(Moes)tuintopic

Even andere vraag. Hoe zijn de flagstones bij jullie gelegd. Bij ons op zand en daarna gevoegd. Maar 1,5 jaar later, veel scheuren in de voeg en op stukken gewoon kapot. En geen garantie meer.

Ik las net ook je andere bericht en wij wilden eerst ook flagstones want prachtig! Maar onze tuinman heeft toen geadviseerd om het niet te doen omdat we hier op veengrond wonen en dat verzakt heel snel. Dan zouden we idd elke twee jaar de voegen opnieuw moeten doen. Dus als je er nu al last van hebt wil ik je alleen waarschuwen dat de ondergrond mogelijk een probleem is en je aan de gang blijft :frowning:

1 like

Hmmm ik heb werkelijk geen idee wat onze ondergrond is. Maar fijn dat je gewaarschuwd werd. Misschien is dat ook bij ons.

1 like

Bij ons ook op zand, dus ik vrees dat het terras inderdaad zal verzakken met de tijd. Zijn de scheuren heel erg bij jullie?

1 like

Straatwerk wordt toch altijd op heel veel zand gelegd? Volgens mij komt het vooral door het voegen dat je scheuren gaat zien. Hoeveel het verzakt heeft te maken met de ondergrond onder dat zand: klei/veen etc

@Issaaa oh heel leuk! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat dit jaar, eerste jaar zijn ze nog iets kleiner geloof ik. Als je zin hebt om een update te geven later dit jaar: heel graag!!

1 like

Flagstones meestal niet. Op gestabiliseerd zand (is vermengd met cement volgens mij) of op andere vormvaste ondergrond.

1 like

Bij ons iig geen problemen met plassen water…

1 like

Ja op 1 plek best wel wat. Maar vooral stukjes die afbrokkelen zijn echt vervelend

Volgens mij loopt er wel iets door de voegen heen maar moet er wel echt extra goed rekening worden gehouden met afschot. Maar dat moet met gewone tegels ook. Zie gewone tegels trouwens ook steeds vaker vastliggen in een soort cementvoeg

Ik wil van oude tegels in de voortuin een bankje maken om potten op te zetten. Mooie manier om tegels die over zijn te gebruiken en van een pallet die nog weg moet ga ik dan de bovenkant maken en donker beitsen. Helemaal zin in.
Plaatje van idee:

8 likes

Heeft iemand van jullie ervaring met passiebloem, clematis of kamperfoelie tegen een muur die alleen 's ochtends vroeg een paar uur zon heeft?

Wij hebben een clematis rubens tegen een muur op het zuiden en die doet het qua bloei prima en groei ook.

Onze tegenoverburen hebben een ondiepe voortuin (>2m) en hebben tevens een clematis rubens bij hun het en die bloeit tevens een keer per jaar mooi!

Edit: tuin van die buren is dus op het noorden.

1 like

Top, dan gaat ie hier vanmiddag de grond in!

Ja doen! Ik heb een clematis (apple blossom) in een hoekje staan waar nooit zon is. Eerlijk: de eerste 3 jaar had 'ie het zwaar en geen bloemen. Een paar weken geleden wilde ik m weggooien maar ineens zag ik een hele nieuwe uitloper, is 'ie enorm gegroeit en nu in bloei

2 likes

Mijn tuin is jachtgebied geworden van een sperwer :cry:

Ik vond net een onthoofde merel en zag hem op een afstandje toekijken hoe ik de crime scene opruimde. Hebben jullie tips om hem weg te krijgen? Ik wil mijn leuke musjes en meesjes houden.

1 like

Oh ja als het de kat van de buren was, die ook regelmatig in de tuin zit, dan had ik hem met vogellijkje en al door hun kattenluikje heen geduwd haha.

Heb gelukkig wel wat heggen en een enorme conifeer waar de mussen dol op zijn, dus ik ga er maar ff vanuit dat dit een incident was. De sperwer zag er zelf not amused uit dat ik zijn maaltijd had verstoord.

Ja of anders zaailingen kopen! Lifehack van Ovenschaal geloof ik

1 like

Ik heb met deze methode paprikazaadjes in anderhalve week ontkiemd. Geeft veel meer controle dan gewoon in aarde stoppen.

3 likes

Nee ruikt een beetje naar bos. Heb twee keer vier pallets aan elkaar geschroefd en soms zet ik het over. Voor optimale compostering moet er nog een derde bak bij, nu tyf ik regelmatig vers materiaal op de hoop die al bijna compost is :grimacing:

1 like

Egels :smiling_face_with_three_hearts: :smiling_face_with_three_hearts: Dit was die van ons vorig jaar.

15 likes