(Moes)tuintopic

Wordt pas eind september geleverd allemaal, maar ik kan niet wachten! Mijn tuin wordt 1 groot feest volgend voorjaar. :sunglasses:

(Ga de buit wel delen met 2 vriendinnen overigens)

26 likes

Ik ben weer blij met de tuin!
Wat planten verzet, een paar eruit, nieuwe (stekjes) (varen, vrouwenmantel, hemelsleutel, varen, budleja, een siergras, lavendel en maagdenpalm) erin, bloemen- / kruidenbak gevuld (wat eenjarige bloemen, dille, koriander, oregano, tijm, munt en rozemarijn), ziet er weer gezellig uit.

De magnolia heeft heel lelijk, geel blad gekregen dit jaar. Las dat het kan komen door late nachtvorst terwijl hij al uitliep, dus hoop dat hij weer mooi groen wordt bij nieuwe blaadjes.

1 like

Superleuk! Wat voor plantjes heb je allemaal? Een tuin is altijd work in progress en er zullen aaaaltijd dingen zijn die niet werken. Perfectie hoeft niet in een keer :slight_smile:

2 likes

Ah zo leuk! M’n tip is om meerjarige plantjes echt genoeg ruimte te geven, anders blijven ze veel kleiner (been there done that). Er staat vaak op de verpakking hoeveel je per m2 moet planten.

1 like

Daar ga je echt zo veel plezier aan hebben! Ik heb vorig jaar voor het eerst mn tuin ook volgegooid met bollen, en al weken boeketten uit eigen tuin vol narcissen en tulpen. Vooral de pioentulpen zijn waanzinnig

Als ik naar de kale tuintjes in de straat kijk snap ik niet dat niet meer mensen dit doen.

3 likes

Ja kan niet wachten! De tuin is een paar weken geleden helemaal aangelegd (nieuwbouw), dus ben hem nu aan het vullen. Heb een flinke border al vol met dahlia’s, ranonkels en allerlei andere wild- en plukbloemen. Een flink stuk gras en dan nog 2 grote borders in Piet Oudolf stijl met grassen, astilbe, zonehoedjes etc. Hoop dat die lekker een beetje verwilderen straks.

En er komt nog een mooie grote fruitboom maar we hebben de perfecte nog niet gevonden.

2 likes

Heeft iemand de tip waar ik van de mooie grote vierkanten houten bloembakken kan kopen?
Ik wil graag wat hogere zodat de konijnen niet stiekem de hele boel kunnen leeg vreten.
Kom ze alleen van ruim 150 p/s tegen.

In ander nieuws, mijn slamix gaat als een trein binnen!

3 likes

Ohh zo leuk!! Mooi balkonnetje zo zeg! Je kan ook nog bakken hangen aan de balustrade, als je dat aan de buitenkant doet kost het geen ruimte.

Het boompje is een ginkgo!

1 like

Oh ja ik zie het! Dit gaat echt heel gezellig worden als het gaat groeien :slight_smile:

1 like

Dit weekend heerlijk gewerkt in mn moestuin. Bijna 40 dahlia’s uitgeplant, courgettes, zinnia, rudbeckia, craspedia en strobloemen uitgeplant, en korenbloem, lathyrus en juffertje in t groen gezaaid. En intens veel onkruid verwijderd, niet normaal hoeveel dat was. Er staat nog een shitload een plantjes te wachten om uitgeplant te worden dus ik hoef me niet te vervelen deze week.

11 likes

Het is een grote tuin (volkstuin, dus er hoeft geen terras of grasveld oid in, alles is ‘plantenbak’) dus er moet flink wat in om het een beetje te vullen. En hopelijk word het heel mooi inderdaad, kijk er echt naar uit om straks flink te kunnen plukken als alles goed groeit!

5 likes

Ik word gekkk, ik heb bladluis op mijn balkon en ik vind ze steeds weer ergens anders terug :tired_face:
Eerst op viooltje en kerstroos in een bak. Spray gekocht (wat aan de geur te merken heftig dure groene zeep is haha), werden er alleen maar meer en toen vond ik ze ook op een viooltje die een meter verderop stond.
Toen heb ik dit weekend de planten in die bak helemaal afgeknipt en bij de 2e viool ook alles waar ik beestjes zag.
Toen dacht ik dat ik er vanaf was maar nu zie ik weer dat de al uitgebloeide tulpen half onder zitten én een paar op m’n kleine boompje :tired_face: Ik heb maar weer gesprayed…

Ik ben ook zooo bang dat ze ook naar binnen mee komen…

Ik maak altijd een mengsel van lauwwarm water, groene zeep en spiritus. 20 ml groene zeep, 20 ml spiritus met een liter water mengen. Dit 2 a 3x per week sprayen. Hielp bij mijn appelboom enorm!

1 like

Ik heb vorig jaar zo’n mengsel geprobeerd toen ik het (op 1 plantje) ook had, maar had niet het idee dat dat wat deed… Maar ik weet ook niet of ik te snel resultaat wil. Na hoe lang zag jij dat het minder werd?

2 likes

Ik heb ongeveer 3 a 4 weken 3x per week gesprayd. Dus in totaal ongeveer 10/12 keer. Ik las ook ergens dat het helpt om knoflookteentjes in de aarde te stoppen, maar geen idee of dat waar is :woman_shrugging:

1 like

Ik had 30 (zelf gezaaide) klim-op stekjes met paarse bloemetjes uitgezet in de rondgang langs een hek bij ons in de tuin. Vorig jaar precies hetzelfde gedaan en ging dat perfect, dit jaar weer maar nu zijn ze ALLEMAAL opgegeten door slakken, waarschijnlijk omdat het deze maand zo veel natter is geweest :sob:
Ik huil even.

Mijn rhododendron staat in bloei :smiling_face_with_three_hearts:
Vorig jaar gekocht toen ie al uitgebloeid was, een koopje bij de Intratuin. Nu blijkt ie allemaal kleurschakeringen roze te hebben.
Ik heb hem nu in een pot maar hoop ergens een plek in de tuin te vinden zodat hij vast kan blijven. Ik vind ze zo mooi altijd!

9 likes

Ja heel zuur! Had er ook niet over nagedacht om daar iets tegen te doen haha. Ik hoop dat ze bij jou blijven staan.

Wat een rotweer, alles stond klaar om uit te planten vorig weekend maar ik wacht toch nog even af 🥲 Ik heb geen serre en wil mijn tomatenplantjes waar ik maandenlang energie in heb gestopt niet op een paar dagen zien verzuipen… Enkel de bloemen, sla, radijsjes en sugar snaps staan al in de tuin. Hebben jullie alles al uitgeplant?

Neeee een dikke slak heeft mijn kleine korenbloempjes opgegeten die zo lekker aan het groeien waren vanuit zaadjes. Echt zonde :sob: