Kan denk ik ook niet anders dat die kinderen zich bewust zijn. Jelle en Gijs (wilentien) en Juliette (annic) zie je ook super duidelijk reageren op de camera. Verhalen vertellen, stukjes vloggen, vastpakken, als baby al heel geïnteresseerd op het apparaat reageren. Dat zijn dus niet eens kinderen die echt in de volledige aandacht staan. Zo’n kind groeit op en weet serieus niet beter dan dat zijn/haar ouder altijd tegen een camera praten over wat ze doen.
Van de Bellinga’s is het nog erger. Naast bovenstaande worden die kids actief gestimuleerd worden om content te creëren. Hebben ze ook allemaal eigen instagrams en denk ik dat vooral de oudste twee zich bewust zijn van dat het een systeem van terugkoppeling is (likes, abonnees). Het is ook nog eens een vicieuze cirkel: die ouders zijn volledig afhankelijk van youtube, dus ook van fans, likes, followers etc. Wil je blijven verdienen moet je die kids ook aanleren dat ze leuke content moeten creëren. Je kan dus niet naar een pretpark zonder camera, want dat is leuke content. Lijkt me een hele ongezonde dynamiek om kinderen in groot te brengen.