(Moes)tuintopic

Bedenk met het kiezen voor potgrond dat in de meeste soorten turf zit verwerkt. Mooi spul voor je planten, maar heel slecht voor de natuur waar het gewonnen wordt.
Hier een goed artikel met uitleg:

Biologische potgrond heeft vaak ook turf!

8 likes

Zo

Onze bakken bloeien aardig. En die geur…. Zo heerlijk :smiling_face_with_three_hearts:

Ik wil een blauwe regen planten. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke soort is het beste, het mooiste, ruikt het lekkerst, geeft de grootste bloemen en laat zich makkelijk aanplanten? Internet staat er vol mee, maar het duizelt mij voor de ogen met al die Latijnse namen haha.

7 likes

Ik ben op zoek naar een terras alternatief voor in mijn stadstuintje. Momenteel heb ik een gras oppervlak van ongeveer 30m2, met een laag muurtje rondom de tuin. Achteraan willen we een zit/ligmeubel zetten, maar liefst niet op gras als ondergrond want dan wordt het een grote modderpoel. Momenteel kan ik enkel aan opties met verharding denken maar ik zou graag geen extra beton of stenen in de tuin plaatsen. Ook heb ik al aan boomschors gedacht, maar ik weet niet of dit een goede ondergrond zou zijn. Heeft iemand nog een goede en ecologische suggestie?

Om een idee te geven wat we willen plaatsen:

2 likes

Vlonders of iig iets van hout zou ik doen. Geen idee hoe je tuin eruitziet maar wellicht een verhoogde vlonder?

2 likes

Grind of perziksteen? Grind laat water heel goed door. Als je er grindmatten onder legt zak je er ook niet in weg

2 likes

Vorige week hebben we het hier nog gehad over Blauwe Regen, lang verhaal kort, mooi, gemakkelijk aan te planten, groeit als een tiet en best veel snoeiwerk! Maar zó mooi!

2 likes

Van perziksteen had ik nog nooit gehoord maar lijkt wel een goede optie! Is ook wat gezelliger dan grind. Ook @Chicago bedankt voor de tips! Eens bekijken wat de opties zijn om het te verhogen.

Volgens mij moet je opletten dat je een bloeiende koopt toch? Want anders kan het jaren duren voor hij bloeit.

Toevallig heb ik van de week een blauwe regen geplant. Ik heb de Prolific, want daar had ik over gelezen dat die het lekkerst schijnt te ruiken. Volgens mij zijn ze allemaal makkelijk aan te planten. Als de plant maar op een zonnige plek wordt gezet.

Iemand nog een tip voor een vaste klimmer die goed bestand is tegen slakken? Ondanks elke ochtend slakken rapen (ze zijn nu gelukkig nog klein) is mijn beginnende clematis al helemaal kaalgevreten door slakken. Vorig jaar heb ik hem geplant en toen ging het goed maar er zit nu al geen blaadje meer aan. Ik had hem in combi met lathyrus maar die laatste mag helaas geen twee keer opdezelfde plek. Daarom ben ik op zoek naar een leuke klimplant voor tegen een muur op het oosten met ochtendzon, liefst geurend en slakkenproof!

1 like

Dat valt wel mee, wel moet je dan de grond even goed bemesten (compost) of een dikke laag extra potgrond of iets doen. Er is trouwens ook een vaste latyrus, en die ruikt ook nog lekker!

2 likes

Toscaanse jasmijn? Blijft het hele jaar groen en groeit vrij snel. Ik heb geen idee of slakken ze graag eten, heb bij de 2 die ik in de tuin heb nog niets gezien de afgelopen jaren

4 likes

Heeft iemand nog een slimme (budgetproof!!) hack of simpele diy voor een grote plantenbak?

Zo belachelijk duur allemaal.

Zelf zat ik te kijken naar een grote bouwemmer. Die kosten niet zoveel en daar kan echt een grote plant in. Volgens mij zitten grote olijfbomen daar ook vaak in (of het lijkt erop)

Een oude wasmand, boodschappenkrat

1 like

Marktplaats in de gaten houden. Vaak kun je oude materialen gratis afhalen

3 likes

Bij de kringloop vind ik vaak wel goedkope potten!

1 like

Action, maar ligt eraan hoe groot je zoekt

1 like

Jaa hoop ooit zo’n mooie grote mediterraanse pot te scoren op mp of kringloop maar nog nooit iets tegengekomen helaas

Padvast is misschien ook een goede optie! Duurzaam, goed water doorlatend en iets meer terrassig dan echt grind. Ziet er ook mooi natuurlijk uit

1 like