(Moes)tuintopic

Oh dat is hem! Obsidentify herkende hem niet. Ben benieuwd naar de stank als ie bloeit :roll_eyes:

2 likes

Oh zo irritant! Ik kwam er vanmorgen ook achter dat een of meerdere slakken vannacht de weg naar m’n kas heeft gevonden. 8 zinnia-zaailingen helemaal opgevreten. :cry: Kutbeesten.

2 likes

@Tamara Ja dat is volgens mij al gebeurd :sob: het waren kleintjes en grote slakken

@George het zijn bloemen dus niet eetbaar gelukkig.

1 like

Ik deed gisteravond nog een klein rondje langs alle plantjes en ik heb zonder grap tientallen slakken gezien :cry: ik zet ze altijd een eind buiten de tuin maar het waren er te veel dus vanochtend was er weer een boel opgegeten

Zou het goed begrijpen als je er een keer klaar mee bent en korrels gebruikt :smiling_face_with_tear:

Edit: heb er net weer 32 (!) weggezet

3 likes

Weet iemand wat dit voor plant is? Ik dacht een vlinderstruik maar die staat ernaast. Google zegt een Japanse onkruidsoort.

Mijn andere ziet er ook anders uit. Misschien heb ik twee soorten :joy:
In het ergste geval moet ik op de bloemen wachten.

Volgens mij zitten de bloemen van vorig jaar nog onder bladeren. Ik zou ook zeggen een vlinderstruik.

2 likes

Oh dat zou best kunnen eigenlijk, thanks

Ik heb deze week een afspraak voor een tuinontwerp. We hebben een tuin op het noorden, met achterin een schuur. Juist op die plek is meestal wel zon, dus ik wil de schuur slopen en een terras maken daar, maar ik twijfel steeds of ik daar dan een eettafel zou willen neerzetten of juist een chillplek waar je lekker wijn kunt drinken met een boek. Er is waarschijnlijk niet genoeg ruimte om beiden te doen zonder te proppen, dus één van de twee komt dan op een schaduwplek. Wat zouden jullie aanraden?

Mijn padron peper zaadjes kiemen niet terwijl ze al wel een paar weken staan. Iemand tips? Ik heb ze gewoon in aarde geplant in een kas op mijn vensterbank.

1 like

Misschien heb je ze te diep gezaaid? Als het nu een paar weken terug is zou ik een nieuwe poging wagen. En is de grond alle tijd licht vochtig geweest? Niet te nat want dan rot het weg en niet te droog want dan ontkiemen ze niet of gaan ze gelijk dood.

Edit; ik weet niet hoeveel zaadjes je nog hebt maar je kunt ook een deel proberen te ontkiemen in een koffiefilter of tussen keukenpapier. Moet je even een YouTube filmpje zoeken voor de uitleg. Schijnt ook goed te werken.

1 like

Heeft iemand hier ook groene asperges in de tuin, en zo ja, hoeveel klauwen heb je geplant? Ik heb hier mijn zinnen op gezet en ben nu al hyped voor groene asperges volgend jaar

1 like

Als je moet kiezen zou ik gaan voor de chillplek. Je zit veel vaker in de zon dan dat je buiten eet. En dat kan ook met een bordje op schoot

1 like

Chillplek in de zon! Wij hebben trouwens een opklapbare eettafel gekocht. Die hebben we zo neergezet als het moet. Is van ikea, in hetzelfde hout als de tuinmeubels.

1 like

Ik heb witte en ik heb 5 kluwen gezet.
Nog geen idee wat het gaat doen, dit is het eerste actieve jaar.
Dus ik moet nog wat gaan oefenen met steken en asperges zoeken.

1 like

Zijn je tuinmeubels heel zwaar? Ik draai alles gewoon om. Als ik zin heb om te chillen zet ik de bank er neer en als we er willen eten komt de tafel er te staan.

1 like

Hmm ja ik heb nog geen loungeset nu maar zat te denken aan iets met hout/wat groters en de eettafel komt dan aan de andere kant van de tuin, tegen het huis aan. Maar loungen achterin in de zon lijkt me idd wel het fijnste!

1 like

Vorig jaar heb ik al een begin gemaakt aan de tuin makeover. Tegels eruit getild :muscle:
Een schommel neer gezet (in ingegraven plastic emmers en daar beton in gegoten, dus zit muurvast hahaha) en daar wat klimop overheen laten groeien. Ik hoop dat uiteindelijk de hele schommel vol klimop zit.
En nu heb ik eindelijk (!) alle grond minimaal 30 cm omgespit. Ik heb er graszaad overheen gestrooid en ik heb klaverzaad besteld (die tip had ik oa hier gelezen!). Ik ben benieuwd of het iets gaat worden, maar anders kan ik altijd nog een grasmat bestellen.
Ik ga me inschrijven bij het tegelwippen in mijn gemeente, dan worden de tegels gratis opgehaald :blush: (die staan een beetje in de weg ook haha).

Het ziet er verder nog een beetje zielig uit. De schuur wordt geel en de schutting wordt blauw. En dan nog nadenken over wat beplanting langs de schutting. Maar eerst dat gras en de verf klus :smiling_face:
Ik heb echt zin in een seizoen met meer groen in de tuin :grin:

foto van huidige situatie

16 likes

Vorig jaar hebben we een tuinontwerp laten maken (meer gras en groen en organische vormen) en dat is een paar weken geleden aangelegd. De beplanting is zoveel mogelijk inheems en biologisch, en er is een bloemrijk grasmengsel gezaaid. Alles moet nog groeien maar het is echt al een enorm verschil.

Voor & na

Voor:

Na:

Voor de tuinstoelen zijn we het niet helemaal eens over de kleur, en twijfel ik zelf ook wel. Wat zouden jullie doen? Heb even wat gras erbij geshopt.

• Donkergroen
  • Lichtgroen
  • Roze/terra

0 stemmers

6 likes

Als je 4 of 6 tuinstoelen wil is het misschien wel leuk om meerdere kleuren te kiezen

5 likes