(Moes)tuintopic

Oké sorry weer heel laat, maar ik wou je nog wel antwoorden! Ik heb inmiddels m’n Liv bankje en heel blij mee! Alleen met het bankje en klimrek (het wordt meer iets met lossere takken/latten dan die strakke voorgebouwde die ik eerder had gepost) is al wel veel ruimte gevuld, dus de kas ga ik toch echt laten varen :wink: Ik ben nu binnen wat zaadjes aan het kweken!

Bankje:

Opkomende tomaat:

Ik post liever geen foto van het hele balkon openbaar maar als je leuk vindt om te zien kan ik je wel een pb sturen haha

Ah ik vind die kleden echt heel tof zo! Leuk dat ze gelijk heel veel kleur en sfeer geven. Jammer dat er geen zon komt, maar het is verder wel echt een leuk stukje, ook mooi formaat inderdaad! Je hebt ook wel veel plannen haha, inmiddels de bak al gevuld?

4 likes

Ik vind dit wel echt een super leuk bankje!

Misschien een rhodondendron? Al is het het allerbeste als er wel een dagdeel geen zon op staat. Maar doet het goed in pot en niet heel moeilijk te verzorgen. En leuke bloemen!

2 likes

Heb mn moestuin een beetje verwaarloosd en moet hem nu wel echt weer gaan fatsoeneren, maar echt mn aarbeien hebben de hele tuin overgenomen hahaha :cry: Wat doen jullie met al die uitlopers, gewoon bij elkaar planten of in potten stoppen en weggeven?

1 like

Hortensia, Oleander, Roos
Olijf, Fruitboomtjes, Viburnum.

Overigens is de zon niet zo’n probleem, wel het water. Het droogt in een pot zo snel uit. Ik doe op warme plekken er een schaal onder de pot, waar water in kan blijven staan. Dat helpt, heb ik gemerkt.

En blijft de pot ook buiten in de winter? Doe dan aan de zijkant (niet onderkant) een paar lagen bubbeltjesplastic, voor je je pot opvult met grond. Dan kan de grond, als deze bevriest in de winter, uitzetten, zonder je pot kapot te maken. (een oleander houdt trouwens niet zo van vorst…)

Nee niet zo. Keramiek en zo breekt wel makkelijker, maar een plastic pot kan ook scheuren. Ik had van die clayfibre potten die allemaal zijn kapotgevroren. Maar sinds ik deze truc met bubbelplastic doe, niet meer.

2 likes

:slightly_smiling_face: Iemand toevallig ook een tip voor een klein boompje/plant voor op een balkon van 1 m breed en 1.5 m lang op het oosten? Wel eentje met groen blad (geen bloemen) en katvriendelijk. O, en hij komt in een pot, dus niet te groot.

Gister wat plantjes gehaald, maar wil er graag nog meer. En wil ook de vlonders van ikea want mijn balkon is nogal lelijk qua ondergrond, maar dat wordt volgend jaar denk ik. Of als ik vakantiegeld krijg. Moet ook even bedenken hoe ik dat doe met de vorm van mijn balkon.

3 likes

Na 3 (!!) Intratuins te hebben bezocht had ik de moed al een beetje opgegeven, maar hij was zojuist nog beschikbaar op de website. Wil kleinschalig beginnen met een kruidentuintje

11 likes

Eucalyptus misschien? Is nu te krijgen in het tuincentrum

1 like

Eucalyptus is helaas niet katvriendelijk :frowning:

2 likes

Ow wat dan :hushed:

Laurierboompje is leuk en bladgroen in de winter. En kan je door je eten doen!

:frowning: Helaas ook giftig voor katten. Ze zijn wel heel leuk! Zou wel kunnen overwegen om er eentje voor de deur te zetten, al hebben de buren ook katten. :sweat_smile:

Olijfboompjes zouden niet giftig moeten zijn! Bamboe ook niet trouwens, sommige bamboe kan ook wel goed in een pot staan, dan kan het ook niet woekeren :slight_smile:

1 like

Ik heb sinds kort een balkonmoestuintje! Citroentijm, rozemarijn en munt heb ik al staan en ik heb worteltjes gezaaid, maar m’n kleine tomatenplantjes, chilipepers en basilicum staan nog binnen omdat die eigenlijk pas in mei naar buiten mogen. Hoe streng zijn jullie daar in? Ik heb er eigenlijk geen goede plek voor binnen maar wil ze ook niet vermoorden door ze te vroeg buiten te zetten natuurlijk

2 likes

Ja zou inderdaad superzonde zijn, wel een goeie om het zo in de gaten te houden! Het is van 2 kanten heel beschut maar van de andere 2 kanten minder en ik weet eigenlijk niet zeker waar de meeste wind vandaan komt. Ga ik maar eens uitzoeken!

Ik vind olijfboompjes wel leuk :relaxed: Volgende week eens kijken bij het tuincentrum. Hopelijk ben ik nu geen 99 euro kwijt, haha.

@Dazed Bij mij staan alleen wat bloemen buiten, de kruiden, wortels enzo staan nog binnen.

1 like

Als je een hoog genoeg boompje neemt kunnen ze niet bij de blaadjes toch? Eet jouw kat alles op? Mijne alleen mn olifantenpoot en grasachtige dingen.

Nou ja, ik ben bang voor als de blaadjes uit vallen ofzo. En bij mijn katten weet je het helaas nooit. 1 van de 2 is ook dol op Dracaena’s en die zijn ook ontzettend giftig.

1 like

Ik heb afgelopen weekend ook allemaal nieuwe bloemetjes en kruiden gezaaid en geplant in mijn tuin. Heb voor het eerst zonnebloemen in allerlei kleuren en hoogtes gezaaid. En heb net de overige zaadjes van de zonnebloem die 2,5 meter kan worden in mijn straat gezaaid. :blush: Ben benieuwd of ze uit gaan komen en hoe.

5 likes