(Moes)tuintopic

Misschien doe je het al, maar met dit weer kan je ze overdag wel al buiten zetten. Zo kunnen ze profiteren van de zon en al wat wennen aan de omstandigheden buiten (wind etc). ‘s Avonds zou ik ze binnen halen want de temperaturen zijn ‘s nachts nog te laag. Al moet ik zeggen dat ik al een week één peperplantje buiten laat overnachten omdat die beestjes had, en voorlopig leeft hij nog :slight_smile:

3 likes

Oh dat is goed om te weten, ga ik zeker doen! Dankjewel :blush:

O, dit is wel een goede. Ik heb er ook een aantal die naar buiten moeten. Geldt het dan voor kruiden en groenten, maar ook voor zonnebloemen?

Voor zonnebloemen specifiek weet ik het niet, maar ik vermoed van wel! Ik heb zelf ook wat bloemen buitenstaan overdag en die doen het gewoon goed. Laat je plantjes wel wennen: zet ze best niet in 1 keer een hele dag buiten, maar begin met een paar uurtjes, dan een halve dag etc. Zet ze best ook niet meteen in de volle zon, want dan kunnen ze verbranden

1 like

Ik doe niet aan die regel pas na ijsheiligen buiten te zetten (want erna kan er ook vorst komen, maar ervoor kan het ook prima weer zijn). Had vorige week wel mijn salie en wijnruit naar buiten gedaan, maar die hingen de volgende dag weer slap. Planten die écht niet tegen de kou kunnen, houd ik nu dus maar weer binnen. Binnen staan ze bij een groeilamp, dus zon krijgen ze voldoende.

Ik ga zo aan de slag met zaaien. Vet veel zin in! Gewoon binnen voorzaaien voor planten die dan over een maandje naar buiten kunnen. En er zijn wat zaadjes die uit de koelkast (koude stratificatie) mogen, dus kan ik die ook meteen in een pot doen. Helaas hebben rouwvarenvliegjes eitjes gelegd en zijn veel zaden daardoor niet gaan kiemen, dus moet ik weer opnieuw beginnen. Ach, het houdt me van de straat!
1 like

Klim-op plantje gezaaid (binnen) maandag, kijk ik nu weer zie ik dit afbeelding

Ik kan weer aan de slag dit weekend :joy:

7 likes

Dat is wel een leuk idee!

Samenvatting
  • Koop/gebruik een rechte schoffel en niet eentje met een punt. Werkt sneller.
  • Ik zet gezaaide plantjes in huis altijd op een zonnige vensterbank en zolang er nog geen plantjes zijn áltijd met een plastic zakje er overheen zodat je een soort kasje maakt. Gaat het flink condenseren, wordt het mooi broeierig en droogt het ook niet uit. Kans op uitdrogen en verbranden ook minder. Wel controleren op schimmel en er afhalen als er plantjes zijn ontstaan (daarom ook niet in een koude zonloze kamer zetten).
  • Altijd inlezen over hoe je planten / bomen / struiken moet snoeien, niet denken dat je het altijd wel effe op gevoel kunt doen als je ook nog fruit/bloesem of bloemetjes wilt behouden :joy:
  • Denk er om met plantenbakken/potten dat je er iets van een gat onderin in maakt waaruit het water kan weglopen. Anders verzuipen ze met slecht weer.
  • Plantje poten in de volle grond? Kuiltje graven > water in de kuil > plantje er in > water om de plant heen. En nooooit water bovenop een plant / bladeren gieten bij heel heet zonnige weer, dan verbrand ie spontaan.

Voor de een misschien heel normaal voor de ander wellicht nog onbekend :grin:

4 likes

Heb een vraag over die AH moestuintjes, op deze verpakking (en vgm de meeste) staat dat je ze moet verpotten bij 4cm. Nu heb ik een paar dingen bijv de peultjes die nog niet aan die 4cm zitten maar waar de wortels wel al uitsteken.

Zou het handiger zijn ze toch al wel te verpotten? Lijkt me niet heel goed voor die wortels zo die allemaal uisteken

20210423_134155 20210423_134209

2 likes

Bij eerdere edities kon je ze verpotten zonder dat je het kartonnen potje eromheen weg hoefde te halen omdat dat verteert. In dat geval is verpotten minder schadelijk lijkt me.

3 likes

Goed om dit te lezen. Heb de mijne meteen verpot in grotere potjes :slight_smile:

1 like

Ik heb kattenschrik korrels gestrooid buiten. Er stond op dat er lavendel in zat, dus ik heb best gortig gestrooid. Blijkt er meeeega veel knoflook/kruiden in te zitten en nu ruikt t continue of iemand 100 italiaanse broden aan t bakken is…sorry buren :sweat_smile:

Maar die kat moet dus stoppen met in mn border graven en kakken. Ik vrees voor mn plantjes en zaailingen.

8 likes

De vorige bewoner had munt in de aarde geplant.
Echt drama. Ik ben nu al een tijd bezig om het weg te krijgen, maar het is geen doen. Denk ik alle wortels uitgegraven te hebben, piept er op een andere plek weer een hele familie op :sob:

7 likes
  • Hoop dat ik hiermee in het goede topic zit -

Wij hebben een achtertuin van ca 45m2 op het noorden, en die is nu echt een totale chaos zonder enige logica. De vorige bewoners hebben heel weinig onderhouden, maar eigenlijk is de constructie van de tuin op zich al een drama. Er zitten allerlei hoogteverschillen in de tuin, op bepaalde plekken liggen enorme dikke stukken beton, tegels en gras wisselen elkaar af, er staat een gammel schuurtje achterin op de enige plek waar ongeveer de hele dag zon is, de schutting valt uit elkaar etc.

We gaan eerst het huis verbouwen maar vervolgens wil ik ook de tuin goed aanpakken. Ik wil het liefst een groene, kindvriendelijke en zonnige tuin, maar weet echt niet waar ik moet beginnen. Hebben jullie ervaring met tuinadviseurs ed, weten die ook veel van de meer constructional dingen en krijg je dan waar voor je geld? Veel dank vast!

1 like

Je hebt tuinontwerp en de uitvoering/realisatie. Je kunt een tuinontwerp laten maken door een echte tuinontwerper, en diegene kan je dan ook meteen adviseren over goede partijen voor de uitvoering (hoveniers). En die weten hoe ze al die constructiezaken aanpakken.

Je kunt ook gewoon meteen een hovenier inschakelen die vooral goed is in de uitvoer en niet in het ontwerp, en er een prima basic tuin in kan knallen.

Het ligt ook een beetje aan je eisen. Wij hadden zelf (3 jaar geleden) een vrij basic hovenier voor de uitvoering, maar dan heb je dus gewoon een ‘aangelegde tuin’. Die komt niet met ontwerpideen (is zn vak ook niet) en dat is - hoewel veel mensen prima tevreden zijn met standaard ‘terrasje-border-grasveldje’- wel jammer. Achteraf hebben we alsnog door iemand een beplantingsplan laten maken en dat is prachtig, maarja dat was toch ook maar binnen de grenzen van wat er al lag. Ik had heel graag vooraf een goed doordacht ontwerp gehad. Nu vinden we het toch jammer dat je eigenlijk weinig groen ziet als je naar buiten kijkt (dat zit allemaal aan de zijkant), het terras is te groot en de tuin is veel te hoekig en mist wat bomen. We zijn nu zelf in stapjes wat dingen aan het doen, maar mijn handen jeuken om een ontwerper in te schakelen.

3 likes

Zoals @itakepictures al zegt, bedenken wat je wil en waar je tevreden mee bent. Vrienden van ons hebben hun tuin laten ontwerpen, compleet met beplantingsplan. De tuin is echt prachtig, net een sprookje en het KLOPT gewoon vanuit elke hoek. Er is altijd iets dat in bloei staat en de beplaning vult elkaar echt aan. Er is ook rekening gehouden met lichtinval etc. Ik schrok wel van de prijs die ze betaald hebben (40 000 eu is zo op blijkbaar) maar ze zijn nu wel voor jaren klaar.

Kan ik hier ook terecht voor “gewone” tuin vragen? :grin:

Wij hebben zevenblad in onze tuin. Alleen aan de kant bij de achterburen want daar komt het vandaan… Bij ons vorige huis hadden we het ook via de buren. Daar hebben we het uiteindelijk kunnen uitroeien door de grond “af te zetten” met dikke tegels langs de schutting (diep in de grond dus) en onze eigen aarde volledig uit te zeven en zelfs de kleinste worteltjes te verwijderen. Nu wonen we in ons nieuwe huis sinds 2 jaar. Dachten we dat we er vanaf zouden zijn, maar hebben het op onze nieuwe plek dus gewoon weer! :sob: :tired_face:
Alleen het afzetten met tegels oid gaat nu niets doen, want de enige scheiding met de achterburen is een beukenhaag en een klein stukje draadmatten. Dus het zevenblad kan gewoon overal tussendoor kruipen. Iemand enig idee hoe we het kunnen oplossen nu? Ik zou er wel graag iets aan doen want het overwoekert nu echt onze eigen plantjes en we zijn als de dood dat het ook verder in onze tuin verspreidt anders. Wat we dus echt niet willen :grimacing:

Zou je misschien worteldoek tussen jullie en de buren neer kunnen leggen? Of jouw eigen plantjes uitgraven en daar worteldoek onder leggen, maar dat is misschien wel heel veel werk als je veel plekken met begroeiing hebt.

Nu het toch over tuinen gaat heb ik ook een vraag. Ik heb naast en voor mijn huis (hoek) een stuk grond van iets van 1,2 meter breed over wat nu betegeld is, daar wil ik graag een leuke bak maken van antraciete palissade blokken en die vullen met planten. Heeft iemand hier wel eens zelf zo’n bak gemaakt en hoe heb je die stenen bevestigd? Ik zie online verschillende manieren (cement/lijm etc), dus ik ben benieuwd wat fijn werkt. De bak moet 2 stenen hoog worden.

Voorgaande antwoorden zijn al heel compleet volgens mij. Mijn tip is nog: bij bv de tuinen van appeltern heb je soms ontwerpdagen. Dan zit er een hele groep tuinontwerpers die gratis/voor een klein bedrag met je mee denken en een schets maken. Dat is dan uiteraard niet zo volledig als een echte tuinontwerper, maar heeft ons wel echt geholpen met de voortuin qua ideeen en richting.
Daarnaast is een beplantingsplan volgens mij ook heel waardevol, daar stoei ik zelf ook nog mee. Maar zie bv bij mijn schoonzusje dat dat heel mooi is geworden door die tips daaruit. Staat op mijn lijstje voor over een paar jaar haha. Zie daar trouwens op pinterest ook weleens lijstjes van voorbij komen. Dat is wellicht ook nog een goed startpunt.

2 likes

Worteldoek heb ik ook al over nagedacht idd. Maar vraag me af of het daar niet alsnog door zou komen. Die plant is echt horror

Om op jou vraag terug te komen: wij hebben vorig jaar in onze voortuin bakken gemaakt van antraciet stenen blokken. In verschillende hoogtes. Dit hebben we op elkaar gelijmd met montagekit/lijm. Specifiek voor steen/buiten. Werkte prima en zit ook goed vast! Wel opletten dat je niet teveel naar de buitenrand kit, want dan door de druk kan het tussen de stenen weglopen en heb je het aan de zijkant zitten. Geloof dat wij deze hebben gebruikt: Bison Montagekit - Welkoop

1 like

Ja, wij in de vorige tuin. We hadden ze tot 5 hoog gestapeld zonder lijm en dat was geen probleem!

1 like