(Moes)tuintopic

Ja heb dat hier ook al een paar keer gezien! Heb nog overwogen broccoli te kopen maar kon het even niet goed meenemen

2 likes

Haha, tuinieren is ook wel een beproeving van je geduld :smiley:

1 like

Ik vind zaaien wel ook echt deel van de lol (plus voordeliger) maar niet alles is even makkelijk. Wortels kun je trouwens wel echt beter direct zaaien op de plek waar je ze wil hebben en niet als kleine plantjes kopen. Je beschadigd snel de wortel van het plantje en dan komt er geen fatsoenlijke wortel meer.

3 likes

Ik denk dat het dan uitmaakt of je ze in een kas zet of niet. Onze tomaten gaven vorig jaar nog best veel vruchten in september/oktober in de kas. Denk dat het buiten te koud en nat was voor ze.

4 likes

Bij voorkeur koop ik ook miniplantjes van een bio kweker in de buurt, want dan kan ik direct beoordelen of ze er gezond uitzien. Daarnaast ben ik zo barslecht in zaaien dat 9/10 plantjes niet in de tuin terecht komen uiteindelijk. :sweat_smile:

Vorig jaar mijn tuin gedaan maar mis echt een stukje voor een moestuin. De voorkeur ging naar gras ivm de hond, die daar gelukkig heel blij mee. In de borders bloeit en groeit vanal van bloemen en fruit.

Nu heb ik een smalle strook van 40 cm diep en 2 meter lang en heb ik het idee om zoiets te gaan maken met fruitkisten.

Zou het wat zijn? Zou vooral graag sla, tomaatjes, radijsjes, spinazie en wortels willen doen.

10 likes

Jaa tuurlijk, er zijn zo veel ideeën voor verticaal (moes)tuinieren, vind dat altijd zo leuk staan ook, zeker doen :slight_smile:

1 like

Daarom overzaai ik. En dan vind ik het zielig om ze niet allemaal in de tuin te planten

3 likes

En die aardbeien kun je weer stekken! Zo hoef je geen nieuwe meer te kopen

1 like

Shit ik ben iets te laat met de boom snoeien, hij is al helemaal aan het uitlopen… ben ik te laat of zal ik dit weekend gewoon snel snoeien? Heel erg maar ik weet niet eens wat voor boom het is, dit is een jong blad maar ze worden natuurlijk stukken groter dan dit

Ja je komt heel wat ideeën tegen, alleen even ook zien dat met dat stapelen dan alles ook een beetje zon krijgt. Ik ga eens rekenen hoeveel kratten ik nodig heb.

Ik zei vandaag nog tegen mijn moeder ik vind het gras maaien en frutten in de tuin echt veel leuker dan de afwas, haha… Van mij had mijn tuin wel 4x zo groot gemogen! En dan hoor ik vriendinnen dat ze tuin gaan doen en hoor ik alleen maar tegels van voor tot achter… aaaaaaah!

5 likes

Misdaad tegen de natuur :sob:

2 likes

De zonnebloemen zou ik snel buiten planten, diep genoeg zodat ze rechtop staan. Binnen gaan ze nu te zwak worden als ze al zo lang zijn.

Ik heb 2 oleanders van vorig jaar staan waar nog knoppen in zitten die niet open zijn gegaan. Ik twijfel of ik die er uit moet knippen. Ik lees verschillende adviezen online.

Haha ja alle adviezen zijn ook anders. Maar ze voorspellen geen vorst komende weken, dus ik heb ze in mijn tuin gisteren ook buiten geplant.
Vorig jaar had ik hele mooie met veel vertakkingen.

24 likes

Ik heb 2 weken geleden dahliabollen binnen gepoot om ze alvast voor te trekken maar er gebeurt niks? Het waren enorme bollen dus ik heb ze in een pot gedaan waar ze niet heeel veel ruimte hebben maar ik wil ze toch buiten planten half mei. Herkent iemand dit?

M’n nagelkruid heeft er al zin in :smile: ik ga elke dag een paar keer kijken en elke keer is ie mooier

15 likes

Ja dahlia’s. Die laat ik in de winter gewoon in de grond zitten afgedekt met wat compost en bladeren. En dan geef ik ze pas weer water als ik een teken van leven zie, dus heel gemakkelijk!
Heb dit jaar veel verschillende kleuren erbij geplant, dus ben benieuwd.

@mercurysummer die is leuk en zie je niet zo vaak!

2 likes

Ligt eraan wat je koopt. als je nu perkgoed koopt wat al in bloei staat, is dat in de zomer niet meer mooi.

1 like

Nee hè? Best wel jammer eigenlijk! Heb ook nog knikkend nagelkruid staan maar die begint nu pas uit te lopen. Die gaat er uiteindelijk zo uitzien:

5 likes