(Moes)tuintopic

Dankjewel voor je reactie! :hugs:
Okeee top dan moet het redelijk in orde zijn - ik haal idd na de zomer alle schotels weg en zet de potten iets hoger zodat overtollig water zo goed als mogelijk weg kan lopen.

Is de bovenste laag grond vervangen genoeg? Komen de voedingsstoffen dan gewoon naar de wortels door de oude aarde heen?

Scheelt wel veel werk idd :smiling_face_with_three_hearts: maar had ook wel veel eenjarige planten en die bakken zien er idd wel uit alsof ze aan een nieuwe boost toe zijn haha.

1 like

Misschien kan je je worteltjes wat meer richting je bosui zetten, ik las laatst dat worteltjes eventueel uienvlieg tegen gaat dus ik ga het dit jaar ook proberen!

2 likes

Goeie tip!

2 likes

Ik doe er dus wel wat extra mest, compost of voeding bij. (bijvoorbeeld bodemliefde van Sprinklr). Onderin mijn potten zit eerst een paar scherven over de gaten, dan een laag hydrokorrels en dan potgrond. En als je het bovenste laagje eraf haalt, en er een laag nieuwe bij doet (vaak is het ook ingeklonken na een jaar) dan kunnen ze er weer tegen. Je kunt in de zomervakantieperiode er nogmaals wat compost bij doen.

Eenjarige moeten helemaal overnieuw, die grond is uitgeput.

3 likes

Dankjewel @tessel en @Panorama !

Ik vond het echt moeilijk en nogal overweldigend, toch best een grote voortuin als je niet weet waar te beginnen. Ik heb Piet Oudolf opgezocht en wauw, zoiets vind ik echt supermooi!
Ik vind het ook leuk als er veel bijtjes en vlinders in mijn tuin komen, goeie tips.
Het lijkt me ook leuk om iets tegen de regenpijp te laten klimmen.
Ik heb nu echt zin gekregen om alles aan te pakken. Bij mij in het straatje zie je supernette en strakke tuinen met veel grind enzo, juist leuk om dan een groene tuin te maken.

1 like

Blauwe regen is een mooie klimmer die snel groeit!
Ik kocht 2 jaar geleden een plant die zo’n 40/50cm hoog was en die is nu al helemaal op een soort stellage opgegroeid, bij elkaar wel zo’n 3,5 meter. Staat zo gezellig!

Edit: en deze plant is ook heel leuk. Blijft het hele jaar groen en bloeit met mooie felblauwe bloemetjes en neemt snel in volume toe (wel 4 keer zo groot in 2 jaar). Amerikaanse sering.

3 likes

Veel plezier!
Zoals iemand anders hier ook al zei, als je begint met wat je ongeveer leuk vindt en gewoon aan de slag gaat, wordt het snel wat en kan je kleine aanpassingen doen om het te verbeteren. Pas als er iets staat weet je ook wat ongeveer wel werkt en niet. Zo vond ik de taxus bij het raam stom maar toen bleken er opeens merels in te zitten, toen vond ik hem fantastisch.
Iets wat Piet Oudolf vaak doet is een plant meerdere keren terug laten komen op verschillende plekken, dat geeft rust aan de ogen.

3 likes

Ik zie dat Amerikaanse Sering wintergroen is, da’s ook echt een voordeel vind ik. Ik wil liever geen tuin die helemaal kaal is in de winter. En ja, blauwe regen :heart_eyes:

2 likes

Ik vind blauwe regen ook prachtig en wilde dit gaat planten in mijn tuin. Maar kom er dus achter dat het giftig is voor honden en ik wil nou niet dat mijn hond er ziek van wordt. Maar zet het uitzoeken van planten opeens in een ander daglicht. Mijn tuin is net opnieuw aangelegd dus was lekker planten aan het uitzoeken, maar veel wat ik mooi vind kan dus niet. Wordt nog een zoektocht.

1 like

Jasmijn groeit ook mooi en redelijk snel! Het is ook dicht begroeit en ruikt heerlijk.

@Foucher je zou ook voor een aantal struiken kunnen gaan die snel groot en breed worden. Je hebt die ook genoeg met mooie bloemen erin. Als het blad dan winterhard is heb je in de winter ook wat leuks. Je kan ook werken met bodembedekkers. Die groeien ook heel rap en dan heb je al gauw veel groen in je tuin.

3 likes

Ik had geen idee! De hond van mijn moeder is hier ook vaak en snuffelt dan de hele tuin door.
Nou hebben wij (toevallig) wel een soort die geen peulen maakt, dus in dat geval is het gevaar klein denk ik, want een hond eet niet zo snel blad.
Maar je hebt wel gelijk dat dat eigenlijk ook wel belangrijk is om in de gaten te houden.

Ja echt joh, gaat weer een wereld voor me open. Ze zal ook niet gaan knagen aan de plant zelf maar neemt wel graag alles wat los ligt mee om op te knagen. Ik wist niet dat er een soort zonder peulen was?

Ik twijfel of ik het wel goed gelezen heb. Heb iig geen peulen gezien in onze tuin en wel in een park vlakbij…
Ga er in ieder geval goed op letten dit jaar!

1 like

Heeft iemand hier enig idee wat voor plant deze prachtige groene grote bladeren geeft? Ik vind sowieso deze hele opzet in een border leuk maar ben specifiek op zoek naar dit soort grote groene bladeren voor in mijn border.

3 likes

Hosta denk ik!

2 likes

En als je slakken hebt zie je ze sowieso niet meer terug :cry:

10 likes

Zijn er überhaupt mensen die Hosta’s in de tuin hebben die niet aangevreten zijn door slakken? Never forget dat ik een bakje met bier naast alle Hosta’s had gezet, denkende dat dat zou helpen :woozy_face:

3 likes

Sowieso zijn er mensen die afgelopen jaar geen slakken hebben gehad? Ik heb er vorig jaar net zoveel gezien als in mijn 30 levensjaren daarvoor, niet normaal joh. Geen dahlia, lupine of salvia die het overleefde.

4 likes

Ik had ook echt veel last van slakken vorig jaar. Heel veel planten waren gewoon helemaal vervreten. Vorig jaar uiteindelijk gif gestrooid, dat hielp een beetje.

Ik las dat je door bepaalde sterk geurende planten/kruiden te poten slakken op afstand kan houden. Misschien dat zoiets een manier is om een eventuele plaag dit jaar in te perken. En hier stonden ook wel veel tips, wel de eerste hit op Google haha

Dankjewel!
Uhhhh het slakken verhaal vind ik wat minder haha!

1 like