Voor mij werkte kaneel niet! Aaltjes heb ik 1x geprobeerd maar loste het ook niet op, maar misschien heb ik het verkeerd gebruikt ofzo.
Ik heb goede ervaringen met een laag zandbakzand op de grond leggen, en zo’n sticker die je in grond steekt pakt het niet bij de oorzaak aan, maar verminderde het probleem toch ook wel hier.
Durven jullie het al aan om nieuwe plantjes te planten?
Wil morgen graag naar het tuincentrum, maar ijsheiligen is pas over 4 weken…
Ja hoor, zolang planten niet extreem vorstgevoelig zijn kan het gewoon. En met dit veranderende klimaat zeker.
Ik heb het er gisteren gewoon op gewaagd @Nova, ik hoop maar gewoon op het beste. Ze komen van de kwekerij en driekwart stond daar gewoon buiten, dus het leek mij wel te kunnen.
Ik maak sinds begin februari elke week een foto van de tuin om uiteindelijk een timelapse te maken, echt bijzonder om te zien hoe hard het gaat. Twee weken geleden was het wel al groen maar nog best kaal, en nu hebben we een echte jungle.
Ik had ook een tijdje terug een appelboompje geplant maar ik zie nu pas hoe onze zes meter hoge vlierbloesem die compleet overschaduwt, dat was bij het planten helemaal nog niet. Dus die moet in de herfst ook maar flink gesnoeid worden.
Heeft iemand nog tips hoe je makkelijk mos van tegels kunt verwijderen? Wij hebben allemaal klinkers in de tuin en het is echt een pokkewerk om dat allemaal met een schraper te doen.
Ik las iets over dat je groene aanslag goed kan verwijderen met groene zeep
Superleuk!!
Water vermengd met beetje groene zeep en een beetje soda.
Soda is alleen wel schadelijk voor sommige planten en sommige tegelsoorten (marmer o.a., maar ik ga ervanuit dat je dat niet in de tuin hebt liggen).
Is niet de meest milieuvriendelijke optie denk ik, maar dat is zelf mos verwijderen en krabben en dat is gewoon echt klotewerk.
Ik doe nooit veel van beiden in een 10 L emmer water, kiep het over het terras en borstel het dan even goed in. Na een paar dagen is het mos en algen bruin en kan je het wegvegen.
Onorthodoxe methode om mos te verwijderen: met een sneeuwschuiver over de tegels heen rossen
Dat gebruik ik altijd om onkruid tussen de voegen te verwijderen. Werkt vast ook voor mos.
Hoef je niet door de knieën en je pakt in een keer een grote oppervlakte mee.
Ik denk dat het beter werkt bij grote tegels. Onze tegels liggen er ook al duizend jaar denk ik en zijn helemaal schots en scheef waardoor dat minder werkt. Anders is het wel een goede oplossing.
Ik ga in ieder geval met groene zeep en soda bezig, bedankt voor de tips. Ik had zelf nooit de link gelegd dat groene aanslag = mos lol.
Wat heeerlijk. Ik heb net een toscaanse jasmijn geplant die hopelijk tegen de overkapping aan gaat groeien. Ruikt ook zoooo lekker, laat staan als ie straks groter wordt!
De makkelijke moestuin is dan denk ik handig! Je kunt wel zelf in kaart brengen waar en hoe lang er zon is. En zij hebben ook een moestuin app die je per soort zegt wat je moet doen en wanneer, kan echt heel fijn zijn
Ik moet wel eerlijk zeggen dat er een grote kans is dat de kostenbesparing je tegen gaat vallen. Ja je hoeft van de zomer een paar weken geen groente te kopen, maar onder de streep gaat er ook veel geld in. Dus je moet het ook een beetje voor de hobby doen anders is het gauw niet meer leuk
@marfskitchengarden op Instagram vind ik leuk om te volgen. Ze maakt leuke filmpjes vind ik. Zelf doe ik al die eetbare dingen niet, lukt me toch niet en is zonde van mn tijd en geld. Maar kijken hoe iemand anders het doet is wel leuk
Het mooie van een moestuin is dat de meeste dingen 1jarig zijn. Dus wat dit jaar niet op de juiste plek blijkt te staan kan je volgend jaar elders neerzetten.
https://makkelijkemoestuin.nl/ is wel een makkelijke manier om te beginnen. als je goedkoop wil kan dat ook prima zonder de speciale bakken en grondmix.
https://www.mooiemoestuin.nl/ Diana heeft een bak aan informatie verzameld op haar website.
Ja eens en je bent niet alleen geld kwijt maar ook aardig wat tijd, als het je echt om het geld te doen is kun je beter een bijbaantje voor een x aantal uur erbij doen. Maarrrrr het is natuurlijk wel super leuk om groenten en bloemen te kweken en dat is ook vooral waarom je het gewoon moet proberen. Zo’n kanaal wat je aan de hand neemt ken ik niet maar ik denk dat spicy moustache op YouTube je misschien wel inspiratie kan geven hoe je dingen kunt hergebruiken en van een tuin optimaal gebruik kunt maken @Sedana
Er wordt best vaak gevraagd of we in de zomer dan minder boodschappen hoeven te doen en ik hoef inderdaad een maand lang geen courgettes te kopen omdat ik omkom in courgettes, maar als je bedenkt hoeveel tijd het kost om de moestuin helemaal bij te houden maandenlang bespaar je echt niks. Je moet het inderdaad vooral doen omdat het leuk is.
En daarnaast, leuk dat ik dan geen courgette hoef te kopen omdat ik die zelf kan oogsten, maar op dat moment zijn de courgettes in de winkel ook super goedkoop omdat het dan het seizoen is. Dus qua besparing valt het inderdaad allemaal best mee.
Oh ik ben weer gestopt met al die moestuinaccounts op insta te volgen. Krijg er helemaal stress van. Ik ben toch meer een mooi weer ‘kijk maar wat je waar in de grond stopt’ tuinierder, en als ik dan die georganiseerde bakken zie en elke dag geconfronteerd wordt met al hun groen dat al wél heel hard gaat krijg ik helemaal stress
Ik heb dit naar allemaal duurdere zaadjes gekocht en ze komen gewoon niet uit. Nu al de tweede keer en na meer dan een week niets.
Oh wat stom! Wat voor zaadjes heb je gekocht en van wat voor merk?
Edit: ik ben meestal niet zo onder de indruk van buzzy zaad. Wel altijd heel blij met zaad van de bolster.