Ben zo blij met de regen!!
Pfff sinds de regen zit mn tuin weer vol naaktslakken. Mn zonnebloemen en sierkalebassen zijn doelwit. De rest zit in potten en in een kweekbak er daar blijven ze gelukkig vanaf.
Weet niet meer of ik dat hier las of op insta heb gezien, maar leg nu plakjes komkommer rond de planten die ik wil beschermen en kijk een aantal keer per dag of die er nog liggen. De naaktslakken gaan eerst voor de komkommers en daarna pas voor de plantjes en zo kan je heel makkelijk heeel veel naaktslakken verwijderen.
Ik gooi ze in de gft bak, weet niet zo goed wat ik er anders mee moet doen? Hierin zit nu eigenlijk alleen konijnen poep+houtkorrels dus niet echt voedsel voor ze volgens mij
Thanks en @Zoeva Dan ga ik het morgen proeven, vond het zo vreemd dat het geen basilicum geur had. Ga het maar opnieuw zaaien
Weet iemand toevallig hoe het zit met niet-biologische heesters/boompjes en niet-biologische zaden, in termen van schadelijk voor de biodiversiteit? Wij hebben eigenlijk al onze planten en zaden biologisch gekocht, met uitzondering van onze grote krentenboom en we hebben ons laatst laten verleiden tot het kopen van een boerenjasmijn en nog een klein krentenboompje (1m hoog) bij de intratuin (zo stom, ene moment werd ik doodongelukkig van al die mensen die daar vrolijk hun geraniums aan het kopen, andere moment kochten wij dus die twee heesters ).
En verder heb ik het afgelopen jaar ook wat bloemzaadjes gekregen van mensen waar niet op staat dat ze biologisch zijn. Ik vraag mij dus hoe het dan zit met schadelijkheid van pesticiden etc, heb ze om die reden ook nog niet gebruikt.
Bij het kopen van viooltjes oid bij de intratuin die bespoten zijn en waar de bijen direct op gaan zitten snap ik dat dat direct effect heeft op die bijen (en andere insecten), maar dat krentenboompje bijvoorbeeld gaat pas volgend jaar weer bloesem krijgen, zitten er dan toch gewoon pesticiden “in” die boom? En in die zaadjes van bloemen?
Ik ga binnenkort wel ff een deel dive doen op het internet, maar dacht dat er hier misschien wel iemand al wat over wist!
Volgens mij is bij een boom of grote struik die na 3 tot 5 jaar vrij van pesticiden. Bij een vlinderstruik adviseren ze bijvoorbeeld om de bloemen er het eerste jaar af te knippen. Intratuin is wel een voorloper op hoeveelheid bespoten, stond laatst een leuk stuk over in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/van-gifspuit-naar-lieveheersbeestjes-het-tuincentrum-wordt-steeds-duurzamer~b8c71019/
Dus hopelijk vallen je heesters mee.
Komen de gekregen zaden uit mensen hun eigen tuin? Als zij de zaden zelf geoogst hebben en hun planten niet bespuiten kan je er vanuit gaan dat dat ook wel goed zit.
Verder koop ik ook zaden bij Vreekens, zij zeggen dat die onbespoten zijn maar ze hebben geen keurmerk. Ik vind het ook maar onduidelijk.
En m’n vader kwam laatst met lupine zaadjes en die heb ik toen toch in de grond gestoken terwijl die volgens mij niet uit een bio mix kwamen.
Bij bollen is volgens mij na 2 of 3 keer bloeien het gif eraf.
Mijn moestuinbakken doen het zó goed dit jaar! Vrijwel alles is vanuit zaad en direct in de grond gezaaid. Vorige jaren had ik een stadsmoestuin en dat ging zoveel moeizamer.
En ja alles staat heel dicht op elkaar, normaal geef ik het meer ruimte maar wilde kijken hoe uit zou uitpakken (vooralsnog prima).
De border gaat wel een stuk trager. Dit veld stond tot voor kort volledig vol met zevenblad. Ik hoop dat het dit seizoen al wat meer gaat groeien/bloeien. Ik wil tegen het schuurtje iets van een klimplant, er komt geen zon iemand een tip?
Wauw, wat groeit het al goed! Wat zijn de planten links op de derde foto?
Clematis Hagley Hybrid of Clematis Montana Rubens mischien voor een klimplant in de schaduw. Ik vind zelf de clematis altijd prachtig met alle bloemen. Bij mij hangt deze bijna de hele dag in de schaduw.
Mijn lieveheersbeestjes komen vandaag maar ben misschien toch te vlug geweest: zag ineens dat de luizen in mijn voortuin al bijna weg zijn en er flink wordt gesmikkeld door lieveheersbeestjeslarven. de natuur
Mijn bak met bietjes, snijbiet en rucola is ook ontploft. Had er wat eetbare bloemen bij gedaan maar het wordt nu iets teveel De bietjes gaan ook ineens hard!
Edit: mijn larven zijn er! Maar ik lees dat je met regen moet wachten… nou gaat het vanavond weer regenen en de komende dagen ook. Vrijdag wordt het prachtig weer, maar lijkt me een beetje lang om ze zo lang in het zakje te laten :’( Heeft iemand hier ervaring mee? Er staat 24u wachten maar dan is het ook gewoon regenachtig met veel wind
Wij hebben het plan om onze tuin volledig op de kop te gooien, maar ik zoek inspiratie voor borders, tegels, inrichting, aanplanting en verlichting.
Nu heb ik oa. Appeltern, Vlinderhof en Tuinbeurs op mijn lijstje staan om inspiratie op te doen. Maar misschien weten jullie nog meer tuinen?
Dus waar moet ik zijn om voorbeeld tuinen te zien?
Je kan ook een wandeling maken over volkstuinencomplexen. Dat is wat minder gestyled maar wel leuk voor inspiratie. Staan alleen geen kaartjes bij wat wat is! Bij de Westergasfabriek en Natuurlijke Levenskracht in Amsterdam kan je over het park wandelen.
Ohh clematis, goeie! Groeit ie ook een beetje snel?
In de bak links zitten eetbare bloemen (zaden mengsel van dille&kamille) en daarnaast radijsjes.
Mn courgettes krijgen al bloemen! Love it.
In ons geveltuintje begint het groot kaasjeskruid (wat ik vorig jaar had gezaaid en wat dit jaar spontaan weer is opgekomen) ook te bloeien. Super mooie paarse bloemen.
Ik zou ook veel in de omgeving gaan wandelen waar je woont. Dan kan je goed zien welke planten en bloemen werken in de buurt. En ik ben elke keer weer verrast hoeveel mooie en leuke tuinen mensen hebben. Ook veel niet hoor maar ik heb toch vaak zoiets van oh wat leuk en oh deze tuin is echt het hele jaar door mooi, wat een leuke bloemen en die beeldjes cuteee. Als je ziet dat iemand in de tuin bezig is willen ze je ook wel eens wat vertellen over de planten enzo. Zo heeft mijn moeder ook wel eens stekjes geruild.
Iemand in mijn straat had prachtige grote roze papaver staan in de voortuin. Vandaag aangesproken en heb een paar uitgebloeide bollen mogen afknippen, ben er helemaal blij mee. Nu even goed laten drogen en dan kan ik er hopelijk volgend jaar in mijn eigen voortuin van genieten. Mijn achtertuin heeft een explosie aan klaprozen gekregen na zaadjes uit te zaaien vorig jaar.
Vind het ook altijd leuk om in de zadenbieb te neuzen, die zit hier in een lokale winkel. Mag je zaadjes “lenen” en het idee is dan dat je zaden uit jou tuin weer inlevert voor de bieb. Heb 2 jaar geleden stokroos zaadjes geleend en ik krijg nu voor het eerst bloemen ervan.
Die mannelijke eerste bloemen kan je het beste weghalen, dan heeft t plantje zelf wat meer energie over om goed te groeien. Je kan ze weer vullen met mozzarella en dan met een beslagje frituren
Jaaaa dat is zo lekker!!!
Ik heb echt een kas VOL met plantjes die dolgraag naar buiten willen, maar nog geen plek om ze uit te planten (op de plek van mn pluktuin lagen tegels en nu ligt er nog zand dat afgegraven moet worden). Hopelijk kom ik er de komende dagen aan toe want ik wil mn kas leeg om daar ook weer ruimte te hebben voor mn tomaten etc.
Heeft er hier iemand een klein vijvertje/kikkerpondje? Ik wil echt iets kleins (een meter klein denk ik) dus meer ook een waterplekje voor insecten en vogeltjes. Ik wil het wel uitgraven in de tuin, maar misschien hebben jullie nog tips om wat te gebruiken. Ik zie vijverfolie bijv. Ik vind zo’n ‘kant en klare’ bak wel vrij prijzig (en eigenlijk ook nog groot). Hebben jullie tips met vijverfolie?
Gewoon een speciekuip ingraven? M’n zus heeft ook gewoon een emmer ingegraven en ziet er hartstikke leuk uit. Helpt als je van die grote keien eromheen legt dan zie je die plastic rand niet zo.
Op ons moestuoncomplex heeft iemand een “natuurlijke” vijver gemaakt. Eigenlijk dus gewoon een gat afgegraven tot onder grondwaterniveau en daaromheen plantjes geplant. Voordeel: goedkoop, makkelijk. Nadeel: hij staat tijdens dit soort weken helemaal droog. Vorig jaar stond hij door het natte weer daarentegen de hele tijd helemaal vol.
Ik heb ook hele leuke diy’s gezien met vogelbadjes en kiezels erin zodat insecten kunnen drinken, maar dat is wel heel anders misschien.
Ja maar ik heb wel begrepen dat je er dan een plateau in moet maken zodat egels enzo er wel uit kunnen als ze er in vallen… dus ik wil er niet zomaar een emmer o.i.d. in graven Of iemand moet nog een goede tip hebben om zoiets zelf te maken, een trappetje van bakstenen ofzo?