume en paarse bloemen. Stokrozen gaan de hoogte in en vind ik grappige bloemen geven, clematis bloeit leuk op een schutting of tegen een huis aan… Nou ja, ik zou dus zoeken op wat je wil bereiken en bijv. Piet Oudolf op instagram volgen voor inspiratie.

3 likes

Het eerste obstakel heeft zich aangediend: rouwvliegjes in de potgrond…

Ik denk dat ik het tuingedeelte dit jaar zo ga inrichten:

Aardbeien staan al vast aangezien ik die plantjes niet ga verplaatsen. De rest is een soort combinatie van wat ik afgelopen jaren geprobeerd heb. Het is krap, maar moet wel lukken.

4 likes