(Moes)tuintopic

Mooiemoestuin vind ik een fantastische site

2 likes

Moestuinadvies op insta!

3 likes

Je vooral niet gek laten maken! Ik was helemaal geïntimideerd door alle informatie over bodemsamenstelling, meststoffen, voorzaaien etc maar ben gewoon begonnen en het ging goed. Met dingen als courgette, wortel, radijsjes, sla, boontjes etc kun je weinig fouten maken :slight_smile: gooi er evt wat zonnebloemen bij en je hebt echt een leuke tuin.

8 likes

Ja dit vind ik ook een goeie tip! Ik liet me op insta ook iets teveel meeslepen haha, en was vervolgens gefrustreerd dat het niet zo mooi was als iemand die het 4 dubbele aan tijd & energie in haar moestuin stak.
Ik ga dit jaar ook weer beginnen. De moestuin heeft 2 jaar stilgelegen door verbouwing & kind, dus behoorlijk verwilderd ook. (Behalve de snijbiet, die blijft braaf omhoog komen). Ga dit jaar voor low maintance. Mijn plannen tot nu toe:
boerenkool
courgette
tomaten plantjes (ik krijg altijd stekjes uit het dorp, dus hoef relatief weinig te doen)
snijbiet
wortels
radijsjes
Een koolsoort

Iemand nog leuke aanrader? Of gekke soorten, ben ik altijd in geinteresseerd :).

Voor de rest zijn alle fruitbomen & struiken nog steeds up and running natuurlijk, maar die kunnen ook wel weer wat liefde gebruiken. Vooral de aardbeien hebben geleden onder de bouw. Die stonden precies in de lente onder de steiger dus kregen geen zon en nauwelijks water (naast fijngeplet te worden door de steiger & bouwpuin) :cry:
We hebben qua fruit een echt Betuws assorti:
appels, peren, pruim, aardbei, japanse wijnbes, kruisbessen (maar die gaan er denk ik uit/verhuizen want leveren bijna niks op) en klein beetje rode bes.

Ik vond paprika’s en pepers heel leuk om te hebben afgelopen jaar! Staan wel in een kas. Ik ga nu voor jalapeños om in te maken en piquillo (mild) en indigo rose en indigo apple tomaten. Wij hadden vorig jaar stekjes gekregen van superlekkere tomaten maar hij wist niet meer welke variant en deze leek er het meest op :joy:

3 likes

Pepers zijn inderdaad echt heel leuk! We hebben een vriezerlade vol met jalapenos, rawitjes en chilipepers van afgelopen jaar. Ze gingen zo onwijs hard haha. Mijn vriend is in ons binnenkasje nu nog anchopepers, tomaten en basilicum aan het kweken. Die laatste is echt een enorme plant dus ik ga zo even pesto maken haha.

Nu nadenken wat we buiten gaan zetten dit jaar. Pompoenen en meloenen hebben we al eerder geprobeerd maar is geen succes in onze tuin. Bessen en aardbeien doen het wel heel goed. We hebben inmiddels een sterke frambozenplant en blauwe bes staan. Maar ik zoek nog leuke groenten die het goed doen in een niet hele grote halfzonnige tuin. Iemand hier een idee?

3 likes

Oh ja, heel leuk. Ben ook gek op inmaken & fermenteren ect, dus waarom ik nog niet aan pepers en paprika’s heb gedacht haha.

@KipTokTok Bij mij deden de snijbiet & bieten het heel goed, volgens mij hebben die niet veel zon nodig. Courgette misschien ook wel?

1 like

Precies, je moet het gewoon doen en dan zie je wel. En een tuin is ook leuke trial and error. Ik had voor mn bloementuin ook een heel plan met voorzaaien en de verschillende periodes, standplaatsen en temperaturen voor ontkiemen en groeien etc voor vorig jaar. Maar het kwam er door ziekte niet van. Uiteindelijk alles direct in de tuin gezaaid en echt alles ging groeien. Toen dacht ik ook: het is dus echt zo simpel als zaadjes in de grond stoppen :joy:

6 likes

Leuk pakket! Dat word een mooie tuin aankomende zomer :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Heb zooooveel zin in het aankomende jaar in de tuin, ben van plan om voor het eerst bloemen te persen, ben weer elk weekend aan het winterzaaien, heb vorig jaar in de herfst een voortuin laten aanleggen die voor het eerst op gaat komen en kan niet wachten totdat de voorjaarsbollen op gaan komen :smiling_face_with_three_hearts: ahhhh

9 likes

Wat ben je allemaal aan het voorzaaien? Ik ga zit weekend beginnen.

Ik heb een paar verdwaalde bollen van vorig jaar die al doorkomen. Had zelf nog niks gezaaid, dus extra leuk.

3 likes

Tot nu toe ridderspoor, wilde cichorei, klaproos, bijenbrood, gevlekt bosliefje, ijsbloem, goudsbloem, strandkruid en korenbloem. Ben vergeten op te schrijven welke soorten vorig jaar het eerst ontkiemden dus dat wordt weer een verrassing haha

Wat ga jij zaaien? Die eerste opkomende bloembollen steken je enthousiasme voor de lente meteen aan hè :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Nee helemaal niet dom, heel herkenbaar! Winterzaaien is eigenlijk veel makkelijker dan binnen voorzaaien, je zaait de zaadjes in een grote lege fles waardoor een soort minikas ontstaat. Die fles laat je zonder dop buiten staan en na een paar weken groeit de plant:

Omdat deze planten de kou al gewend zijn hoef je ze niet af te harden. Het is wel handig om zaadjes te kiezen die goed tegen kou kunnen, zoals bijvoorbeeld viooltjes en ridderspoor

8 likes

Leuk, ben benieuwd hoe het je bevalt! :smiling_face:

Dit is een fles van vorig jaar met per ongeluk veel te veel klaprooszaadjes haha

2 likes

Oh leuk zeg! Dit ga ik ook proberen! Heb geen zin in bakken binnen maar dit is prima.

1 like

Wat een leuke tip! Ik kende dit ook helemaal niet.

Wij zijn afgelopen zomer verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Ik heb mbv de masterclass van May&June zelf een ontwerp en beplantingsplan voor de tuin gemaakt. In het najaar alles aangeplant incl heel veel bollen. Kan ook echt niet wachten om het te zien bloeien en groeien dit jaar. Hopelijk pakt het allemaal een beetje goed uit. De eerste bollen komen iig al op :star_struck:.

7 likes

Die ga ik opzoeken - ken alleen de NL namen van de standaard bloemen :upside_down_face:

Ik heb een paar wilde bloemen mix, poppy’s, sweet peas en zonnebloemen die ik in mei buiten zaai.

Dit weekend wil ik aubergine, tomatillo, tiny tim tomaten voorzaaien.

1 like

Ik had vorig jaar 3 plantjes gezaaid voor cantaloupe meloen en deze deden het alle 3 heel goed. De een had meer vruchten dan de ander. De eerste paar waren erg groot en erna wat kleinere. De meloenen zijn klaar wanneer je ze ruikt en zijn zoveeeeel anders qua smaak dan in de winkel waarbij ze onrijp geplukt worden.
Ik ben er helaas achter gekomen dat ik niet tegen meloen kan :smiling_face_with_tear:
Oogmeloen zijn ook meloenen die het goed doen. Maar vond ik zelf minder in smaak dan cantaloupe. Die waren gekocht bij een kweker.

4 likes

Dat klinkt goed! Welke tomatillosoort ga je zaaien?

En hoe ondersteun jij de sweet peas? Ik heb per ongeluk zo’n mega hoge variant gekocht maar ik heb geen idee wat nou de beste constructie is haha

Ik heb een soort ‘obelisk’ (google sweet pea obelisk) gemaakt van bamboestokken. 5-6 stokken in een rondje in de grond prikken en bovenaan vastbinden. En dan heb ik nog wat extra touw waar de plantjes zich aan vast kunnen grijpen. En dan rond elke stok een paar zaadjes planten. Mijn moestuinbuurvrouw heeft gewoon een stuk gaas tussen 2 palen, werkt ook prima (denk beter dan mijn constructie, maar ik wilde even een andere vorm in mn tuin dan weer palen+gaas)

4 likes