(Moes)tuintopic

Gewoon zo’n houten eendentrapje zoals je in het park ook wel eens ziet? Hier staan tips om er heel eenvoudig eentje te maken:

3 likes

Zoiets? Das volgens mij gewoon een steen.

2 likes

Yes dank voor de tips allen! Ik ga nog even bedenken wat ik uiteindelijk precies ga doen maar to be continued :wink:

Ben ik weer. Jullie hebben vast tips! Na heeeel veel werk heb ik dat kleine tegeltje er uit gekregen (hij vastgeschroefd, er zat daar ooit een uitbouw :sweat_smile:) omdat ik er een border wil maken. Maarrrr wat ik even vergeten was maar wel wist is dat het muurtje óp de grindtegels staat (muurtje is denk ik ook nog resultaat van de vroegere uitbouw.

Ik kreeg al als tip dat ik de tegels met een hakhamer kon kapotbikken, maar dat vind ik best prijzig om te huren (en wat spannend haha) voor een paar tegels. Ik kan er natuurlijk ook een hoge border van maken/een bak, maar wil er wel rozen in zetten. Moeten die het beste in de volle grond?

Het insectenleven in mijn tuin vind ik zo interessant, hè. We komen regelmatig een nestje babyspinnen tegen, die zitten heel schattig ienimini met z’n allen in een nest:

En nu ontdekte ik spinselmotten in de appelboom. Dat zijn rupsen van nachtvlinders die met z’n allen in één boom of struik gaan zitten en die helemaal leegvreten. Ze spinnen samen een web om zichzelf en de bladeren ter bescherming tegen vogels etc, vandaar hun naam. Zulke pakketjes zitten nu in onze boom:

Op z’n ergst wordt het dan zo, fascinerend:

Ze zitten bij ons in een jonge appelboom. Bomen gaan er niet dood aan, maar de oogst gaat wel verloren. Ik verwacht toch nog geen oogst dus ik laat ze zitten. Hoop dat er straks dan ook poppen in de boom te zien zijn!

9 likes

Ik had dus 30 van die lieveheersbeestlarven uitgezet, maar ik was bang dat ik het niet “goed” had gedaan, ik telde nog maar iets van 10 larven en ze aten ook niet echt :joy: dus op een ochtend dat besloten nog 50 larven te bestellen, letterlijk die middag ineens VEEL minder bladluis :laughing: en nu zijn ze thriving die larven!!! Bijna geen bladluizen op m’n main roos meer te zien en die larven zijn ook GROOT geworden.

M’n nieuwe bestelling komt pas dinsdag denk ik. Ik denk dat ik er dan iets van 10 nog ga uitzetten bij de roos waar ze nu niet echt zitten, en dan de rest naar m’n moeder brengen want zij heeft ook veel last van bladluis. En ik was weer te ongeduldig blijkbaar.

2 likes

Waar heb jij ze besteld?

2 likes

Rood met zwarte stippen punt nl

2 likes

Ik heb ook zo’n nestje spinnen gehad! Google zei dat het kruisspinnen zijn.

3 likes

Wanneer heb jij ze ‘uitgezet’? Want ik heb het anderhalve week geleden gedaan maar ik zie ze niet meer haha, heb ze ook wel in een deel met veel bodembedekking gedaan maar alsnog. De bladluis is thriving.

Vanochtend nieuwe plantjes gehaald en later in de middag nóg een tripje voor extra planten. De hele dag bezig geweest en zó blij met het resultaat🥰
(Sorry heb alleen geen satisfying before foto)

Samenvatting

16 likes

Ik word hier echt heel boos van :cry:

1 like

Leuker nieuws; ik heb een wildcamera geïnstalleerd bij ons spechtennest! Hopelijk ‘vang’ ik het uitvliegen de komende dagen.

46 likes

OMG :heart_eyes:

1 like

Fingers crossed! Ik zag laatst koolmeesje uitvliegen en het was zo chaotisch.

Ze komen nu vaak badderen en aardbeien eten in de tuin. De aangevreten aardbeien doen pijn, maar ze zijn zo schattig dat ik er niks aan wil doen

15 likes

3 van deze grote potten via marktplaats voor 25 euro bij elkaar! Ze zijn maar 1 zomer gebruikt en zo mooi!!

35 likes

love blauwe potten

5 likes

Ik heb m’n eerste bloem aan de ipomea!! Zo blij mee. En m’n zelfgezaaide viooltjes staan ook in bloei. Viooltjes worden echt m’n najaarsproject, ik heb heel veel soorten zaden gekocht met ook winterbloeiers.
Ik loop voor m’n gevoel wel echt achter in de tuin, met wat ik allemaal wil/moet doen en wat ik gedaan heb. Zo heb ik bijvoorbeeld op 1 plekje nog steeds geen rek voor de lathyrus en heb ik 20 plantjes die al bijna 2 weken de volle grond in moeten. Maargoed, geen haast, het zijn maar plantjes.

10 likes

IMG_4427

Ze zijn al best groot maar worden het liefst nog gevoerd

23 likes

Ik heb een klein kauwtje in mijn tuin die niet lijkt te vliegen, hier vraag ik er meer over maar ik kan niet dubbelposten helaas! Misschien weten jullie wat te doen :slight_smile: (Als ik Google lijkt het er op dat het wel goed komt en dat mijn gevoel klopt en 'ie gewoon nog aan het stuntelen is!)