(Moes)tuintopic

Heeft iemand nog een tip voor een Nederlandse webshop met mooi bloemenzaad? Zoek vooral bloemen die ik evt. ook kan plukken. Lathyrus, zonnehoed, etc.

Had voor 100 pond in m’n winkelmandje bij chilternseeds toen ik erachter kwam dat ze op dit moment niet buiten de uk verzenden :sob:

Vreeken heeft echt een enorm assortiment, maar verzenden daar duurt lang (als in: weken)

Ik heb dit jaar besteld bij Jansen zaden (en Chiltern, net voor de brexit). En wat zaden die ik nog wilde hebben van chiltern door google gehaald en her en der besteld.

Check KWEKERS – MAY & JUNE voor nog wat zaden shops

1 like

Ik heb dit jaar moestuinzaad en bloemenzaad gekocht bij Van Der Wal zaadhandel, oa zonnehoed. Ik had 21 zakjes voor 27 euro incl verzenden. Zoveel goedkoper dan ik gewend ben.

1 like

Wie had die sneeuw besteld? Ik zat gisteren nog foto’s te maken in mn tuin van planten die al bloeien/knoppen hebben/opkomen. Nu ligt alles onder de sneeuw…:sleepy:

3 likes

Haha wat grappig mijn balkon is ook ongeveer 7m2 en ik wil ook ongeveer wat jij beschrijft! Ik had ook al meegedaan met de wedstrijd inderdaad voor de korting voor de Liv bank. Ik moet alleen nog opmeten of het ook past.

Dit is mijn balkon nu

Ik heb er nog niet veel aangedaan behalve de vloerkleden gekocht (eronder zitten lelijke stenen die ongelijk liggen dus kan helaas geen vlonders leggen) en dus de plantenbak van Lidl gekocht. In die bak komen kruiden (koriander, peterselie, salie, tijm, oregano, basilicum - althans ik hoop dat het lukt want heb er vrijwel geen zon). In de bakken aan de balustrade zit verschillende soorten sla/radijs/eetbare bloemen en in de losse potten zit/komt munt, pepertjes, rozemarijn, courgette, monniksap, zeeuwsknoopje, witte judaspenning, kievietsbloem en nog wat bloembollen.

En dan wil ik graag nog zoals jij ook meer de hoogte in en de muren meer gaan gebruiken, ik moet nog uitzoeken welke planten hiervoor geschikt zijn gezien er geen zon komt. En dan wil ik de groene tafel + stoelen vervangen voor dat Liv bankje of een andere bank. En dan ga ik nog een lampsnoer ophangen, maar ik heb geen stopcontact in de buurt dus ik ben op zoek naar goede solar lampjes.

Mocht je toch nog over een kas twijfelen: HABAU® Broeikas - Lidl-Shop.nl deze is niet zo groot!

2 likes

@itakepictures @Eendagsvlieg @Solsikke
Bedankt voor jullie tips! Ik ga op onderzoek uit!

2 likes

De ah heeft weer moestuintjes😇

1 like

En zo leuk dat ze gelijk bijpassende bloemen erbij hebben gedaan.

1 like

Haha ja! Ik heb nu dropplant en kamille erbij gekregen en daar ben ik gewoon meer enthousiast over dan de snijbiet en de cherry tomaatjes

1 like

Ondanks het slechte weer van de laatste tijd ben ik echt mega excited over het komende moestuinseizoen! Over een dikke maand kan alles gewoon de tuin al in, zalig.

Mijn zelfgezaaide plantjes zijn ook vrijwel allemaal opgekomen, al vraag ik me af of ze niet te traag groeien (vooral de pepers & paprika’s die ik al in februari zaaide). Hopelijk krijgen ze nog een groeispurt de komende tijd! Zo vrolijk ook om alle gezaaide bloemen te zien opkomen. Ik hoop veel mooie plukboeketten op tafel te kunnen zetten! Nu enkel nog de courgette, komkommer en pompoenen zaaien, dan is het zaaiwerk achter de rug en wordt het aftellen :heart_eyes:

4 likes

Als aller geen gekke dingen gebeuren heb ik vanaf juni een tuin en heb mezelf laten gaan haha. Een aantal dingen zal ik voor zaaien en andere dingen gewoon direct in de grond. Beetje sjoemelen want sommigen dingen moeten eigenlijk eerder maar ach we zien wel. Ik ben zo blij dat ik straks meer buitenruimte heb!

Ik ben verhuisd naar een huis met een tuin die niet goed is onderhouden en daar staat een grote vijgenboom. Er zitten alleen allemaal schimmelplekken op de stam. Kan ik daar iets tegen doen of is het einde verhaal? :cry:

Foto's van de schimmel

1 like

Oh dat zou het best nog eens kunnen zijn, in ieder geval gedeeltelijk. Ik heb me suf gezocht op Google, maar ik kan erg weinig vinden over (andere) schimmels op de stam van een vijgenboom (meer over de bladeren en vruchten). Volgens mij zijn vijgen wel vrij kwetsbaar. Ik denk dat ik sowieso maar moet afwachten wat er deze zomer gebeurt en hopen dat 'ie gewoon vruchten geeft.

Ik heb zonnebloemen voorgezaaid en het worden echt mooie planten <3 denk ik dan, want ik heb geen idee hoe groot ze nu horen te zijn en weet ook niet eens welke soort het is dus hoe groot ze uiteindeiljk horen te worden lol. Maar ze staan nu nog in kweekpotten binnen, hoe groot moeten de potten zijn als ik ze straks naar buiten doe, weet iemand dat? (heb dus een balkon)

2 likes

Ik heb voor t eerst gemengde dwergkorenbloemen en papaver gezaaid, direct buiten. Ben benieuwd wat er op komt. Ik sta eigenlijk sowieso wel elke dag de vaste planten de grond uit te kijken met een kop koffie of thee :sweat_smile:

2 likes

Ik neem aan dat je echt kruiden om mee te koken bedoelt? Salie is liefhebber van veel zon, maar verder kom ik eigenlijk niet zo uit mijn hoofd. Misschien lavendel, als dat je smaak is.

Kan je geen boompje ofzo voor de zon planten, zodat er toch een beetje schaduw is? Dat doen mijn ouders bij hun kruidentuin, die ook ongeveer die uren zon heeft anders. Daar staan appels omheen, die laten tussen de bladeren genoeg licht door voor de kruiden, maar bieden ook genoeg schaduw.

2 likes

Bij ons deden rozemarijn, tijm, citroenmelisse en peterselie het echt super goed in onze tuin op het Zuiden. De basilicum had wat moeite met de zon en de bieslook en Indische kers deden het mwah.

1 like

Eigenlijk moeten alle kruiden in de volle zon. Hoe dunner het blad, des te vaker water geven. Dus rozemarijn kan lang droog staan, maar basilicum moet elke dag water bijvoorbeeld.

1 like

Iemand tips voor een kweekbak voor buiten. Die van de action is uitverkocht helaas :weary:

Vanmorgen het laatste citroenenboompje en het laatste mandarijnenboompje van de Lidl actie weten te scoren. Kwam er een andere klant bij die helemaal boos werd, want boehoe, nu had zij maar 5 boompjes van elke soort en nu moest ze helemaal naar een ander filiaal toe voor nog meer boompjes.

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Ik had van tevoren wisselende ervaringen gehoord van mensen over hoe de boompjes eruit zagen, maar die van mij zien er goed uit.

4 likes