(Moes)tuintopic (Deel 1)

Een tip, waar je niet om hebt gevraagd :sweat_smile:, bij sommige gemeentes kun je je tegels aanmelden. Hier in Amsterdam komen ze een keer per maand, vanaf maart tot einde van het jaar, tegels gratis ophalen.

5 likes

Ja hier ook!
Ik ga die stuksla methode gebruiken want krijg er niet eens een paletmes tussen, zo strak zitten ze op elkaar.

2 likes

Toevallig viel het me vandaag op dat de kapucijners die ik direct in de grond heb gezaaid een bredere stengel hebben en dus steviger staan. De voorgezaaide knakken sneller in vroege fase. Maar verder doe ik wel echt 90% voorzaaien want mijn volkstuin wordt belaagd door slakken, koolwitjes, vogels, veenmollen en mollen. Het is een strijd😅

6 likes

Zoooo deprimerend hoe zo’n klein, zwak blopje alles kan verpesten.

3 likes

@babushkababy en @Taichung dat belooft wel wat haha. Ik ga het gewoon doen en dan kijken wat het haalt.

@Fishing even hier anders ga ik off topic in andere topic. Inhakend op je gras post:

kun je je tips met me delen. Mijn grasmat ziet er niet uit! Hij heeft kale plekken, maar die zijn niet groot genoeg om de grond los te woelen en gras te zaaien. Zijn het ook ook teveel plekken voor. Het is gewoon geen mooie volle grasmat.

Vorig jaar in de hitte zijn er graszoden geplaatst.

3 likes

Haha dat durf ik hier amper want ik kan echt nog geen onverwoestbare kamerplant in leven houden :rofl::+1:t3:
En wat ik nu gedaan heb is op basis van TikTok & Google, maar hieronder het stappenplan. Nu afwachten of er wat groeit.
Ons probleem was vooral heeel veel mos en kale plekken.

Samenvatting

Het plan

1. steken van onkruid
  2. Harken harken harken (mos)
  3. Verticuteren (horizontaal en verticaal diepste stand)
  4. IJzersulfaat spuiten
  5. 2 dagen intrekken bij droog weer
  6. Harken van laatste mos
  7. Gaten maken met 4-tand-vork, elke 10cm. Grond los wrikken
  8. Grasmaaien en harken
  9. Royaal Graszaad zaaien (heb 120m2 graszaad voor zo’n 40m2 gebruikt :rofl:…)
  10. Compost
  11. Wacht op regen
  12. Geniet van Gras!!!
5 likes

Ze staan weer in bloei :heart_eyes:

Wil ze in de grond gaan zetten maar moet er nog plek voor maken

13 likes

Ik had 2 weken terug wat bonen in de tuinkamer in potjes gezaaid, vorig jaar was een deel opgekomen dus ik dacht ik doe er lekker veel
Heb nu zo een 70 bonenplantjes denk ik

5 likes

ik heb geprobeerd het juiste topic hiervoor te zoeken en ik kom dan denk ik hier uit
we moeten een nieuwe tuinset en ik wil eigenlijk zon vrolijke als bv dit

en daar moet dan in de herfst een hoes overheen, maar hoeveel onderhoud vraagt dat tussen de bedrijven door? neem aan dat je dit niet moet afdekken als het gewoon een keer regent toch?

Nee joh, gewoon af en toe even het vuil eraf halen met een doekje, en inderdaad in de winter afdekken.

Heeft iemand tips waar je biologische tuinplanten kan kopen? Van mijn zoektocht op internet word ik nog niet heel enthousiast en maakt het verleidelijk om gewoon naar het tuincentrum om de hoek te gaan.

Ik zou even googlen of er een kwekerij in je buurt is, die zijn vaak wel biologisch

2 likes

Hier kan je ze vinden, de biologische kwekerijen: Locatieoverzicht - Biotuinwijzer.nl

4 likes

https://cropsie.com/ ik heb laatst deze site ontdekt
staan ook kleine stekjes en plantjes tussen (iig bij mij id buurt)

2 likes

Sprinklr? In ieder geval goede ervaring mee maar je plantjes zien er in het begin als je ze net hebt echt niet uit omdat ze niet poezelig in een kas worden gekweekt.

5 likes

@Kermit Hier ook goede ervaringen met Sprinklr!

1 like

Plantwerk, sprinklr en esveld hebben echt een mega assortiment. Ik heb daar bijna alles van het beplantingsplan uit mijn tuin kunnen vinden. Verder zoeken naar lokale kwekerijen. De meesten hebben wel een website uit 1780 dus dasr moet je ff doorheen kijken. Op bijv may & june vind je een hele lijst met lijst met lokale kwekerijen.

Ik heb vandaag van plantwerk een hele doos bestelde planten binnengekregen en dat verzenden ging echt supergoed. Planten worden goed verpakt en niets is stuk gegaan oid. Appeltern heb ik ook wel eens besteld maar weet niet of dat bio is

5 likes

Precies, daar moet je echt doorheen kijken. Een nu nog klein plantje gaat deze zomer echt nog bloeien. Die bloeiende dahlias die nu in het tuincentrum staan liggen over een paar weken allemaal in de kliko

1 like

Ik zou kijken of je een aluminium tuinset kunt vinden. Metaal gaat uiteindelijk toch roesten, ook wanneer het met een roestwerend product behandeld is.

1 like