(Moes)tuintopic

Goed bezig!

Als iemand in regio Amsterdam Oost-Duivendrecht-Diemen nog zeer goedkope stekjes zoekt, heb ik een top adresje! Vooral in het voorjaar is er een goede voorraad.

1 like

Ja ik snap wel wat je bedoelt. Ik kan wel zeggen dat ik mensen ken die bijv. kunstgras hebben maar in combinatie met borders. Dat is best een oké combinatie omdat ik ook altijd bijtjes in die tuinen zie

2 likes

Top bedankt, dit is een reactie/ervaring waar ik iets aan heb!

@C3PO , wij weten het nog niet zeker maar wij hebben veel schaduw in de tuin en toen gaf een hovenier hier in de wijk aan dat het gras dan niet mooi zal groeien. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben voor kunstgras als alternatief.

1 like

Ik vroeg daarvoor ook al iets over hoe het zit met beplanting. Dus tjah, mijn tuin bestaat nou eenmaal nog niet dus ik moet alles nog aanleggen zoals ik al eerder zei maar goed het is dus kennelijk alleen bedoeld als je met natuurlijke materialen werkt en al je tegels en kunstgras eruit haalt. Prima weet ik dat ook weer.

Er zijn veel natuurlijke alternatieven voor gras, kunstgras is daar slechts 1 van. Niet alles loopt lekker, en je moet opletten op je soort grond een hoeveelheid zon, maar voor alles zijn meerdere mogelijkheden. Hier staan bijvoorbeeld wat opties:

5 likes

Er is volgens mij ook schaduwgras, weet niet of dat wel geschikt zou zijn.

3 likes

Het stuk gras bij ons in de schaduw is het groenste juist!

Zo blij met mn pluktuintje! Pluk er alleen niks uit haha

41 likes

Zo mooi, al die pluktuinen!
Wat raden jullie aan om te zaaien/welke bollen hebben jullie geplant?

1 like

Ja ik kan me ook voorstellen dat gras bij teveel zon misschien kan verbranden/verdort. Er komt vast wel wat zon bij die plek of niet @Ishq?

1 like

Ik heb mn zaden van studio may and june, je kan op de website filteren op hoeveelheid zon en ze heeft ook zaden pakketjes voor een wildpluk boeket bijv.
Weet alleen niet wat je nu nog goed zo kunnen zaaien, als je dat nog zo willen

Nauwelijks, ligt op het oosten dus sowieso alleen ochtend zon, maar mijn buren hebben ook een overkapping en daarachter steken bovenverdiepingen uit van andere woningen dus eigenlijk staat dat hele stuk in de schaduw. Dus dan zou bij ons de helft in de schaduw staan en de andere helft in daglicht/zonlicht. Dus ja, zitten nu te kijken wat handig is want wil ook niet dat ik een deel mooi gras hebt en bij de andere dorre plekken.

Het onderhoud qua kunstgras vs echt gras is bij ons niet het punt want wij nemen ook gewoon perkjes, borders, komt een Toscaanse jasmijn aan/over de pergola, maar willen wel echt een stuk gras voor kindvriendelijkheid. Iemand poste hierboven net een linkje en zag daar wellicht een alternatief met bloemzoden. Maar allerlei bodembedekkers vind ik dan niet echt een alternatief voor kindvriendelijk gebruik.

Mijn huisbaas heeft ook kunstgras in onze tuin gelegd (studentenhuis), er groeit not steeds onkruid in, dus het is nog steeds niet onderhoudsvrij. (En onze tuin heeft op een paar planten in potten en ‘onkruid’ niks en helemaal geen gezelligheid van bijen, vlinders en vogeltjes. Dus ik geniet van al jullie foto’s.)

3 likes

Zou lekker gaan plukken, zinnias maken juist meer vertakkingen (en dus bloemen) aan als je gaat plukken.

3 likes

Ja wel echt heet, maar wel alleen op de echt hete dagen met volle zon erop. Dus als je veel schaduw hebt zal het echt meevallen!

En jezus wat zijn we hier weer lekker goody too shoes met onze perfecte natuurtuinen. Laat mensen lekker in hun waarde zonder te judgen. Maar jullie zijn natuurlijk allemaal supermilieubewust en gebruiken ook nooit de auto of vliegruigt, zijn 100% vegan en kopen alleen 2e hands. Laat mensen die niet van upkeep houden lekker hun kunstgras hebben. Niemand dwingt jou ertoe.

2 likes

Mijn gras in de (hele dag door) schaduw is duidelijk gezonder dan het deel dat in de zon staat! Dus als de reden de schaduw is denk ik dat het wel goed komt.

@HotMomma gaat het? Het is toch logisch dat in dit topic veel liefhebbers zijn van groen, biodiversiteit en het belang van de natuur voorop stellen? Ja, er zitten wat kattigere en kritischere reacties tussen, maar ik zie ook veel dialoog. Reacties zoals die van jou maken het hele gesprek negatief, is niet nodig volgens mij. Klinkt alsof je je aangesproken voelt door de tegenargumenten.

17 likes

Dit jaar heb ik voor het eerst winterzaaien geprobeerd en ik ben super enthousiast :smiley: Het is een methode waarbij je niet hoeft te wachten totdat IJsheiligen voorbij is om buiten te zaaien.

Op 5 januari heb ik de eerste zaadjes buiten gezaaid in een lege fles, dat ziet er zo uit:

Het weer was dit jaar zacht, maar als het goed is geeft de fles ook genoeg bescherming bij koudere temperaturen.

En in mei zagen de planten er al zo uit:

Het is misschien een leuk idee als je binnen niet veel ruimte hebt om voor te zaaien

44 likes

Ik vind het zo leuk om alle foto’s te zien!
Wij zijn dit voorjaar verhuisd. Was een verrassing wat er allemaal uit de grond zou komen! Zitten echt leuke planten / bloemen tussen, word daar echt blij van. Maar ook veel bodembedekkers en aan één kant staat het vol met rare struikjes, lijkt wel een stuk van zo’n gemeentebosje, haha.
We gaan de boel volgend voorjaar wat omgooien omdat we het toch wat kindvriendelijker willen. Dan gaat het terras achterin de tuin eruit en wat gras erin. Moeten dan ook wat omgooien in de planten, dus ben nu allemaal foto’s aan het maken hoe het er in bloei uitziet om dan te kijken wat we willen houden.

Deze twee mogen iig blijven:

Iemand enig idee welke planten dit zijn? Ik heb echt géén groene vingers :sweat_smile:

14 likes

Aanhakend op de kunstgras discussie: wij hebben sinds dit jaar een stukje kunstgras, dat was een stukje gazon van 2 m2, maar op aandringen van mijn man is dat kunstgras geworden. Motivatie was geen onderhoud maar wel nog iets om op te spelen voor kindjes

Het is me een DOORN in het oog en inderdaad bloedheet als de zon erop komt, dus er wordt helemaal niet op gespeeld. Zijn daar nog slimme oplossingen voor? Terug naar gras ga ik er niet door krijgen, en we hebben een groot deel van de tuin al met kiezels, maar daar kun je echt niet lekker op spelen. Boomschors ofzo wil ik eigenlijk niet aan beginnen want onze tuin is een grote broedplaats van naaktslakken, en ik denk dat dat binnen de kortste keren een enorm nest wordt. Blijft sedum oid mooi als je er op loopt bijvoorbeeld?

1 like

Echt heel leuk al die foto’s en updates! Ik had een tijd terug een jasmijn plant gekocht maar ik was hem vergeten in de tuin te zetten, maar had ook geen water gegeven. Dus die was helemaal treurig geworden. Uiteindelijk in een bak water gezet en daarna gepoot en alle dode blaadjes en takjes weggehaald. Nu dacht ik pff nou kan wel weg, gebeurd niks. Niet dus, check dit!

Verder heb ik ineens wilde aardbeien, doet mijn klimop het nu weer hartstikke goed en is een andere plant echt zoo groot geworden weer!

12 likes

Oh ja, duizendknoop wordt enorm! Woekert ook flink, dus even in de gaten houden als je niet je hele tuin er vol mee wilt.

Edit: oh, zie nu dat er nog een plant achter staat die je waarschijnlijk bedoelt :grin:

1 like