Wij hebben 2 IBCvaten staan.
Op 1 komt de afvoer van ons schuurtje uit en onderin zijn ze gekoppeld met elkaar.
Zo kunnen we 2x 1000 liter opslaan op onze moestuin.
Dit klinkt gigantisch, maar het is ook snel op als het lang warm en droog is.
Wij hebben 2 IBCvaten staan.
Op 1 komt de afvoer van ons schuurtje uit en onderin zijn ze gekoppeld met elkaar.
Zo kunnen we 2x 1000 liter opslaan op onze moestuin.
Dit klinkt gigantisch, maar het is ook snel op als het lang warm en droog is.
Ik heb helaas geen schuurtje of iets op de moestuin, mijn buren ook niet. Kan het dus echt alleen uit de lucht opvangen.
Ik heb de bloemenborder aan het begin van het jaar wat aangepast/planten verplaatst. Daarna heb ik bewust minder “onkruid” getrokken. Nu heb ik een aangewaaide lampionnenplant staan en komt er op een aantal plekken verbena en akelei op. Zo leuk! Volgend voorjaar proberen helemaal van de border af te blijven en kijken of er nog meer verrassingen op komen.
(Ik probeer al 3 jaar slaapbollen in mn tuin te krijgen door op 30 manieren te zaaien, maar dat lukt dan weer niet)
Ik heb net zaden geplukt van deze:
Hoe pak ik dit het beste aan als ik ze in de tuin wil zaaien? Nu zaaien of in het voorjaar? En weet iemand van welke plant de tweede foto is? Ik had geen camera bij me dus kom geen foto van de bloem maken.
Calendula!
Maar de zaden komen daar toch pas van als dat groene helemaal bruin is geworden?
Thanx! Ja dat weet ik dus echt niet, maar het is een plekje waar ik bijna dagelijks langs kommet de hond dus misschien over een week of 2 nog eens plukken!
Je kunt hem zelf wel drogen hoor. Dan zie je straks vanzelf de zaden. Ik heb ze vorig jaar ook verzameld, maar de plant is gewoon opnieuw opgekomen.
Ja denk spint, mengsel van groene zeep water en nog iets. Snel beginnen! In onze kas zit er zoveel spint, echt enorm balen.
Iemand ervaring met het aansluiten van een regenton op een (mogelijk) gemeenschappelijke regenpijp? We hebben vier pijpen allemaal op de erfgrens en komen er niet achter welke pijp van wie is. De buren zeggen beiden: doe je ding. Tegelijkertijd ben ik bang dat zij zich over een jaar bedenken als ze zelf tot de conclusie komen dat ze ook een ton willen. Kortom: hoe hebben jullie dat aangepakt? Gewoon doen?
Kan je geen water in je goot gooien en kijken uit welke pijp het komt?
Het beste is wel even uitzoeken welke pijp van jullie is. Als je buren ok zijn, dan is dat fijn, maar regenwater is van degene waar het valt, dus als ze later een regenton willen, dan moeten zij dat ook kunnen. Als iedereen happy is om gewoon 1 pijp te pakken, en dat wordt ook in de toekomst geen probleem, dan kun je het laten.
Ik heb geen idee hoe ik veilig op ons dak kom (we hebben aan die kant geen dakraam). De pijpen monden wel elk uit in een andere tuin (een bij ons, een bij de buren). Vanuit die redenatie is de linker van ons.
@TanteBetje de buren zeggen nu inderdaad okay te zijn, maar mijn angst zit dus in dat ze zich later bedenken en wij dan op de verkeerde pijp zitten en die al doorgezaagd hebben. In de basis kan iedereen een pijp nemen (de hoekhuizen hebben er één aan de buitenkanten en er zit er een op elke erfgrens dus er is er een teveel), maar niet alle pijpen zijn even geschikt voor een regenton omdat de tuinen gespiegeld zijn en er altijd een pijp achter je tuindeur zit. Zijn er nog andere opties om uit te zoeken welke van jou is buiten het dak op?
Kan je het niet met een tuinslang in de goot sproeien?
Volg het nieuws nu even niet dus ik volg de status van het watertekort verder niet
We hebben nog steeds watertekort. Ik hoop met die ton een buitje te vangen als het ooit weer regent zodat ik een paar dagen zonder schaamte kan sproeien.
Denk niet dat ik het haal met de waterdruk uit de tuinslang, maar ga het wel proberen. De goot zit op 5,5/6 meter hoogte.
Een emmer water lukt niet zeker? Dat is misschien nog iets makkelijker met kracht leeg gooien.
Ja wij zijn ook plannen aan het maken voor extra regentonnen, ik wil ook zonder schaamte mijn moestuin onderhouden
Nee want ik kan niet bij de goot
Ah oké ik dacht met een hoge ladder moet dwt wel lukken die zes meter. Maar als je er niet bij komt wordt het wel lastig. En iets van een kabel die je ook gebruikt voor als het riool verstopt is? Die kan je misschien zo door de pijp omhoog doen.
Laat ik het anders zeggen: als ik een hoge ladder koop en daar met een emmer op durf te staan zou ik bij de goot kunnen. Maar dan ben ik een paar honderd euro verder voor een regenton van 40 euro. Zo’n kabel hebben we ook niet. Ga het denk ik de volgende keer aan de glazenwasser vragen, maar dan zijn we de zomer alweer uit (dit is weer eens zo’n impulsidee wat ik dan direct wil maken)