(Moes)tuintopic

Van de makkelijke moestuin vooral, ook gewoon simpel tomaat. Alleen de bloemzaadjes komen uit.

Oh kak die heb ik net allemaal besteld haha

2 likes

Hmm zou je ze te diep kunnen hebben gezaaid of te nat /droog gehouden kunnen hebben? Ik heb mijn pompoenen weg laten rotten :sob:
Mijn ervaring is dat bloemen veel minder miepig zijn vergeleken met groenten.

1 like

Tomaat is geduld hebben, dat duurt bij mij vaak wel langer dan een week. Met extra warmte gaat het wat sneller maar dan na het ontkiemen wel terug naar gewoon kamertemperatuur en goed licht anders krijg je van die lange iele plantjes.

2 likes

Waar heb je de zaadjes neergezet? Mijn tomaten staan voor een raam op het zuiden en met een doorzichtige plastic kap op de zaaitray. Ze kwamen na ruim een week uit.

Hier zijn de tomaten wel uitgekomen en nu 2cm lang ongeveer, maar ze gaan laaaangzaam joh

1 like

Bij mij ook voor het raam maar misschien is het inderdaad te koud. Ik doe vandaag een kap eroverheen voor het kaseffecf.

1 like

Mijn dahlias zijn dit jaar ook echt meeeeeeega traag met voortrekken. Ik heb ze in de kas staan, dat zal wel schelen tov in huis. Maar na een week of 3/4 ga ik nu eindelijk wat zien.

Hopelijk helpt het. En in wat voor grond staan ze? Mijn zaadjes kiemen veel beter in zaai en stekgrond (evt vermengd met vermiculiet) dan in potgrond met al die grove brokken.

1 like

Ik maakte me al zorgen over de dahlia’s die buiten staan, maar het is dus vrij normaal dat ik nog helemaal niks boven zie komen?

1 like

Dat kan echt nog wel 1-2 maanden duren!

Edit: even gekeken naar afgelopen jaar en toen plukte ik begin juli mn eerste dahlia, en die was van een plant die binnen voorgetrokken was

3 likes

In de voorzaai aarde van de makkelijke moestuin.

Wat denken jullie? Google helpt me niet. Schimmel of eitjes van iets?

1 like

Ik zou zeggen schimmel/paddenstoel? Heb je gezaaid in van die ‘afbreekbare’ potjes? Dan heb je dat al snel.

1 like

Gelukkig ben ik niet de enige! Bij mij zijn ze nu zo’n 5 cm. Ik heb foto’s van jaren terug dat ze nu al op kniehoogte waren, geen idee wat ik toen anders deed vergeleken met afgelopen jaren.

1 like

Slakkeneitjes denk ik

2 likes

Ja lijkt mij ook! Zou het asap weghalen.

Over slakken gesproken, gisteren had ik ein-de-lijk tijd om die aaltjes op te zoeken die een aantal mensen hier aangeraden hebben, maar klinkt best gruwelijk :sob:

1 like

Oef! @Hendrik
Google laat geen bruine eitjes van slakken zien en in theorie had ik een slak moeten zien in huis.
Maar ik weet dat ik morgen even aan de slag ga (ben vandaag pas weer in het donker thuis).
Thanks!

Voor wie hier een volkstuin / grote (moes)tuin heeft: hoeveel liter regenton hebben jullie en kom je daarmee uit in de zomer? Ik heb twee van die blauwe vaten, gok 100L per stuk. Ik denk eraan om er nog twee bij te zetten. De ruimte heb ik en ik wil het liefste in de zomer ook gebruik maken van mijn regentonnen i.p.v. het water via de aansluiting.

Ik had mn telefoon op grijs, en dan zijn de bolletjes wit. Lijkt nu toch anders dan slakkeneitjes. Zie je een bepaalde structuur of is het heel glad?

1 like