(Moes)tuintopic

Die leeuwenbekjes zijn kleur Lilac. Zaadjes van Studio May &June dacht ik.

Voor de dahlias geen tips, ik heb het geluk dat er dit jaar best wat lange stelen zijn maar het overgrote deel is veel korter en past niet in zo’n grote vaas. Ik heb dit jaar m’n volkstuin bemest met stalmest en dat lijkt het wel goed te doen.
Dahlias wel pas plukken als ze open zijn, ze openen niet op de vaas.

Denk dat het ook gewoon de soorten zijn dat ze wat groter zijn. Ik heb veel Preference en Cornel Bronze, allerlei soorten die beginnen met de term Jowey (Winnie, Frambo, Nicky, Linda, Mirella, Martina etc), Burlesca,

4 likes

Thanks! Die leeuwenbekjes gaan zeker op de lijst voor volgend jaar.
En ook goed om te weten van die Jowey-variëteit. Ik heb nu vooral pompon dahlia’s (uit zaad), die krijgen ook wel een redelijk lange steel maar de bloem zelf blijft nogal klein.

1 like

Mijn moestuinbuurman heeft hele mooie dahlia’s en echt allemaal met lange steel. Ik wilde nog gaan vragen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, want bij mij zijn er ook veel met super korte stelen helaas.

Hoeveel bloemen pluk jij doorgaans? Ik vind het snel zonde om alles eruit te halen…

1 like

Ik merk dat het bij mij ook wel.per soort scheelt. Alle joweys, prefernce, cornel bronze, brown sugar etc geven over het algemeen stelen die ik wel in een vaas kwijt kan. Een paar stelen zijn lang geboeg voor een bloomon vaas. Maar bijv cafe au lait geeft vrijwel alleen maar kortere stelen. En soms pluk ik wel een lange steel en offer daarmee wat knoppen op :smirk:

Ik probeer bij Dahlias, zinnias, cosmea, lathyrus etc het 1-2 keer per week wel echt leeg te plukken. Dan gaat de plant juist zn energie steken in nieuwe knoppen en meer bloemen aanmaken.

3 likes

Ah thanks! Ik laat steeds alles zitten omdat ik het zo zonde vind. Haal de uitgebloeide bloemen wel weg uiteraard. Zal toch maar een boeketje maken

1 like

Meen je dit :flushed:

1 like

Zeker!! Snoeien is groeien en bloeien! Vooral met zinnia’s, lathyrus en dahlia’s. Als je pas de uitgebloeide knoppen verwijderd, heeft de plant zijn job al gedaan. Je moet juist de bloemen op tijd knippen, en je wordt beloond met nog meer bloemen!

7 likes

Mijn dahlia heeft het heel zwaar gehad met het warme weer. Met pijn in mijn hart alle zielige en hangende bloemen weggehaald. Maar dat was dus het beste wat ik kon doen :wink2:

3 likes

Ik heb twee weken geleden de helft van de tegels uit mijn tuin gewipt :muscle: (ging best makkelijk dus ik voelde me best wel sterk hahaha). Ik moet nog even wat foto’s maken van alle tegels enzo en dan kan ik het via een initiatief van tegelwippen . nl waar mijn gemeente aan mee doet, laten ophalen (tip dus voor iedereen die tegels wil weg halen).

Volgende stap is de grond heeeel goed omspitten ivm laagje zand dat er op ligt en nog een boel tuinaarde toevoegen (ik dacht eerst dat ik misschien toch iemand moest laten komen om grond te laten afgraven maar ik vond online besy veel ervaringen van mensen die het zand gewoon heel erg verdund hebben door de grond en waarbij het gras gewoon goed is aan gegroeid).
En ik denk ook wat bodemverbeteraar want de grond is natuurlijk ook heel arm.
En dan komt er een grasmat, zoveel zin in!
Ja er zal vast wel weer heermoes door heen komen, maar ik kijk er toch zo naar uit :star_struck:

Als jullie nog goeie tips hebben voor voormalig tegeltuin naar grasmat, dan hoor ik het graag!

9 likes

Heeft er iemand ervaring met een wilde tuin aanplanten? Ik zou graag mijn gazon omtoveren tot een meer natuurlijke tuin waarin het hele jaar door verschillende planten/bloemen groeien. Ik heb een kleine stadstuin van ongeveer 40m². Dus als er iemand tips heeft, altijd welkom!

1 like

Wij hebben zelf de voor en achtertuin gedaan. Achtertuin: grote vijver eruit, borders aanleggen, 2 terrassen, grasveldje, overkapping en een pergola gebouwd.
Voortuin: bestrating vervangen en extra borders gemaakt.
Was heel goed zelf te doen! Wel veel werk, maar wij zijn beide handig en de kinderen vonden de grote zandbak die de tuin een tijd was geweldig haha.

1 like

Wat leuk! Wij willen dit ook gaan doen. Zo’n 10m2 tegels eruit (zo groot is onze tuin niet) en daar gras op laten leggen. Wij hebben niet echt groene vingers dus we hebben een hovenier benaderd, maar zo krijg ik bijna het idee dat we dit zelf ook wel zouden kunnen. De hovenier schiet ook niet echt op, hij heeft werk zat nu natuurlijk. Dus misschien moeten we het ook maar gewoon zelf gaan doen.

3 likes

Ik ben echt zo blij met mijn regenton nu. Net zonder schuldgevoel de hele tuin besproeid met mijn gieter van 10 liter haha. Moest hem zo’n 8 keer opnieuw vullen wel, maar prima. Kan nu echt niet met droge ogen het buitenkraantje aanzetten. Heb nu nog driekwart regenton over!

10 likes

Door jou bericht moet ik er ineens aan denken dat ik laatst ergens las dat je in sommige staten in (waar anders) Amerika geen regenwater op mag vangen???

1 like

Regenton!! Goeie, ga me er meteen in verdiepen want alle regenpijpen gaan hier de grond in.

2 likes

Lang leve de regenton. 1 matig buitje en hij zit vol. Op mn volkstuin heb ik ook een regenton maar geen afvoer oid waar ik m op aan kan sluiten zoals thuis. Zou graag wat meer regenwater opvangen daar maar geen idee hoe

4 likes

Heh waarom zou je dat niet toelaten?? :sweat_smile:

1 like

Rainwater Harvesting Laws You Need to Know About.

In Utah en Colorado is het illegaal, heeft blijkbaar te maken met super oude wetten.
Gelukkig zijn het maar twee staten, dacht dat het er veel meer zouden zijn. We hebben het tenslotte over Amerika :sweat_smile:

En dan gaat het om ander soort regenwater 'harvesting" dan een regenton buiten zetten. Want in beide staten mag je respectivelijk 110 en 2500 gallons aan opslag hebben. Dat is 416 liter en 9463 liter. Zijn best grote regentonnen.

Ik denk dat het hier gaat om vijvers aanleggen en dmv kanalen je land irrigeren. Niet een regenton tegen je huis zetten en je moestuin besproeien.

3 likes

Wauw jaloers, onze regenton is echt al weken leeg :smiling_face_with_tear: Wij hebben ook wel maar een van 210l ofzo, toch maar kijken voor een extra ton

1 like