Wat leuk!! Heb je ook een foto van een afstandje ben benieuwd hoe het geheel eruit ziet.
Ik heb jaren geen mussen in de tuin gehad maar nu stikt het er ineens van, denk dat er minstens 20 mussen in de tuin zitten. Heb een badje voor de vogels staan, daar maken ze gretig gebruik van en sinds gister hebben ze ontdekt dat ze ook in de vijver kunnen badderen. Zo gezellig
Wij gaan onze tuin aanleggen, heeft iemand dit recentelijk ook gedaan? Specifiek benieuwd naar planten van planten . We willen het dus waarschijnlijk in augustus/september aanleggen, maar kunnen we dan gelijk planten erin of moeten we dan wachten tot het juiste seizoen per plant?
Ik ga dit waarschijnlijk rond dezelfde periode doen en overweeg zo’n pakket van Sprinklr met inheemse planten: Tuinpakketten bestellen? Leuke mix van Gifvrij gekweekt tuinplanten! – Sprinklr
Zelf hebben ze bijvoorbeeld ook dit blog geplaatst: Het vergeten tuinseizoen, tijd om te planten! – Sprinklr (over dat in het najaar planten prima is en misschien zelfs beter) dus ik denk dat het prima kan eigenlijk!
Maar goed ik heb dus ook nog geen ervaring, dus als er mensen zijn met tips
Ja, mijn bramen en appels doen het echt top! Vorig jaar was voor allebei een slecht jaar.
Wij gaan ook in september onze tuin een beetje aanpakken en ik was zo hard op zoek naar deze website! Ik kon er gewoon niet meer opkomen. Ik vind die pakketten die ze hebben samen gesteld zo handig!
Ik wil graag wat eetbare dingen in de tuin zoals een bessenstruik ofzo, maar mijn man begint meteen te zeuren over dat het dan heel veel vogels aantrekt en dat je dan super veel vogelpoep overal hebt. Maar dat valt toch wel mee… In onze tuin zijn nu trouwens alleen af en toe eksters, ik heb het idee dat ze alle andere vogels in de buurt hebben weg gejaagd.
Nee er zitten nauwelijks vogels op onze aalbessenstruiken. Die witte aalbessen zijn het allerlekkerst
wat voor terras tegels hebben jullie? En ben ook benieuwd naar de ervaringen van kunstgras, voelt dat heet of koel aan in de zon?
Want?
Ja mijn bramem doen het ook echt top! Vorig jaar ook overigens. Appels zijn er dit jaar ook volop, vorig jaar hadden we er 5 ofzo? Alleen geen stoofperen aan de boom dit jaar, vorig jaar wel heel veel
Het is lelijk
Doet al helemaal niets voor de natuur (gras doet nog een klein beetje)
Wordt heet in de zomer
Speelt niet lekker voor kinderen
@Ishq ook een tegengeluid.
I love ons kunstgras, het is duurdere kwaliteit en ziet er heel natuurlijk uit.
We hoeven niet meer te maaien, echt dat was altijd een rotkarwei want lui waardoor het gras 50cm lang werd met alerlei irritant onkruid.
Mijn dochtertje speelt er heerlijk op want zacht en geen viezigheid en insecten. Ik loop/zit/lig er zelf ook liever op dan in echt gras.
Het wordt idd wel warm in de zon maar wij hebben een grote parasol sws als het zomer is dus daar heb je dan geen last van!
Sorry ik heb hier echt een foto van nodig voordat ik geloof dat het niet lelijk is
Mijn natuur argument blijft sowieso staan, ‘geen viezigheid en insecten’ staat ook gelijk aan een gebrek aan biodiversiteit. Terwijl dat zo belangrijk is
Precies dit. Als je geen viezigheid of insecten wil kun je beter binnen gaan spelen.
Een tijd terug had ik het geluk een huurhuis te bemachtigen met een redelijk diepe tuin. Alles was betegeld en er stond een schutting, toen we de schutting af hadden gezet met stroomdraad voor de katten leek het wel een luchtplaats van een gevangenis (jammer genoeg heb ik geen foto’s).
Ik wilde aan de slag om er een wat groenere tuin van te maken maar in mijn omgeving werd er een beetje lacherig over gedaan. Ik heb me echt een slag in de rondte gewerkt met tegels uithalen, kruiwagens geel zand weg en zwart zand/potgrond terug…
Ik heb veel afdankertjes en stekjes geplant (geldgebrek)en ben nu heel erg blij met het resultaat!

Ik heb ook gaas tegen de schutting aan gemaakt zodat de klimop (van de buren of wildgroei) alles wat groener zou maken
Nog veel werk te doen omdat ik nog veel meer groen wil hebben maar ik ben al heel trots op mezelf.
Ik wil eigenlijk ook gras, dat is zo heerlijk en mooi maar het schrikt me af om nog veel tegels uit te moeten halen en weer met kruiwagens zand te moeten sjouwen… ik denk er nog even over na
Deze opmerking vind ik altijd zo flauw, je kan altijd insecten in je tuin krijgen ondanks je kunstgras hebt.
@HotMomma hoe warm wordt dat kunstgras dan? Vergelijkbaar als met tegels of valt dat mee, als in kan je er in de zomer gewoon met blote voeten op lopen?
Je krijgt beduidend minder insecten in je tuin mét kunstgras. Ergens wel ironisch dit, in het moestuin topic, waar iedereen zo blij is met alles dat groeit en diversiteit aan beestjes en vogels, komen vragen wat de ervaring met nepgras is.
Je mag hier gewoon ook tuin vragen stellen toch of is dat tegen de regels van dit topic?
Heel erg warm, pijnlijk aan blote voeten.
Overigens heb ik heel veel insecten in mijn tuin en toch ook wat kunstgras. Dat lag er al en hebben we voor een groot deel weggehaald en planten voor in de plaats gezet. Ik zou er zelf nooit voor kiezen, want het verhoogd wel de warmte in je tuin.