Iemand ervaring met zonnebloemen op balkon? Het voelt een beetje gek om bijv een enorme pot van 25 cm doorsnee voor 1 stengel te gebruiken, of zou ik er drie bij elkaar in één pot kunnen doen?
Ik heb zonnebloemen binnen gekweekt die ik over een maand of anderhalf moet verhuizen (en dan planten in een tuin) maar ze groeien echt als kool haha. Hopelijk is het tegen die tijd nog te doen.
Ik heb ergens in de tuin een vrij hoge borderbak die ik wil gaan vullen met aarde om er plantjes ed in te kunnen zetten. Onderop de bak ligt zand waarmee de tuin is opgehoogd.
Met wat kan ik het beste die bak gaan opvullen? De bak is ongeveer 40 cm hoog dus er moet best veel worden opgevuld. Doe ik er meer zand bij en dan een beetje mixen met gewone tuinaarde en aarde met mest/compost erin? Ik snap er echt weinig van wat je het beste kunt doen. Overal bij de tuinaarde zakken staat bijvoorbeeld ‘zet je planten niet in de volle aarde maar mix het met bestaande grond’, ja oke, maar dat is zand ergens onderop de bak…
Planten kunnen over het algemeen niet goed wortelen in ophoogzand, ik heb hier thuis het ophoogzand zo veel mogelijk weggeschept. Je merkt vanzelf dat het zand wat donkerder wordt, dan ben je bij de laag onder het opzoogzand. Daar heb ik tuinaarde op gestort en de onderste laag inderdaad een beetje met elkaar gemengd. Vervolgens heb ik het verder opgevuld met tuinaarde en daar de planten in geplant.
Wij mixen tuinaarde of moestuingrond met perliet, dat zijn witte korrels die de grond veel luchtiger maken zodat de wortels beter kunnen groeien en meer zuurstof krijgen. We gebruiken dit met name voor zaadjes, en groenten maar ook voor onze binnenplanten en planten in pot buiten.
Ik kom ook maar even binnenvallen met een vraag. Ik had deze op het oog omdat deze hier werd genoemd: GÜDE® Plantenbak - Lidl-Shop.nl
Deze is alleen zonder kap. Is dat wel handig? Want ik zou hem in principe op balkon willen neerzetten zonder overkapping waar veel zon komt maar ook sneller overgeleverd is aan de zon. Is dat handig? Ik zou dan vooral kruiden willen planten hier. Of beter iets zoeken met een kap om eroverheen te kunnen zetten in geval dat?
Ik zie dat ik zelf ook niet goed heb neergezet wat ik bedoel. De kruiden zouden dan ook sneller overgeleverd zijn aan de regen maar ik denk dat een beetje kruid daar ook wel tegen kan.
Ik heb voor maandag een afspraak bij het tuincentrum. Vooral voor potten en wat buitenplanten. Heb gister ook vast wat hele vroege bloeiers gezaaid (ja, weet dat ik eigenlijk nog moet wachten). Binnen staan wat kruiden die straks naar buiten kunnen en ook een pot met zonnebloemen die pas gezaaid zijn.
Ik zou ook een kweektafel willen, maar vooralsnog is alles te breed voor mijn balkon helaas
Iemand enig idee wat dat meest linker-icoon betekent? kan het echt nergens vinden. Zijn ranonkel-knollen van intratuin
Plantdiepte?
Haha ik vroeg me vandaag precies hetzelfde af.
Ik gok misschien de omtrek van de volledige uitgegroeide plant? Dus het wortelstelsel. Als iemand het verlossende antwoord heeft haha
Stond er al bij in een ander icoon! En @Mexi ze waren kleiner dan dat getal wat erop staat.
@La_Piscine hahaha ik heb ze maar op hoop van zegen in de bloembak gedaan haha
Before and after
Volgende stap is om de borders weer in orde te krijgen en daarna wil ik het perkje om de boom vergroten.
Dat staat er ook al op haha! Ik had de hele kaart even moeten fotograferen maar echt alle gangbare dingen staan erop, dus ik weet het ook echt niet haha
Ik ga voor 6/7 keer tegen de klok in ronddraaien voor je ze plant, om de geesten van de boze bollen-kabouters af te schudden!
Wauw wat een mooie tegels eigenlijk! Hoe heb je ze zo schoon gekregen?
Met de hoge druk terrasreiniger. Eerst deed ik het altijd met anti groen spul, maar deze vlekken waren zo hardnekkig dat het niet meer genoeg hielp.
Ken je via via misschien iemand die iets doet met pallets goederen inpakken? Ik ken zo iemand en die neemt dan een krimphoes voor me mee, ik gebruik dat altijd als disposable grondzeil voor de tent, moet je alleen even de zijkant/onderkant open knippen. Misschien dat je zelf ook wel ergens krimphoezen in kleine hoeveelheden kan kopen?
Kan ik iemand blij maken met zaadjes van verschillende groentes uit de Moestuinmaatjes van de AH? Ik heb namelijk alleen de bloemen en kruiden gezaaid. Kan ze evt zonder bakje en grond in een envelop opsturen.
Ik heb:
Courgette
Sperzieboon
Peultjes
Andijvie
Wortel
Radijs
Rucola
Pluksla
Komkommer